Medlem
· Halland
· 132 inlägg
Hej, snart är det äntligen dags för trädgården !!
Min son har köpt hus och ska plantera häck, häcken ska planteras innanför en låg mur så marken
måste höjas ca 50 cm så häcken kommer upp så den får sol.
Men för att höja marknivån till häcken behöver jag någon form av stöd mot gräsmattan,
gjuta, stora stenar, slipers ?? Kanske ni har tips ?
Min son har köpt hus och ska plantera häck, häcken ska planteras innanför en låg mur så marken
måste höjas ca 50 cm så häcken kommer upp så den får sol.
Men för att höja marknivån till häcken behöver jag någon form av stöd mot gräsmattan,
gjuta, stora stenar, slipers ?? Kanske ni har tips ?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 287 inlägg
Mura med brutna betongstenar och lägg plattor vid anslutning mur-gräs så det går att klippa fint med maskin.
Slipers hör hemma på tågmuseum
Slipers hör hemma på tågmuseum
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 091 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 091 inlägg
Om man höjer marken mer än 50 cm kan man väl behöva marklov.
Sen tror jag inte att häcken mår dåligt av att ha en halvmeter hög mur på ena sidan, snart är häcken högre än så och under tiden kommer det ljus uppifrån. Däremot att sätta en häck uppe på en mur gör att jorden blir väldigt lätt torr och man kan behöva vattna en massa under flera år.
Sen tror jag inte att häcken mår dåligt av att ha en halvmeter hög mur på ena sidan, snart är häcken högre än så och under tiden kommer det ljus uppifrån. Däremot att sätta en häck uppe på en mur gör att jorden blir väldigt lätt torr och man kan behöva vattna en massa under flera år.
Medlem
· Halland
· 132 inlägg
Hej och Tack ! Håller med er. Tror jag höjer marken en liten bit, ca 20-30 cm kanske och en slänt in mot tomten.
Det blir nog Thuja men jag är tveksam. Någon som har förslag ?
Snabbväxande häck önskas, Vad tror ni om denna kanske ?
http://www.eragreendream.se/våra-växter-produkter/färdigvuxen-häck-17988854
Det blir nog Thuja men jag är tveksam. Någon som har förslag ?
Snabbväxande häck önskas, Vad tror ni om denna kanske ?
http://www.eragreendream.se/våra-växter-produkter/färdigvuxen-häck-17988854
Husägare
· Västerviks kommun
· 465 inlägg
Varför är du tveksam till thuja? Jag har en lång och hög thuja-häck runt min tomt som jag har planterat själv för 7 år sen. I ditt fall ser jag inget problem med att plantera häcken bakom muren. Jag skulle grävt ur från gräsmattan ca 50 cm brett och några decimeter djupt, sen skulle jag fyllt upp med jord och planterat häcken i.
En häck tycker jag verkar vara en bra ide', den blir ju både insynsskyddande, ljuddämpande och ger tomten en fin inramning. En mycket " mjukare" sådan än ett plank eller en mur tycker jag.
Tänk på att en snabbväxande häck som thujan fortsätter att växa även när den uppnått önskad höjd....Vilket kräver årligt underhåll för att den ska se välskött ut.
En häck tycker jag verkar vara en bra ide', den blir ju både insynsskyddande, ljuddämpande och ger tomten en fin inramning. En mycket " mjukare" sådan än ett plank eller en mur tycker jag.
Tänk på att en snabbväxande häck som thujan fortsätter att växa även när den uppnått önskad höjd....Vilket kräver årligt underhåll för att den ska se välskött ut.
Låter som mycket jobb. Plantera häcken på befintlig nivå sen låter du den bara växa upp lite mer så blir den rak mot gatan 
Går självklart bra att höja marken också om man så önskar men du behöver inte vara orolig för solljuset. Så små plantor sätter man sällan.
Går självklart bra att höja marken också om man så önskar men du behöver inte vara orolig för solljuset. Så små plantor sätter man sällan.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 091 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 091 inlägg
När det gäller tujor är det bra att tänka på att det finns flera sorter, där Brabant och Smaragd är de vanligaste men de växer helt olika så man måste kolla upp vilken sort som passar ihop med hur man vill ha häcken.
Medlem
· Halland
· 132 inlägg
Tack alla ! Då gräver jag bara ur, ny jord och Thuja. Viken Thuja skulle ni rekommendera ?
