Trädgård allmänt
NetNut: Idag finns det mängder med starka Led-belysningar som drivs av 12 volt med låg effektförbrukning som klarar rätt stora belysningsmängder. Fördelen med 230 volt är att man slipper transformator och även kan koppla in andra förbrukare via uttag på slingan, nackdelen är att det är dyrare och kräver behörighet. Förutom led har jag även sett metallhalogen som drivs av 12 volt och där
Pagno: Hmm! Salt brukar jag rekommendera mot sniglar, men har man husdjur, barn, betongpool, egen brunn, gräsmatta i närheten så visst, saltet håller bort det mesta, men inte svärmödrar, det vet jag!:rolleyes:
singemoller: Hej ! Efter helrenovering inomhus, snart färdigt, med mycket hjälp från detta eminenta forum börjar det bli dags för entren. Huset är kulturskyddat så fasad och färgsättning får man inte ändra. Skulle vilja ha hjälp med hur man kan fixa till entren. Alla ideer är välkomna, kan tänka mig att göra det mesta så låt fantasin flöda...! Tallen till höger har jag tänkt ta bort då
Satsuki: Ljusfällor? Kanske något i stil med dessa? http://fly-add.com/sv/vaulj-din-ljusfaulla-flugfaangare-28/
templar: Tack Harry för fina tips och synpunkter.Jag håller med dig angående det visuella intrycket med träden som en del av min fastighet.Har även funderat på att lägga allt i liv med träden , men stolpavstånden blir kluriga, blir lite rörigt intryck tror jag, med stolpar om båda sidor stammen.
4integration: Hej, Min gräsmatta har en liten mur som jag vill ta bort och då gräsmattan är högre där än vid trädet så tänker jag mig att plana ut detta. Har börjat gräva bort gräset men ganska tradigt jobb. Funderar då på om man tar en jordfräs och mosar sönder gräsmattan och att det sen får ligga och "förmultna" i vinter. Är det ett bra sätt?? Skall tillägga att häcken till höger
laidback: Om du ska köra på jordankare så kolla på Julas variant som du skruvar ner istället för dom vanliga "spjuten" som man slår ner. Avsevärt mycket enklare att få hyfsat i våg på rätt plats om underlaget är lite knöligt. Sitter stenhårt!
rebmic: Hej, Någon som anlitat hantverkare och gjort en putsad stödmur? Skulle gärna vilja ha prisexempel på putsad leca/lättklinker stödmur. Vår mur kommer var ca 60 m lång och ca 1 m hög... Tack på förhand!
johangeorg: Tackar för råden! Vi fortsätter ta bort gräs och så får vi se hur det ser ut när väl plattorna är framme.
Peterr Johansson: Något av våra olika ogräs-grässorter(någon typ av åkergräs förmodligen) har börjat se ut så här nu: http://oi62.tinypic.com/veovpz.jpg Sprider det sig nu, eller är det dött? Ska man rycka bort det eller?
harry73: [citat] Vanlit ogräs är inte dolt fel. Och att rensa ogräs är vanlig trädgårdssysla som ingår i att ha en villa. Har man problem med invasiva arter som jättebjörnloka ed, då kanske.
pepparkakshuset: Funderar också på liten större damm. Jag har en liten damm just nu och skillnaden med att ha pump och cirkulation och att inte ha det är ganska stor. Jag tror du kommer klara dig rätt bra med bara en pump eftersom du får syresättning och cirkulation. Är det balans på syre , ljus och näring blir vattnet klart och fint av sig själv.. Det finns ofta nåt litet filter i pumpen och det
yonna: 50 cm är för mycket - den blir aldrig snygg efter sådant ingrepp. Läs liknande tråd som pågår nu
yonna: Det verkar inte som om den gamla fiffiga apparaten som man kopplar till trädgårdsslangen och elkabel längre finns på marknaden. Jag fick ändå tag på en begagnad till mitt nybygge. Betydligt billigare med hetvatten än med gasol. Mycket miljövänligt och effektivt speciellt till grusgångar.
