5 525 läst ·
3 svar
6k läst
3 svar
Duk under grusgånar/uppfart, är det verkligen praktiskt?
En gång i tiden så la jag markduk på en rabatt och barkade över det i tro om att jag inte skulle behöva rensa ogräs mer det året. Problemet blev att markduken tog sig upp och såg ut som skräp istället vilket innebar mer jobb än om jag låtit bli duken.
Nu, så håller jag på att göra om min trädgård och har låtit grävaren gräva ett visst djup för att grusa gångar/uppfart och större ytor vid huset.
Blickar jag tillbaka så sjunker allt grus här. Tidigare ägaren fick komplettera endel vad jag har fått berättat. Så känns ju som att duk är ett måste. Frågan är hur man lägger den på rätt sätt.
Nu, så håller jag på att göra om min trädgård och har låtit grävaren gräva ett visst djup för att grusa gångar/uppfart och större ytor vid huset.
- Vågar man ha markduk?
- Går det att köra miniharv med gräsklipparen och sånt som seriöst trädgårdsfolk gör?
- Ska man kila fast duken med metallremsorna som sätts för skärma av gräsmattan?
Blickar jag tillbaka så sjunker allt grus här. Tidigare ägaren fick komplettera endel vad jag har fått berättat. Så känns ju som att duk är ett måste. Frågan är hur man lägger den på rätt sätt.
Jag använder markduk för att separera dränerande material från jord, inte att förhindra ogrästillväxt (även om ogräs växer mindre bra i rent grus fritt från lera).
I ditt fall låter markduk klockrent om dränerande material snabbt blandas ner i marken, mao markduk under gruset.
I ditt fall låter markduk klockrent om dränerande material snabbt blandas ner i marken, mao markduk under gruset.
Klicka här för att svara