C
Carl-Jo-han: Det bästa är att blästra bort rosten med en sandbläster. Om du inte har en sådan eller känner någon som har en så kan du slipa bort rosten med en stålborste på en skruvdragare. Finns att köpa på Biltema och liknande. Finns lite olika varianter. När rosten är borta så lägger du på rostskydd och sedan färg. Hål är alltid bäst att lägga igen men då behöver du nog svetsa. Om
1 svar · 6,1k läst
·
BirgitS
BirgitS: Den sista biten i namnet, 'nanum' är för att det är en särskild liten (dvärg) variant av naverlönn ('acer campestre'), och i detta fall är det just "klot" i klotnaverlönn. http://www.tonnersjo.se/show_trad.php?ID=4 En granne där vi bodde tidigare hade en klotpil, som också är ympad, och den höll sin klotform utan klippning. Men visst ska du klippa dina träd om du tycker att det
4 svar · 8,3k läst
B
bomm: Köp in stenmjöl och vattna ned samt packa. Annars kommer det bli en väldigt mjuk infart inom kort. Alt. Ifall du inte hunnit lägga ut makadammet så byter du ut det mot 0-16 slitlager och paddar ihop.
2 svar · 4,3k läst
S
SwiftD: Wow, hitta den på 2 minuter med instruktion och skott, helt otroligt trodde det skulle ta en dag att få fram den. Jag skickar PM.
27 svar · 13,5k läst
·
K
Karriärmamman: yes norr är uppåt och söder är neråt och där går också lokalgatan.
2 svar · 3,3k läst
·
T
Tosse: Vad vill du ha för mur? L-stöd kan du fästa i. Bygger du en blockmur hade jag velat sätta en plint för staketet som gick bra mycket djupare än muren.
3 svar · 2,6k läst
F
FridaFrick: Tack för era svar! På gräsmattan tar jag bort dem men då behåller jag nog löven under häcken :)
5 svar · 8,8k läst
·
holetaker
holetaker: Jag återkommer med nya bilder så fort det kommit blad på träden.
6 svar · 2,4k läst
·
Anna_H
Anna_H: Det borde vara okej, men fundera på vad du ska använda den där remsan till? De flesta som terasserat får bara en trist skräpyta.
1 svar · 841 läst
Lexington
Lexington: Menar du en sådan här? [bild] https://www.jula.se/catalog/tradgard/utemiljo/stangsel-och-staket/grindar/grindklinka-311009/
1 svar · 2,8k läst
·
TeroM
TeroM: Vattenavrinning bort från spjälorna bara på ovansidan räcker. Egentligen borde den övre peka åt andra hållet med, bort från spjälorna, men då jag har en överliggare direkt på funkar det som i bilden för mig. Har även infrärsta spår i överliggarna så att vattnet inte rinner längs undersidorna.
10 svar · 4,9k läst
·
mexitegel
mexitegel: Det finns inget sätt att rädda det på tyvärr, gräv ner rätt sorts plintar nu så förlorar du minst tid. Du måste ha två infästningar i plinten, och ett så högt plank tål inte vindlasterna utan att sitta i vinkel eller stagas.
13 svar · 4,5k läst
A
Alexander Wendel: [citat] Tack för svaret!
2 svar · 1,2k läst
ricebridge
ricebridge: Jag undrar ju varför träddungen inte fungerar på samma sätt, utan närmast tvärtom. Men det kanske är för att den är för nära vägen?
11 svar · 4,4k läst
·
Anna_H
Anna_H: Det går nog bra, om den är lika låg som soptunneplanket.
3 svar · 6,4k läst
·
Stenolofanders
Stenolofanders: [bild] Visst, en påse bullar och några förtäckta hot bara, så vore det märkligt om inte kommun accepterar detta. Nävars, pinnkomposten får nöja sig med trädgårdsavfall, matrester matas in i denna: [bild] Eller till hund, katt och kanin.
