Trädgård allmänt
MaxPax: Det är bara att döpa den och välja in den i familjen med en fin ceremoni. Igelkottar är himla intressanta djur.
kallun: Gör ingenting! Tycker trät är vackert åldrat och grånat. (om du inte måste pga skador etc) (Redigerat SBH hann först ovan)
Dalbotant: Svårt att säga, det finns massa sorters funkia/hosta där nyansen på bladen är det enda som skiljer. Ljuset på korten kan luras så svårt att bedöma. De sorter som har vitt på bladen brukar vara lättare att avgöra vad de är men när det bara är en blandning av grönt och gult är det nästan hopplöst. Om du vill ha en likadan så dela de du har, de ser ut att växa rätt så tätt.
kristoffer1: här kommer bilden. Det är röret med det röda locket som det handlar om. [bild]
Christian Chibbe Bergvall: Har kommit på en liten plan. Så det blir nog till att "gömma" det i trädgården.
dsub: Ja tanken var ju att gör det lite finare framöver. Tyckte du inte om de fina brädorna som är en slaktad grind?
Atom: Nu handlar tråden om att släppa *** :eek: Alla lite längre trådar får kuku mot slutet... Snart får jag det med :wow:
swedjeep: Finns hur många som helst över hela landet, sök på laser skärning, plasma skärning eller vatten skärning ( Plasma är svårt på Aluminium dock ), kan du rita mönstret själv sparar du pengar och tid, exportera som en dxf fil som dom flesta bara laddar in direkt i skärmaskin, dubbekolla dock formatet dom vill ha filen i. Priserna skiljer sig rätt mycket så du kommer spara pengar på
Peter_K: Kolla vad det kostar hos Jula. Köpte mitt Eurofence stängsel där. 120 cm rulle 25 m lång kostar 479:- och stolpe 55:-/st
Räknenisse: Det som är av värde i askan är mineraler. Ska inte ges i stora mängder, se det som kosttillskott. Och inte koncentrerat, mylla ner det ordentligt i jorden. T.ex. före sådd på våren eller runt bärbuskar på hösten. Du behöver även kol och kväve. (det som brunnit upp i veden =de gamla växterna) Så mullrik kompost och urin/gräsklipp kan vara bra komplement.
shine76: Tack för svar! Vi sätter dit en platonmatta mot muren, fiberduk överallt, dräneringsrör och sen fyller vi med singel. Känns skönt att det ligger där, som du säger.
viggen_l: Tanken var ju att få till just det som visades hos S.t Eriks, ett våg mönster, Det var mycket enklar än jag trodde att få till (men ak vad man kan stirra sig blind när man står där). Plattorna ska förskjutas så att de ligger kant i kant vid sidorna. Inte jämt längs med som jag hade på bilderna. Så första plattorna fick kapas efter det var det inte svårt. Man får kolla av lite att
Strip: Det är bra om man kan trycka till jorden lite också, gräsfröna gror i jord, inte i luft.
Originalet: Har ett land runt huset där det växer rosor, pioner, spirea och någon daglilja. Mellan dessa är det mycket tomrum som jag vill fylla. Funderar på om gul fetknopp skulle fungera bra till detta eller kan den kväva de andra växterna? Något annat bra förslag annars?
Stefan N: Jag kan ta en bild på ett hus i kvarteret som har mexi som stödmur, inte många sten som är hela där.
KnockOnWood: Här har du skarpa råd som fungerar! https://www.byggahus.se/forum/tradgard-allmant/234222-kriget-mot-mullvadarna-varning-starka-bilder.html Tog den senaste i går i gräsmattan hos en granne några hundra meter bort. Han var förtvivlad för mullvadshögarna blev bara fler och fler på hans lilla gräsmatta. Det gick åt två försök. Ibland skyfflar mullisen jorden framför sig, och blir
Claes Sörmland: Buskarna: Någon Weigela (finns så många sorter) till vänster och en paradisbuske till höger.
MathiasS: Du har ett par alternativ. 1. Gräv ur 30cm och padda 0-32 bergkross, sätt sedan kanten i ett tunt lager stenmjöl. 2. Gräv ur 20-30cm, gör en grundgjutning i betong och lägg stenen på det.
Linderödsåsen: Om du inte hittar färdiga finns alltid möjligheten att kontakta en smed för tillverkning? Du har ju fördelen av att ha en exakt modell :-)
stefancrs: Vi har periodvis fullt med mördarsniglar i varmkomposten men inga i trädgårdskomposten... :)
Oldboy: Marre666: Då är det bara 32 år kvar innan våra buskar också har lite anständig storlek. :) Innan de har vuxit klart räknar jag självklart inte med att behöva beskära dem alls. Vickan11: Då kan man utgå från att paradisbusken är en rätt tuff rackare, om än lite långsam. Blomning står i allmänhet i proportion till mängden sol en växt får, men brukar inte märkas nämnvärt
harry73: Billig marktäckare som inte gillar klippning eller kullersten som någon annan föreslog, men då med sedumplantor mellan stenarna. Eller varför inteen liten blomrabatt nere längs kanten, för at bjuda grannarna på lite fina dofter
Sophie: Eftersom jag läst en del på hästforum har jag hört ganska mycket positivt om denna och den sägs fungera bra. Däremot är det inte många som vill betala för den så det finns massor av gds-tips om man söker på bromsfälla. En badboll eller pilatesboll brukar användas och tunt gardinnät. Funktionen ligger i att bromsar tydligen inte ska kunna lyfta åt sidan utan bara uppåt och när de
Sommartorparn: Att ha rishögar i trädgården är inget dåligt i sig. Håller mig med några permanenta rishögar så igelkottar och andra smådjur har någonstans att ta vägen över vintern. Understa lagret multnar sakta och så fyller jag på med nytt ris ovanifrån. Beskärningsriset från mina kräftsjuka fruktträd brukar jag dock elda upp så fort som möjligt (vilket ibland innebär att de blir
Linderödsåsen: Smällspireor och bärhäggmispel växer också snabbt jämfört med andra plantor. Bara ett par år från plantskolan är de mellan 1+ till 2 meter höga, dessutom vackra att se på :-)
Oldboy: Om man antar att det är västläge, att solen kommer till i ovankant av slänten, dvs allt som växer kommer att ha "huvudet" i sol/halvskugga, och att det är lite varierande men mestadels lite klent med jord (=näring), så kommer några förslag på det. Det blir sådant som jag själv uppskattar/har erfarenhet av. Lite årlig giva i form av häst- el kogödsel kan nog behövas. Beror dock
pelpet: Clas Ohlson säljer en elektrisk myggavskräckare som ska hålla borta mygg med ultraljud. [bild] Jag undrar om detta verkligen fungerar. Jag hade tänkt ha den för att hålla borta myggen som gör att det inte är särskilt trevligt att sitta på altanen varma sommarkvällar. Alla erfarenheter är intressanta.
yonna: [citat] Det gäller kortlivade samhällen som dör efter ett par flyttningar och är avlade för just denna industri.