Hej

Köpt hus för en tid sedan och försöker så sakteliga få ordning på trädgården. Tycker det är hemskt kul med trädgård men kan inte så mkt.. än!

Som ni ser på bifogade bilden gäller semesterns "lilla" projekt framsidan av huset där det tidigare var ett hemskt ovårdat buskparti. Har grävt ut. dragit fram slang till div belysning och lagt markduk. Och på Måndag kommer 4 kubik med 0-18grus som paddas och sedan svart diabas på toppen. Till höger på bilden vid brevlådan blir det en stensättning och en halvhög mur till soptunnorna. Runt det hela och framför förrådet blir det en låg mur.

Nu till min fråga som är trädrelaterad. Har från första början tänkt mig att ha 4st skifferplattor med varsin kruka på och i dessa ha Små träd och buskar. Men börjar lura på att skippa krukorna och istället gräva ut och rama in 4st jordcirklar och i dessa plantera träd och buskar. Vad hade ni gjort?

Träd jag lurar på är japanska blodlönn, buxbom, liguster eller kanske tom en klippt tuja.

Finns det några saker/svårigheter att tänka på om jag väljer att plantera i krukor.

Tacksam för all hjälp jag kan få.

//Magnus

20150723_193007.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
Krukor är inte bra för träd! Det torkar ut rätt fort. Måste skyddas för frost och kan välta vid kraftig vind. Betydligt bättre att plantera dem i marken och slippa dessa problem.

Krukor är för folk som bor i lägenheter. Du har egen trädgårdsmark så utnyttja det!
Fundera över hur höga plantor vill du ha i framtiden när du väljer nytt. Plantera några vintergröna så det alltid finns något att titta på. Några blommande är också trevligt att ha.
Är planteringsplatsen skuggig så krävs det en plantsort som tål skugga. Är jorden sandig torr och mager så går det att förbättra innan planteringen.
Ang planering av plantering:
Plantera inget symetriskt eller på rad (undantaget häck) för naturen ser aldrig så och det ser bara konstigt ut och kräver perfekt skötsel och passar inte till huset, tycker jag. Det är lätt hänt att man bara gräver håll men 2 m avstånd och stoppar i likadana plantor och sen växer dom olika snabbt och ordningen blir rubbad. Hoppas du förstår vad jag menar :). Plantera hellre i grupp och ej i mitten av fri yta.
Trivs du inte med planeringen så kan man alltid flytta en buske och en liten träd går också att flytta.

Om du behöver extra parkeringsyta ibland så är det tillfälle att ordna det nu.
Har du behov att bygga till förrådet så plantera inget som ska stå i vägen för utbyggnad.
Att plantera nytt är inte så enkelt som att riva ut gammalt :)
lycka till!
gaia

• Gilla
thomas33
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.