Trädgård allmänt
kristoffer1: Hej Jag har letat efter alternativ till aco drän för dagvatten. Ytan är ca 2*3 m och ligger mellan hus och garage. På ytan skall det ligga marksten. Det finns ett rör redan där för dagvatten avrinning. Jag letar efter en kvadratisk anslutning till röret. Vad heter sådana anslutningsbrunnslock? Har googlat runt nu en stund. Men vet inte vad jag ska söka på. Det gör det lite svårare
stefancrs: Behållare för trädgårdskompost verkar ju... onödigt? http://www.odla.nu/inspiration/kompostering
pelleprognos: Väldigt mycket kaniner här oxå. Irriterande när dom ska krafsa o boa överallt i trädgården. Hunden går lös i trädgården men kaninerna har vant sig vid hunden och hunden vid dom. Jag har ingen lösning på problemet men det brukar reglera sig självt med tiden, pesten brukar alltid sprida sig när dom blir för många, grymt men effektivt. Samtidigt så är det ju såhär om man bor
larsbj: Det blir ju lite beroende av vilket utseende du vill ha, du kommer att få en bra trappa om du högtryckstvätt och riktar/lagar den befintliga, men det kommer synas att det är en reparerad trappa, någon tycker detta är fult och någon tycker det är snyggt. Eller gjut en ny. Bästa trappen ur användingssynpunkt är nog med färdiga steg av durkgaller men kanske inte så snyggt.
Suhagg: Tittade på detta. Kanske smartare att göra så här? Går det att MIGa fast den rostfria hylsan på en stålplatta som jag sedan bultar fast i betongstolpen? Måste ju behandla den så det inte rostar sen. http://montano.se/product.html/industrgangjarna4?category_id=29 [bild] [bild]
Sophie: Hm vi som ska resa vår trästång i sommar (så fort den är hyvlad och målad samt fundamentet klart 😏 ) måste ju då bestämma vilken sorts flagga eller vimpel vi ska ha. Eftersom stången blir målad med linoljefärg och får en gammal knopp av glas så borde det vara bomull eller ylle tror jag. 😊
Strip: Går det inte harva ner lite 0-2 eller nåt annat billigt i den 16-32 som ligger? Bärigheten lär det väl knappast vara nåt fel på i underlaget som är nu, så det handlar ju mest om att hindra sättlagret att ge sig av. Några centimeter 0-2 och dra några varv med en liten hundrapinnarsharv eller nåt liknande. Hur tjockt 16-32 ligger idag? Är bärigheten god nog i befintligt underlag?
Tegeltorpet: Jag har precis rett ut att den buske jag ska plantera är en prakttry, troligtvis weigela Abel Carriere. Ska samplantera den med någon annan, eller flera, mer kompakta buskar tänkte jag, men vad?! Den gör sig bra med andra färger, och jag har funderat på dvärgsyrén som är mer kompakt. Men det kanske vore kul med något gult? Eller en ros? Höstfärg är ju alltid bra också, men
Tigermilk: Får svara mig själv här då :) Enligt instruktion från Stenbolaget fyller man med 0-32 och jämnar ut med 0-4.
Katrins: Hej allihopa, Tackar för era svar:) Jag tycker priserna på snabbgrus är rätt rimliga, men ska se om det finns någon lokal leverantör, och även blocket med:) Men fina singelsten:)
Henri: Smågatsten. Lagd som kantsten i min trädgård i Västra Götaland utan något särskilt underlag eller dränering. Stenarna är bara placerade efter varandra mellan rabatt och gräsmatta. Trots det har den legat utan att röra på sig i 20 år! Vid de tillfällen jag har beskrivit detta i Byggahus har många menat att det är fråga om speciella förhållanden här. Dock inget jag känner till.
miksil: [citat] http://www.radron.se/tester/boende-tradgard--husdjur/grasfro/
Marre666: Minigrävare eller dra loss skiten med bilen, har använt båda funkar kanon...har dragit loss en tall stubbe med bilen
TorOdd: Om du kan rulla en smal "korv" i handen när jorden är blöt så är det lera. Ju smalare korv ju finare lerkorn.
