Trädgård allmänt
lollogida: Mycket givande och ni har övertygat min man också ;) Tack för alla svar!
holmberg87: Jag hade liknande ifjol i sovrumsfönstret. Det var getingar:)
yonna: Helt rätt: sökte på "beskära gammal oxelhäck" och fick många bra svar. Finns flera sådana oxelhäckar i mitt område och jag har funderat på en sådan. Men den kräver att man inte hoppar över skötseln något år. Är ju "omodern" idag men jag tycker det är en vacker häck
dan_norstedt: [citat] En sak man bör tänka på är att lutande slät sten kan bli en säkerhetsrisk, eftersom väder kan göra den överraskande hal med en del skor. Gräs kan visserligen också bli halt, men man slår sig inte lika lätt då.
zenit: [citat] Är också intresserad av detta. Boke är ju en del av Benders och det är Benders som verkar stå för tillverkningen.
Avemo: Om du lägger vattenslangen i pallkragen och spolar kan det gå att dränka de flesta. Flödet skall vara så att jorden i hela kragen är täckt av vatten. Låt det stå och spola på det viset i någon timme. Proceduren kan även upprepas efter någon dag. Då kan du döda de flesta myrorna utan gift. Plantorna lär inte dö av det, men det kommer inte att se lika prydligt ut längre.
JanneSjo: kanske men LED lampor blir ju inte så varma och vi har mycket snö
mg765: [citat] Nä veronikan är inte släkt med jordrevan. De har bara snarlika blåa blommor. Veronikan växer inte heller i revor som jordrevan gör. Det sämsta med veronikan är att dess blad är mer ljusgröngula än vad gräset är.
stefancrs: Ja det vore givetvis fantastiskt trevligt att ha möjlighet att köra skottkärra upp till övre delen av tomten (där vi nu har kompost, men att flytta en kompost är ju inte så jobbigt) och maskiner mellan de olika "våningarna" i trädgården. Ska fundera på om man skulle kunna ha en långsiktig plan och göra merparten själv av själva arbetet, men då blir inget gjort till nu i vinter iaf
Rooney: Jag är sugen på att köpa en liten fontän i trädgården typ en sån där från Jula eller Bauhaus för 1000-1500 kr. Nån som har erfarenhet av dessa? Hur mycket ström drar de? Hur installerar man dessa?
WillespappaMarcus: La trädäck istället över gräsmattan. Får plantera i krukor istället 😃
seniorkonsult: Miljökontoret och byggnadsnämnden. För vissa åtgärder krävs länsstyrelsens godkännande. Du kan hitta mycket på kommunens hemsida om vattenverksamhet, muddring etc.
BeGe: Ni ska ha 0-2. Ring runt o hört på olika grustag om dom har den färg ni vill ha. Jag brukar säga att den är svart. Åk o köp ett lass på släpet för runt 300kr.
HeavyT: Du hade helt rätt! Böjde till järnen i vilka de fäste lite grann för att minska spänningen och mycket riktigt så gick den normalt igen när jag startade. Stort tack!
thomas33: Välkommen till BG! Är du villig att ta i och gräva, skall det gå att räta upp muren, genom att gräva bort jordmassor på insidan. Bara var försiktig så inte en slipers klämmer dig!
Tranemyr: [citat] Om det är ett "ljudskydd" du vill åstadkomma med granarna så kommer effekten nästan bli obefintlig (om man bortser från den psykologiska aspekten av att inte längre kunna se ljudkällan). Det som fungerar mot ljud är antingen bullervall eller bullerplank.
SwiftD: Lägg brickor mellan mur och stolpe, dvs trä dem över bulten. Lägg extra bricka eller två där uppe eller nere beroende på hur den ska justeras.
holmberg87: [citat] Jag tror faktiskt att den väger mer ändå, närmare 400kg men det är svårt att gissa. Det är precis att 2 man orkar lyfta fören på hösten. Men visst är hon vacker! Gillar skarpt trissjollarna från begynnelsen, gedigna och fina att se på. Tyvärr är fordon uteslutet, slipen ska ligga ovanför bryggan jag bygger, (mitt bygge av stenkista) och för att komma ner dit måste man
thomas33: Plintar i jorden och borra och gjut fast stolpjärn/plintjärn i berget.
gaia: Krukor är för folk som bor i lägenheter. Du har egen trädgårdsmark så utnyttja det! Fundera över hur höga plantor vill du ha i framtiden när du väljer nytt. Plantera några vintergröna så det alltid finns något att titta på. Några blommande är också trevligt att ha. Är planteringsplatsen skuggig så krävs det en plantsort som tål skugga. Är jorden sandig torr och mager så
Fotografen: [citat] Det varierar enl min erfarenhet. Det brakade till i en vägg på jobbet en av snövintrarna för ett par år sedan. Jag for ut och talade om för snöröjarna att väggen inte var betong, utan murad i block av jäsbetong och lite skör. Efter två minuter brakade det till igen, och elementet hängde på sniskan, budskapet gick mao inte fram.
Oldboy: 10-15 cm ner är väl på gränsen till att den just kan klättra upp. Så alla lösa kanter av duken bör kilas djupare ner. Är gruset stenhårt packat så är risken klart mindre.
LimpTheGimp: Thomas alternativ är ju miljö- (fisk- och växt-) vänligt i vilket fall. Hittade en produkt som hette Drylok som ju verkar göra jobbet också. Fanns bara i vitt om man inte vill ha mer än en liter. 315 kr tror jag priset var. Någon som testat detta?
Kromo: Tranås cement varu fabrik har det mesta kolla med dem. I olika storlekar skriver du menar du olika diameter eller höjder?
pette: Inga problem alls att koppla allt på en och samma ledning då det är en dräneringsledning. Det kommer droppa - inte forsa...Ja det låter smart att förbereda med kabelskyddsrör och pemslang på en gång.. Tror inte det ska kunna va problem att ha någonting nära dräneringen egentligen. Men det är väl smart att lägga intill betongmurar, då vet du ju exakt var de ligger...///