Har idag en gigantisk häck mot vägen, inte så effektivt insynsskydd på vintern och massa jobb att klippa. Funderar på att byta till plank. I så fall vore det extra intressant om det kunde dämpa bort lite vägbuller. Tanken är i så fall att bygga ett tätt träplank. Kommunen tillåter 1,20 utan bygglov, men man vill ju gärna ha lite högre, så bygglovsansökan blir det. Kanske. Det jag undrar över är hur mycket ett sådant plank skulle hjälpa mot ljud? Det enda som finns mellan tomt och väg är en smal trottoar, så även ett lågt plank kanske skulle göra skillnad?

Hjälper ett träplank? På riktigt alltså, jag vet att man kan simulera sig fram till att bullret halveras, men jag vill höra av nån som provat.

Det kommer att hjälpa men hur mycket beror på en rad olika saker. En grundläggande tes är att buller ska stoppas så nära källan som möjligt, det vill säga om du sätter bullerskydd precis vid vägen kommer den att vara effektivare än om den sitter flera meter ifrån vägen, ljudet sprids I alla riktningar och det bli omöjligt att stoppa det. En annan grundläggande tes är att täta konstruktioner skyddar bättre än icke täta, kan låta självklart men att beakta är tex att ett plank i 28mm tjocklek alltså är att föredra framför 21mm tex. Men också att inga springor ska förekomma (överskjutande skarvar) Sen bör planket gå helavägen ner i backen eller stå på en gjuten klack. Att bygga bra buller skydd är nog lite av en vetenskap men detta är i alla fal mina slutsatser efter att ha försökt.

Jag hade nog byggt i tryckt 28 eller 34 mm plank med lock läkt eller annat över varje skarv, alternativ med plank på båda sidor om regel med förskjutna skarvar och någon buller dämpande material mellan de båda lagren. Bygg inte för lågt, då smiter ljudet över planket och hela poängen går förlorad. Tänk också på att ljudet kan smita ”under” så bygg tätt nertill.

Hur långt ska det bli, du har inte funderat på bullerdämpande matta av något slag?

Hemmakatten
Kolla med kommunen om de har mätt upp bullernivån vid vägen. Vid vissa nivåer kan man få "buller-bidrag".

Är inte det bästa att bygga ett staket där man har stående plank och mer lite mellanrum för varje och sen spika plank på andra sidan staketet och förskjuta eller trycka ihop så att ljudet delvis ändrar riktning och stoppas, Man vill inte stänga in ljudet helt Då kan det snarare ökas. Annars är just en häck det bättre alternativet om den är riktigt tät och hög.

Ett plank med höjd på 1.40-1.60 på 2-3 meter från ljudkällan kan göra skillnad. Men detta gäller framförallt högfrekventa ljud. De lågfrekventa ljuden kommer att ta sig över ändå då våglängden är så pass stor. Självklart kommer det att dämpa något, men hur mycket är svårt att bestämma utan simulering. Som tidigare nämnts gäller det att bygga tätt och med så mycket massa som möjligt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.