Hej!
Vi har snart lagt klart vår garageuppfart med marksten och det är därför dags att börja foga och eftervibrera. Vi har pratat med "experter" och googlat om vad man ska använda att foga med men inte riktigt bestämt oss. Fogsand på säck är ganska dyrt speciellt när vi har 250 kvm. Dessutom vill vi ha den grå varianten så fogarna ser snyggare ut. Så till frågan: Vad består grå fogsand av? Är det inte vanligt torkat stenmjöl ca 0-2 mm? I så fall så går den ju att få nästan gratis och sedan sopa ut den på torkning lite innan man sopar ner den.

Fogsandens färg borde bero på vilken sorts sten man maler ned. Röd granit blir röd sand och grå granit, grå sand.

Ja, den logiken hänger jag med på att färgen beror på vad man utgår från. Det jag funderar på är om fogsand framställs på ett speciellt sätt eller om man lika gärna kan ta rätt fraktion av tex natursand eller stenmjöl och få liknade produkt och funktion. Om det är så att fogsand framställs genom malning så förstår jag att det är dyrt.

Ni ska ha 0-2. Ring runt o hört på olika grustag om dom har den färg ni vill ha. Jag brukar säga att den är svart. Åk o köp ett lass på släpet för runt 300kr.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.