8 967 läst ·
9 svar
9k läst
9 svar
Igenvuxet dike på grannfastighet hur göra?
Medlem
· Stockholms Län
· 40 inlägg
Hej!
Den senaste tidens omåttliga regnande har orsakat översvämning på vårt område. Det visade sig att på en av fastigheterna i avrinningsriktningen har diket vuxit igen. Men fastighetsägaren rycker i stort sett på axlarna och struntar i att rensa. Det här betyder ju att vi ju med åren får allt större problem. Vår kommun anser sig inte ha något ansvar i frågan fastän området innefattas av detaljplan. Är det någon som har erfarenhet och tips från liknande fall?
Hls
Ruskenstam
Den senaste tidens omåttliga regnande har orsakat översvämning på vårt område. Det visade sig att på en av fastigheterna i avrinningsriktningen har diket vuxit igen. Men fastighetsägaren rycker i stort sett på axlarna och struntar i att rensa. Det här betyder ju att vi ju med åren får allt större problem. Vår kommun anser sig inte ha något ansvar i frågan fastän området innefattas av detaljplan. Är det någon som har erfarenhet och tips från liknande fall?
Hls
Ruskenstam
Medlem
· Stockholms Län
· 40 inlägg
Han tycker att vi ska betala vilket vår samfällighet inte är intresserad av. Och rent principiellt verkar det litet konstigt att man kan vägra. Då blir det ju på sikt som om han helt enkelt gör en form av fördämning. När en granne skulle täckdika var han tvungen att söka nån form av bygglov för att få lägga rör istf ett öppet dike. Det här diket avvattnar ett område om drygt 15000 kvadratmeter vilket innebär att 1mm nederbörd blir 15 kubikmeter vatten. Nu rinner ju inte allt ut men det blir mycket ändå.
Hls
R-stam
Hls
R-stam
Nu är jag kanske dum, men jag undrar vad det är som ska betalas? Ska han ha lön för att rensa sitt eget dike? Kan inte samfälligheten ta en gemensam städdag och göra jobbet på ett par timmar? Kostar inget alls, och är rimligt med tanke på att hans dike tydligen avvattnar hela samfälligheten.
Så brukar vi göra med de två tomter som har slänt som gränsar till parkeringarna. Slänten är kommunal parkmarrk och vår samfällighet har ansvar för skötseln av denna parkmark, mot att kommunen iställt sköter väg snöröjning.
Så brukar vi göra med de två tomter som har slänt som gränsar till parkeringarna. Slänten är kommunal parkmarrk och vår samfällighet har ansvar för skötseln av denna parkmark, mot att kommunen iställt sköter väg snöröjning.
Medlem
· Stockholms Län
· 40 inlägg
Ang hur göra med diket.Har hittat ett rättsfall som avgjorts av HD.
Dikesägaren fick betala.
NJA 1995 S 0720 R DEF ND
Dikesägaren fick betala.
NJA 1995 S 0720 R DEF ND
Den hänvisar ju till en gammal lagtext, så det beror ju på hur den ändrats (orkar inte leta själv med mobilen). Dessutom har ju din granne inte utfört några arbeten, utan snarare underlåtit att göra något, så det är ju frågan om det ens är relevant ändå.
Vilken nytta har grannen av diket?
Om diket bara är till för att transportera bort ert vatten från tomten så undrar jag varför grannen då skall bekosta en dikesrensning, jag hade i alla fall blivit sur om jag blivit tvingad till det.
Hur långt är diket? hur djupt, brett är det. Som någon föreslog innan så kan det gå rätt fort om ni i samfäligheten går ihop med varsin spade och hacka och rensar diket.
Vet om en granne här som rensat sina skogsdiken på samma vis.
Om diket bara är till för att transportera bort ert vatten från tomten så undrar jag varför grannen då skall bekosta en dikesrensning, jag hade i alla fall blivit sur om jag blivit tvingad till det.
Hur långt är diket? hur djupt, brett är det. Som någon föreslog innan så kan det gå rätt fort om ni i samfäligheten går ihop med varsin spade och hacka och rensar diket.
Vet om en granne här som rensat sina skogsdiken på samma vis.
Gammal tråd, men eftersom jag precis kollat på detta så:
Man har rätt att gå in på nedströms tomt och förbättra diket. Man får själv bekosta det och måste ersätta eventuella skador på ägarens tomt. Står beskrivet i Jordbruksverkets skrivelse Äga och förvalta diken.
Man har rätt att gå in på nedströms tomt och förbättra diket. Man får själv bekosta det och måste ersätta eventuella skador på ägarens tomt. Står beskrivet i Jordbruksverkets skrivelse Äga och förvalta diken.
Redigerat:
Klicka här för att svara