AnneFi
Vi har en större yta i trädgården där vi grävt bort gräset.
Vi ska bara lägga markduk och sedan småsten direkt på.
Vår trädgård är större än vad vi använder så vi känner inte att vi behöver lägga mer jobb på en yta som inte belastas mer än på några meter.

Men frågan är nu vilken sorts grus man ska satsa på.

Med barn vill jag gärna att den ska kunna springas på barfota utan att fötterna skärs sönder.

Singel är naturligt rundad men oftast helt röd i färgen här och det gillar inte jag.

Svart diabas är snyggt men kanske livlöst med bara svart och ont att gå på?
Men det ligger kanske bättre på plats om man bara har markduk under.

Sjösten finns i snygga blandade levande färger. Ett mer naturligt intryck men är onödigt dyrt och jobbigt att gå i och svårt att rensa ogräs i?

Råd? Åsikter?

Hur har ni andra valt och varför?

Jag har lagt diabas på ganska stor yta och jag var faktiskt lite tveksam när det gäller tunga jycken o de små barnbarnen.

Jycken verkar inte bry sig.

Barnbarnen uppmanas ha sandaler och det funkar men den främsta orsaken till detta är det stora trädäcket som kan ge stickor i små mjuka fötter. Diabasen är inte så vass som jag först befarade. Den har en stor fördel och det är att den ligger på plats och "rullar inte". Den är tung o packas naturligt.

Nackdelen är att den är kul att bära in hinkar av flinka 2-åringar och lägga högar på golvet ;)

Jag har inte duk under utan rätt på det packade mackadammet efter bygget. Enstaka ogräs tas bort ngn gång/året.

Redigerat:
AnneFi
Tack gör svar yonna.
Kan man få se en bild på hur det ser ut hos er?
Vilken storlek valde ni på gruset? Jag vet inte om vi ska ha typ 8-11 eller 11-16

Jag trodde att det var jobbet som skulle vara det svåra inte att man skulle lägga flera timmar på att fundera vilket grus som skulle köpas.
Och gratis är det ju inte.

AnneFi
Där finns ju ett alternativ till kom jag på och det är svart makadam.
Hur är det jämfört med diabas? En rejäl prisskillnad.
Vi ska täcka ca 120 kvm så det kostar ju en del.

Någon med erfarenheter vilken storlek som känns bäst att kratta och gå i?

Köpte hos lokal grusförsälning. Transporten var dyrast. Prisskillnaden mellan de olika grussorterna var marginell. Välj inte för liten dimension - det fastnar lätt under skosulorna eller i bilen! Jag väntade i flera år innan jag la på gruset - fram till dess var det bara byggmakadam. Då hade ytorna satt sig och jag krattade bara ut gruset (diabasen är tung). Behövs inte något större djup. Sparade 1/2 kbm för att fylla ut efter ett par år - och den högen ligger fortfarande kvar ;)

Redigerat:
J
Lite OT, jag vet, men jag trodde först att det var någon som ville skriva av sig lite och berätta om att den var Singel, med Diabetes, med mera, innan jag hann läsa rätt, och klart. Helt klart roligare för dig nu ;-)

• Gilla
  • Haha
Poontus och 1 till
  • Laddar…
AnneFi
Som om tråden inte var tråkig nog :confused:
Jag har sambo och dotter och inga kända diagnoser
För allas information så har jag inte sovit en natt på snart sju månader. Många dagar känner jag för att skjuta mig själv men jag är glad ändå :D
Vi fick ett sånt där barn som inte sover mer än ca 20 min / gången på dagarna Heller så det finns inte tid för något annat.
Men hade hon inte krävt all min tid hade jag väl inte behövt vara hemma med henne.
Har längtat efter sambons semester jättelänge och när den väl kom så hade vi så mycket att göra med trädgård och hus att vi ser honom mindre än när han jobbar.
Så sambon jobbar mer än vanligt och jag kör dubbla skift mamma.

Trots sömnbristen så får jag väl säga att livet som mamma är riktigt fantastiskt.

Åter till tråden

Jag och sambon(som likt mig inte har diabetes. Konstigt nog?) Gick en runda med vår pigga och glada lilla dotter för att smygkika på andras trädgårdar.
Vi kom nog fram till att vi inte gillar de hårda kanterna som makadam har och att 8-11 mm är en för liten fraktion.
8-16 då eller 11-16 och natursingel.
Många olika hemsidor att beställa från men riktigt tråkigt att man inte kan se i vilka färger den går i :confused:
Har kört runt en del men ingen som hade singel. Bara sjösten.

hsd
Problemet med sjösten är att det blir tungt att gå på då stenarna rullar lite under fötterna

AnneFi
Hur stor skillnad är det på diabas och svart makadam?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.