Är det ett gammalt hus? Om det är det (och gammalt område) så sticker en Thuja häck ut mot omgivningen gissar jag. Vad finns för häck i grannskapet? Nu kanske jag delvis säger detta eftersom jag själv inte är så förtjust i just Thuja, den är ju väldigt tät och växer som du säger snabbt... Precis efter att vi köpt hus planterade jag två bollpilar, tyckte dom var fina men efter ett tag när man såg hur illa de passade i miljön så tog jag ned dem och satte fruktträd som stämmer med omgivningen. Iom att ni nyligen köpt huset kommer man på nya ideer ganska snart efter att man bott in sig. Mitt tips är alltså att titta vad grannarna har om det kan passa? En syrenhäck kanske skulle smälta in i miljön??Roger i Halmstad skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 091 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 091 inlägg
Är det viktigt med heltäckande insynsskydd vintertid?
För i så fall finns det kanske inte så mycket annat än tuja att välja på.
De flesta brukar rekommendera att man bor i ett hus ett år innan man gör stora ändringar i trädgården. Man kan innan tro att det är trevligt med en två meter hög tät häck men en hög häck kastar också långa skuggor på morgonen och kvällen så det gäller att skuggan inte faller över platsen där man kan komma att vilja sitta ute för att äta frukost eller ta en kvällsdrink. Gräsmattan blir också dålig på skuggsidan av en häck. För att en häck eller buskar över huvud taget ska trivas får de inte stå i vatten så det är viktigt att det inte blir vattensjukt där i sänkan när det regnar mycket.
Det verkar idag vara någon sorts mur eller stöd mot trottoaren. Är det säkert att gräva bredvid det eller kommer det då att rasa?
Är det en stubbe som syns i jämnhöjd med lyktstolpen?
I så fall behöver man få bort den först.
Här ser man hur tuja Smaragd resp. Brabant ser ut samt lite grundläggande om skillnaden mellan dem: http://www.thujaplantor.se/
Ytterligare lite om skillnaderna: http://thujabrabant.se/ (till det kan man lägga till att snabb tillväxt innebär mycket klippning)
Jag känner inte till de butikerna alls och rekommenderar inte att du ska handla där.
För i så fall finns det kanske inte så mycket annat än tuja att välja på.
De flesta brukar rekommendera att man bor i ett hus ett år innan man gör stora ändringar i trädgården. Man kan innan tro att det är trevligt med en två meter hög tät häck men en hög häck kastar också långa skuggor på morgonen och kvällen så det gäller att skuggan inte faller över platsen där man kan komma att vilja sitta ute för att äta frukost eller ta en kvällsdrink. Gräsmattan blir också dålig på skuggsidan av en häck. För att en häck eller buskar över huvud taget ska trivas får de inte stå i vatten så det är viktigt att det inte blir vattensjukt där i sänkan när det regnar mycket.
Det verkar idag vara någon sorts mur eller stöd mot trottoaren. Är det säkert att gräva bredvid det eller kommer det då att rasa?
Är det en stubbe som syns i jämnhöjd med lyktstolpen?
I så fall behöver man få bort den först.
Här ser man hur tuja Smaragd resp. Brabant ser ut samt lite grundläggande om skillnaden mellan dem: http://www.thujaplantor.se/
Ytterligare lite om skillnaderna: http://thujabrabant.se/ (till det kan man lägga till att snabb tillväxt innebär mycket klippning)
Jag känner inte till de butikerna alls och rekommenderar inte att du ska handla där.
Innan val av häck kan göras bör man veta vad man behöver/vill ha?
Vintergrön?
Höjd?
Friväxande el klippt?
Vindtålig?
Salttålig?
Växtplats - jordmån, fukt, sol, vind etc?
Insynsskydd?
Blommor?
Passande till hus/område/miljö?
Skötselbehov (klippning, vattning, gödsling, ogräsrensning, rotskottsborttagning)?
Växtzon ingår normalt också, men Halmstad är väl zon 1 där allt fungerar?
Vintergrön?
Höjd?
Friväxande el klippt?
Vindtålig?
Salttålig?
Växtplats - jordmån, fukt, sol, vind etc?
Insynsskydd?
Blommor?
Passande till hus/område/miljö?
Skötselbehov (klippning, vattning, gödsling, ogräsrensning, rotskottsborttagning)?
Växtzon ingår normalt också, men Halmstad är väl zon 1 där allt fungerar?
Klicka här för att svara