Tja.
Har ett riktigt stort problem som kommer framöver.
Har en höjdskillnad mot två grannar (A och B) på ca 1m (lite mindre mot ena grannens hörna) på min långsida av tomten.
Iaf Det ligger slipers som mur på grannarnas sida och de har sin gräsmatta och buskar. Jag har en häck utmed i princip hela vägen på min sida.
Höjdskillnaden fortsätter på min 3dje C grannens tomt och fortsätter sluttande ner till ca en halvmeter på Granne (B). Dvs 3grannar är inblandade i olika delar av muren. Det är bara granne A som jag inte redigt vet hur det ser ut mot granne D. Tror inte de bryr sig. Iaf.
Efter vinterns intåg och djur? så har flertalet slipers blivit så dåliga att de faller sönder för minsta lilla.
Detta gäller främst de som ligger underst och det är ju inte bra. För en gäng 10-20 år sedan så renoverades det hjälpligt med att byta ut de översta mot nya.
Men nu är det så långt gånget att det inte hjälper och en ny mur måste fixas.
Iden med L block är lockade. Dock dyra att köpa,frakt, montering. Plus att tomterna blir förstörda då det bara är gräs på ytorna om man kör med tunga maskiner.
Att fixa en mur av knäcksten eller annan stenmur kostar ju sin slant och är svårt att få dit då kraften från min tomt är stor.
Några lösningar på detta?
Plocka bort 10m slipers åt gången och gräva fram neråt och in under min tomt och få dit ett L stöd eller ett T stöd och gjuta på plats med kraftig förankring så att betongen inte rör sig ut från formen.