11 676 läst ·
3 svar
12k läst
3 svar
Återställa gräsmatta efter större grävarbeten
Jag har just bytt avlopp. Grävt ner ny trakammarbrunn samt pumpbrunn, och i en hage utanför trädgården en infiltration. I samband med detta passade jag på att lägga ny dränering av de delar av trädgården som vi ändå grävde i. För detta så har vi dels grävt ett diken för rör, samt grävt upp att par stora hål, dels på ca 10m2 framför huset, samt där de nya brunnarna ligger. Trädgården är hjälpligt tillplanad med grävskopa, men med en kulle över varje dröneringsdike som med tiden är tänkt att sätta sig. Däremot finns inte denna buffert för sättning vid hålet framför huset och kring brunnarn samt där avloppsrören går. Där det inte är grävt har grävskopan på larvfötter samt bobbcats ställt till det. Men bitvis finns det grässvål kvar, dock ojämn efter maskinernas framfart.
Hur bör jag återställa detta på lämpligt sätt?
När tidigare har grävt för rör så har jag planat och tryckt till med maskin, sedan jämnat och sått. Detta har blivit bra första året/åren, för att sedan bli små diken när jorden packat sig. Iofs bra nu när man lätt såg var kabel mm fanns
Men nu vill jag gärna få en någorlunda gropfri gräsmatta. Bör jag leva med det som det är ett år och låta allt sätta sig innan jag lägger större arbete på att återställa? Jag är lite inne på det nu, men som det ser ut så kommer jag inte komma fram med gräsklippare och det blir förmodligen fullt med ogräs och väldigt tråkigt att se på. Samtidigt känns det inte som jag vill lägga en massa jobb och samtidigt skapa en grässvål som jag sen måste fräsa upp och göra om nästa år. Kan tillägga att på tomten står många stora gamla fruktträd med ytliga rötter och en hel del sten i marken. Så att gå fram med jordfräs känns inte riktigt genomförbart. Totalt är det ca 300-400m2 som ska återställas.
jag är ingen trädgårdsnörd, men vill gärna ha en snygg och lättskött trädgård, utan att bli pedant på något sätt.
Hur gör jag?
Hur bör jag återställa detta på lämpligt sätt?
När tidigare har grävt för rör så har jag planat och tryckt till med maskin, sedan jämnat och sått. Detta har blivit bra första året/åren, för att sedan bli små diken när jorden packat sig. Iofs bra nu när man lätt såg var kabel mm fanns
Men nu vill jag gärna få en någorlunda gropfri gräsmatta. Bör jag leva med det som det är ett år och låta allt sätta sig innan jag lägger större arbete på att återställa? Jag är lite inne på det nu, men som det ser ut så kommer jag inte komma fram med gräsklippare och det blir förmodligen fullt med ogräs och väldigt tråkigt att se på. Samtidigt känns det inte som jag vill lägga en massa jobb och samtidigt skapa en grässvål som jag sen måste fräsa upp och göra om nästa år. Kan tillägga att på tomten står många stora gamla fruktträd med ytliga rötter och en hel del sten i marken. Så att gå fram med jordfräs känns inte riktigt genomförbart. Totalt är det ca 300-400m2 som ska återställas.
jag är ingen trädgårdsnörd, men vill gärna ha en snygg och lättskött trädgård, utan att bli pedant på något sätt.
Hur gör jag?
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "ogräs"
Ogräsrensare Sweeder
Ergonomisk ogräsrensare
79 kr inkl moms
Läs mer
Hej
Jag hade väntat med att fixa till dom stora hålen samt rörschakterna till nästa vår så vintern får göra sitt. Men eventuella spår som blir kvar efter grävmaskinen, köp lite jord och strö i spåren så klarar du nog sommaren ingen ide att lägga för mycket tid på det nu du kommer att få göra om det nästa vår.
Jag hade väntat med att fixa till dom stora hålen samt rörschakterna till nästa vår så vintern får göra sitt. Men eventuella spår som blir kvar efter grävmaskinen, köp lite jord och strö i spåren så klarar du nog sommaren ingen ide att lägga för mycket tid på det nu du kommer att få göra om det nästa vår.
Jag håller med föregående talare men vill du så är det ju inget som hindrar att du jämnar till så gott du kan nu och sår hela området. Du kommer ju få lägga på jord nästa vår igen, men då har du det i vart fall tillfälligt bättre i år.
Vi dränerade om förra året och det finns ställen som jorden satt sig närmare 20 cm nu under vintern. Så nu ska vi fixa till det och så hoppas jag att det inte blir så farligt kommande år
Vi dränerade om förra året och det finns ställen som jorden satt sig närmare 20 cm nu under vintern. Så nu ska vi fixa till det och så hoppas jag att det inte blir så farligt kommande år
Tackar för era svar. Harvning och sladdning nu för att få det snyggt för nu, och sedan göra om nästa år? Så får det bli. Får fundera på om jag ska så i gräs nu för att få det snyggare i sommar eller inte. Nackdelen blir att det blir mer jobb att få bort grässvålen nästa år. Om marken sätter sig mycket så brukar det vara svårt att bara fylla på jord i sättningarna, det vill gärna sjunka ner mer igen och bli mjukare där. Jag tror det långsiktigt bästa är att harva och sladda hela området igen nästa år för att slippa få sättningar/mjuka områden där det varit uppgrävt djupt.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden