8 431 läst ·
7 svar
8k läst
7 svar
Fälla flaggstång med trasigt gångjärn
Vi har precis köpt ett hus där flaggstången tyvärr har sett sina bästa dagar. Fästet har rostat sönder så trots pålagda brickor kring bultarna så gungar den oroväckande när det blåser.
Har varit med och fällt en stång förr utan några större bekymmer men det känns läskigt när man inte kan lita på gångjärnet. Samtidigt vill vi få ner den snarast så den inte trillar själv
Någon här som har några tips på hur man blir av med en sådan (kan tillägga att vi inte är så intresserade av själva stången så det gör inget om den blir skadad på vägen).
Har varit med och fällt en stång förr utan några större bekymmer men det känns läskigt när man inte kan lita på gångjärnet. Samtidigt vill vi få ner den snarast så den inte trillar själv
Någon här som har några tips på hur man blir av med en sådan (kan tillägga att vi inte är så intresserade av själva stången så det gör inget om den blir skadad på vägen).
Är det en vanlig stång i glasfiber/plast eller något tyngre?
Jag skulle bemanna botten på den (håll i!) och sedan fälla på vanligt vis om det är en glasfiberstång. Är det något tyngre skulle jag knyta fast den i botten och sedan låta den ramla kontrollerat....
Jag skulle bemanna botten på den (håll i!) och sedan fälla på vanligt vis om det är en glasfiberstång. Är det något tyngre skulle jag knyta fast den i botten och sedan låta den ramla kontrollerat....
Ska den ändå kasseras så borde du kunna fälla den som ett träd, med en såg...? Fäll den kontrollerat med ett jack en meter upp, nedersta biten brukar ha metall i sig som är själva fästet mot marken. Sen har du en "stubbe" som du enkelt kan lyfta bort!
Glömde av att rapportera hur det faktiskt gick.
Vi band fast botten på stången så den inte skulle kunna hoppa av fästet. Sedan var vi fyra personer, två med rep fästa en bit upp, en som höll koll så den inte vred sig och en som tog emot. Den ville gärna gå lite i sidled i början men när vi väl fick lite vinkel på den så var det absolut inga problem.
Tack för alla tips
Vi band fast botten på stången så den inte skulle kunna hoppa av fästet. Sedan var vi fyra personer, två med rep fästa en bit upp, en som höll koll så den inte vred sig och en som tog emot. Den ville gärna gå lite i sidled i början men när vi väl fick lite vinkel på den så var det absolut inga problem.
Tack för alla tips
Klicka här för att svara