4 svar · 5,7k läst
·
Rönnerdahl
Rönnerdahl: Vi har en sten som mäter 1 * 1,2 ungefär. Tänkte hyra bergborr men har 150 m till eluttag ( 3-fas). Fjnksrbdey med en sån längd på kabeln?
20 svar · 17,5k läst
·
H
heimlaga: [citat] Nej...... och därför har jag varit snäll och timid och inte skrämt skiten ur er:p
12 svar · 1,8k läst
N
SBH: du får väl fråga exempelvis franssons Recycling Machine om dom gör mindre versioner :wow:
1 svar · 932 läst
yonna
yonna: Kompaktering efter tunga maskiner ger ofta trista effekter efter flera år ock då hjälper kabske inte en jordfräs. Jorden bör luftas åtminstone 60 cm ner.
4 svar · 1,6k läst
KnockOnWood
KnockOnWood: [citat] Exakt samma som jag har. Men jag letar alltid upp djuret. För ibland blir det blindavfyrningar, och djurt klarar sig.
15 svar · 10,9k läst
·
D
Drövel: Avenbok eller bok brukar vara populära om man vill ha en snabbväxande gäck. Fessutom behåller den bladen på vintern om än bruna och ger ett ganska bra insynsskydd.
12 svar · 3,4k läst
·
L
lundsbo: Finns en jordproducent i Järle. Ägare Econova.
1 svar · 1,4k läst
N
ngstrm: [citat] Nu snackar vi. Äntligen, precis sådana jag behöver. Stort tack! Får bli ett samtal till dom. Håller med med dig yonna också, dagens stolpar är betydligt större och "fetare" och än dessa diskreta pinnar. Tack alla igen!
6 svar · 1,0k läst
·
Oldboy
Oldboy: [citat] Nej, jag vet inte själv. Kanske är det jag som bara blandat ihop dem. Då är det alltså skuggröna och inget annat. Tror att vi har en av dem. Den måste kommit hit med fåglarna el likn eftersom den inte fanns från början och vi inte har köpt den. Hur som så växer den i ett buskage av vresrosor. Det går inte riktigt att säga huruvida den bara är markkrypande el klättrande...
8 svar · 16,6k läst
S
segv: Gammal tråd, men eftersom jag precis kollat på detta så: Man har rätt att gå in på nedströms tomt och förbättra diket. Man får själv bekosta det och måste ersätta eventuella skador på ägarens tomt. Står beskrivet i Jordbruksverkets skrivelse Äga och förvalta diken.
9 svar · 9,0k läst
Scout
Scout: Vet inte pris men det brukar finnas annonser på Blocket ibland där de hyr ut eller säljer mudderverk. muddra.org är väl en sådan. Tja nu finns ju tydligen muddra.org åxå men det var muddra.se som jag menade.
1 svar · 4,2k läst
N
nimatt: Glömde av att rapportera hur det faktiskt gick. Vi band fast botten på stången så den inte skulle kunna hoppa av fästet. Sedan var vi fyra personer, två med rep fästa en bit upp, en som höll koll så den inte vred sig och en som tog emot. Den ville gärna gå lite i sidled i början men när vi väl fick lite vinkel på den så var det absolut inga problem. Tack för alla tips :)
7 svar · 8,4k läst
4integration
4integration: Det är drygt 1 m, typ 1,24 m mellan stolparna. Nu behöver ju inte gamla grejer betyda sämre...ta gammalt virke i mitt 70-tals hus som är som att spika i betong medan nytt virke är som spika i smör...betong kanske är samma. Dock tror jag att kemankare kan funka bättre...möjligen dyrare. Sen skulle man kunna ha en stolpsko som ett H; som då går ner på sidorna och kanske blir stadigare.
6 svar · 22,1k läst
·
Moving
Moving: [citat] Vår el-slunga orkar inte så långt så vi har väldigt lite att dela ut. Vår stod i 3 år innan det kom en massa snö! Samma med bensinaren som kunde stå i åratal och vi har ett barn som är hejare på snösläde.
34 svar · 13,9k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.