Hej hallå

Förra året röjde jag bort ett stort område med vildvuxna "snöbär" som numera ser ut såhär:
10177377_10151962146896712_2155954500397634481_n.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag vill ju göra om detta området till en gräsmatta men det sticker fortfarande upp stubbar från alla buskarna. Vilket är det bästa, att bara lägga över matjord och så gräs eller kan man köra med en jordfräs?
Hittade en modell större som uthyrs för 450:-/dag men tror ni att det kommer fungera?
stubbfras-honda.jpg

Jordfräs om ni bara ska ha gräsmatta låter lite overkill, blir en del jobb att få det plant igen. Elda? Alt en hyfsat vass hacka att slå av stubbarna under jordytan med? När ni klipper sen kommer snöbären troligen att pinas ihjäl så småningom.

Vi gjorde ett perennland där vi röjt undan snöbär. Vi eldade ovanpå för att få bort stubbarna. Flera år senare kom det fortfarande rotskott av snöbär som vi plockade bort efterhand.

Hmm, där sa du något! Kanske skulle offra en yxa på det hela bara och hoppas det hjälper! Skotten borde ju inte bli något problem egentligen om man klipper relativt ofta!

Elda, hur gjorde ni då för att få dom att börja brinna, tända eld på de torra kvistarna som ligger kvar eller lite tändvätska helt enkelt!

Gräv lite runt och gör brasa över och lägg tex takplåt över för att öka värmen och få ner den mot marken.
eller gräv bort dem

• Gilla
Naesstrom
  • Laddar…
sir_daniel skrev:
Gräv lite runt och gör brasa över och lägg tex takplåt över för att öka värmen och få ner den mot marken.
eller gräv bort dem
Ahh, blir nog till att köra med yxa först tror jag, min sambo dödar mig om jag eldar upp hennes syrener som ligger på samma ställe! :D

Tigersåg med grovt blad brukar jag använda för liknande uppdrag.

• Gilla
Aspiranten och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.