Steinlager: Det var stegen som ställde till det. Jag gjorde två öglor av rep som jag trädde över ramen och satte hände stegen i dessa. Nu glider inte kantskyddet av. Dessutom kunde jag dra åt snöret en decimeter eller två. Som en avdankad elitgymnast i veteranklassen tycker jag att studsen är fin på Bilteman. Ingen större skillnad mot en Berg. När jag provhoppade Berg Favorit så knakade den
fahlis: Varför skulle det spela någon roll om trappan är utomhus eller inomhus? Det är ju samma ben man går med …
galento: Vi tröttnade också på detta räfsande en gång i tiden och sålde klipparen och köpte en traktorklippare med uppsamlare istället och det var mkt bättre.Vi hade en sådan uppsamlare som hängde efter klipparen men tyckte den var i princip värdelös.
Mikael_L: Jag lyfter tråden med detta tips från clas ohlsson http://www.clasohlson.com/se/Blomkruka/Pr311915004 [bild]
harry73: Hittade den andra tråden :) https://www.byggahus.se/forum/vatten-avlopp/261532-kan-grannens-poolvatten-orsaka-fuktskador-pa-vart-hus.html
eviljava: Ja, men du får göra två formar. En för yttermåttet och en för innermåttet. Sedan gjuter du mellan dem så att säga. Jag hade nog täckt botten i "ytterformen" först, sedan ställt ner inneformen och fyllt upp på sidorna. Glöm inte att ordna ett dräneringshål i krukan. Kan vara bra att ha om du ska ha den utomhus.
Jsoderbe: Hej, som rubriken, jag skulle vilja få hjälp med en plan över vår blivande trädgård i Västerås. Har någon tips eller referenser på trädgårdsarkitekt? Eller vem man inte ska välja? Mvh, Johan
cpalm: [citat] Borde det inte gå att knåpa ihop en kombinerad mojäng för tillverkning av starkvaror och infångning av knott? Två knott i en smäll så att säga.
harry73: Bärighetsmässig behöver man inte göra någonting. Att ha den på gräset räcker bra. På en camping stor den också bara på gräset. det blir dock inte bra för gräset om husvagnen står där hela sommaren. Sen är det inte bra för husvagnen om gräset växer upp till husvagnen heller. Så du behöver bara något för att undvika att gräs och ogräs växer under och runt husvagnen.
santos: Har någon beställt marksten av sandgaard beton? En dansk firma som har helt klart bra priser på sten. Men är de att lita på? Håller stenen någon kvalitet? 5,5 cm tjocka byasten för 113kr kvm med hemkörning låter bra. För bra kanske?
gaffa: Uppdatering på hur det gått? Kommit till något genombrott med föreningen? På den sista bilden ser man ju rätt tydligt att det där inte är ett fungerande avvattningsdike... Fullt i vatten ända upp, hämtar vatten långt bort och svämmar över längs din tomt. En avvattning som inte fungerar som den ska kan ofta göra mycket mer skada än nytta eftersom den kan dränera mark långt bort
danne9: Ska bygga ett staket runt framsidan av huset så att hunden håller sig inne på tomten. Idag har vi även buskar och jag har tänkt att sätta staketet på utsidan av buskarna. Frågan är vad ja behöver för plintar? Marken är väldigt sandig och förmodligen utan sten. Efter som dom ska ner nära buskarna känns det ännu jobbigare att gräva ner plintar så funderar på stolpspjut. Staketet
engs: Tänkte precis ställa samma fråga med tillägget - är det något särskilt att tänka på om man har källare? Äldre delen av huset har källare som är relativt nydränerad av en föregående ägare. Upptill så ser man runt en decimeter grus närmast huset, tänkte lägga plattorna utanför stenen. Dvs inte direkt mot huset. Markduk så det inte täpper till dräneringen och så, måste
elpaco: [citat] Dressand finns ofta att köpa på bättre grustag. Ibland måste man dock beställa med lastbil .. MEN jag tror inte alls det löser ditt problem. Marken är troligtvis sank för att den behöver dräneras. Ett annat skäl kan vara att den är väldigt lerrik, och då vill du ha ner sand och mull, men det måste fräsas på djupet. Om du vill veta hur din jord är kan du skicka ett prov