Mikael_L
När jag åkt omkring på vägarna i sommar och förundrats över massiva bestånd av Lupiner längs många vägkanter, inte något jag sett förr om åren...
lupiner_440_200.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så började jag fundera över detta med invasiva växter.

Ja och dessa Lupiner är vackra prydnader längs våra vägar, men invasiva och konkurrerar ut andra arter.
http://www.trafikverket.se/Aktuellt/Redaktionella-sidor/Dags-for-arets-slatter/
http://www.lansstyrelsen.se/dalarna...var-natur/Pages/hur-bekampar-man-lupiner.aspx

Men jag tänkte att det kan väl finnas en tråd på forumet där vi berättar om alla möjliga invasiva och/eller svårutrotade växter som man kanske inte vill ha i trädgården.

Parkslide kan ju nämnas, men kanske bäst med en länk till den stora Parkslide-tråden:
https://www.byggahus.se/forum/tradgard-allmant/235412-varning-o-kopa-hus-tomt-med-parkslide.html

• Gilla
D09
  • Laddar…
Den förhatliga Kirskålen!

revsmörblomma!!! den är hemsk här!

Rölleka. Mycket svår att få bort. Provar just nu med MCPA.

Parkslide
Jättebjörnloka
Revsmörblomma
Kirskål
Rallarros/mjölkört
Lupiner
Maskrosor
Fingerborgsblomma
Blomma för dagen
Kungsljus
Vallmo i alla former
Allium (viss mån)
Gråbo

mfl

Finns myyycket, men att observera är att ogräs är ju bara växter/blommor som en själv inte gillar .. som växer där man inte vill ha dem..

Det som är vackert för vissa, är ogräs för andra..
Jag nämnde bara sånt jag vet att jag eller andra jag känner haft problem med..

Mikael_L
Lite bilder kan ju vara bra.
Kirskål:

kirs.jpg
Skapa konto

250px-Aegopodium_podagraria.jpg
(Som lär vara svår att få bort, om jag fattat rätt. Tar round-up kirskålen?)

Brunörten: 35_464_prunella_vulgaris_7.jpg
Skapa konto

Veronica:
Speedwell.jpg
Skapa konto

Jordrevan som redan nämnts måste vara den vidrigaste av dem alla.

Redigerat:
Jordrevan - är den en sorts veronika?

Hur som helst, vi har bl a brunört och små blå blommor i gräsmattan, och de är fina tycker jag. Till skillnad från revsmörblomman, mossan och maskrosorna.

Fingerborgsblomma, vallmo och allium är ju eftertraktade trädgårdsväxter. Måste ut och så fingerborgsblomma nu. :rolleyes:

Annars har vi nog nästan alla ogräs som existerar. Mest förhatlig är brännässlan, och på god andra plats kommer nog snärjmåran.
Dock är oröjda gären och andra platser med mycket blandat ogräs ett överlevnadsvillkor för humlor, bin, fjärilar och mängder med andra insekter (och djur). Och utan insekter, inga fladdermöss el småfåglar...

Oldboy skrev:

Hur som helst, vi har bl a brunört och små blå blommor i gräsmattan, och de är fina tycker jag. Till skillnad från revsmörblomman, mossan och maskrosorna.

Fingerborgsblomma, vallmo och allium är ju eftertraktade trädgårdsväxter. Måste ut och så fingerborgsblomma nu. :rolleyes:

Annars har vi nog nästan alla ogräs som existerar. Mest förhatlig är brännässlan, och på god andra plats kommer nog snärjmåran.
Dock är oröjda gären och andra platser med mycket blandat ogräs ett överlevnadsvillkor för humlor, bin, fjärilar och mängder med andra insekter (och djur). Och utan insekter, inga fladdermöss el småfåglar...
Jag älllskar vallmo och allium.. ett måste i min trädgård!
Men som sagt, allt jag gillar är inte bra eller fint haha :D

Framför allt sprider de sig..

Oldboy skrev:
Nä veronikan är inte släkt med jordrevan. De har bara snarlika blåa blommor.

Veronikan växer inte heller i revor som jordrevan gör. Det sämsta med veronikan är att dess blad är mer ljusgröngula än vad gräset är.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.