Procentaren: Tackar för snabbt svar. Jag får skaffa något av de rekommenderade bekämpningsmedlen och hoppas att det hjälper.
Norrhyttan: Att burkarna längst ned i botten är svala och sköna, visst. Men de som ligger precis under ytan, håller de sig verkligen kalla? Det är ju den översta burken man får upp först, och förutsatt att man inte är alkis kan den ju ha legat där ganska länge.
Jool_73: Hej! Har idag gångar/ytor av marksten som gjordes för några år sedan, Fogades då med vanlig fogsand. Har dock fått lite ogräs/mossa i gångarna och det ser inte så kul ut, har nu skrapat bort all mossa och ogräs + vattnat med ogräsättika i förebyggande om det ligger något kvar. Frågan är nu om jag ska använda * Vanlig Fogsand * Ogräshämmande Fogsand * Fogsand som hårdnar efter
Roev08: Jag hörde av en plåtslagare som springer mycket på tak att om man inte tittar på fåglarna så anfaller de inte... För två år sen eller så hörde jag nåt som krafsade inuti braskaminen. Jag tittade och fick syn på en fågel därinne! Så jag drog ner alla persienner och öppnade balkongdörren max. Sen öppnade jag kaminluckan och - poof - fågeln flög ut och lämnade bara ett askmoln!
perkaby: Det ser faktiskt bättre ut nu efter att det fått ligga ett par dagar. Skräpet rör väl sig neråt antar jag. Ölen är serverad! :thumbup:
kebab: Japp, pingborrar ! Japp, det kommer när det är varmt och vindstilla. Påfallande ofta har det varit nationaldagen de senaste åren ;) Det bästa är att ta dom nu direkt, innan de hinner krypa ner och lägga ägg. Gula hinkar så många som möjligt med vatten i botten + fjärilshåv !!! (Ge ungarna 1 kr styck för dom = bra affär för båda parter ;) ) Dom är väldigt lättfångade, för dom
tardis: Tack för tipsen, ska kolla upp alternativen :) Borra eget hål har jag ingen lust med för då måste jag köpa en borr.
eviljava: Låt gräset få växa bara... Vissa partier av gräsmattan gror tidigare än andra. Det kan bero på att det har varit mer värme eller fukt på något ställe. Men förr eller snare har du en heltäckande matta. Självklart måste man lägga på mer jord och gräsfrö om nöden kräver, men gör det när du ser att det verkligen behövs. Inte när gräset precis har börjat gro. När du har
Oldboy: Det är just varmkompost för matavfall som kräver kommunens tillstånd. Pga att det kan bli lukt och/el skadedjur (=miljöproblem).
plan-g: Bumpar denna tråd då jag har liknande frågeställning. Hur gick det?
KnockOnWood: Om du tar bort plattorna kommer det säkert att växa mycket mer ogräs i gruset. Och det blir svårt att hålla en snygg kant mot gräset. Och du tror väl inte att det blir mindre fukt utan plattor? Så här ser det ut hos mig. Vi har plattor just för att hindra att det växer. Det lilla ogräset i skarvarna och mot grunden tar vi bort då och då med en gasolbrännare. [bild] Men som med så
vedtony: [citat] Ser grym ut, vill bygga en jag oxå 😊 Vad har du för längd på stolparna? Blir den inte svajig i sidled..? Hur har du satt ihop "kryssen"?
ESSC: Skandinaviska monterade ca 100 meter staket hos oss i maj. All kommunikation kring offerter och order har fungerat bra. De kom på avtalad tid och monterade, jobbade snabbt och snyggt. Det vi påpekade var de här och åtgärdade ett par dagar efter. Stängslet ser bra ut, likaså grindar, men jag har ingenting annat att jämföra med heller...
halvordsson: Jag skall bygga ett lågt (60-70cm) staket runt trädgården men skulle behöva lite inspirationsbilder då jag har ide'torka. Lågt pga att det endast skall verka som en broms till barnen så de inte springer rakt ut på vägen men att man samtidigt relativt enkelt kan kliva över det - så en plan/slät översida på staketet är att föredra oxå. Det skall helst vara av ganska enkel men