Hej

Upptäckte häromdagen att sorkarna börjat härja i gräsmattan. Har haft batteridriven sorkskrämma den frostfria perioden på året som fungerat bra.
Någon allvetande härinne som vet hur man kan bli av med de, gärna med någon form av gift som inte är skadligt för oss människor ? Någon gräsmattegödning som är lämplig för att bli av med de ?

/M

Bara jag som har problem med detta ?

Nej jag har samma problem och väntar med spänning i denna tråd att nån ska komma med en lösning!

Borde ju finnas många andra med liknande problem. Robotklippare hjälper säkerligen till men jag vill ha något så jag kan utrota de och inte bara skrämma de för stunden.

Ja jag har kört med sorkskrämmor även jag fast med dåligt resultat.

Främst perforerar dom jorden/gräsmattan i anslutning till en syrenhäck vi har. I fjol så klipptes häcken och jag putsade till allt ner mot marken så det inte skulle vara lika "sorkvänligt". Resultatet av detta blev att dom började välla upp i gräsmattan istället... Jag tror vi får skaffa en katt till, hon vi har nu är totalt ointresserad av sork tyvärr.

Jag sällar mig till hopen som förhoppningsfullt väntar på bra tips.

harry73
engs skrev:
Skulle inte fungera med den metod KoW använde mot mullvadar?
[länk]
Härlig tråd :)

• Gilla
MB77
  • Laddar…
Karbid, vatten, pappbit och sten? :)

harry73
KoW, får jag låna din kanon?

engs skrev:
[länk]
Kan lova att denna fungerar :cool: har sedan tipset från KoW tagit ALLA sorkar. Under hela 2015 inte en enda, tidigare var det högar överallt.

Har tidigare provat, stavar, karbid, slang på avgasrör, fyrverkerier, vatten, katter, automower och inget har funkat!

• Gilla
Vespa och 1 till
  • Laddar…
Y
Såg precis denna lustiga reklamfilm och tänkte på sork/mullvaddiskussionerna här. :p

[video=youtube;CgztUzqaL3E]https://www.youtube.com/watch?v=CgztUzqaL3E[/video]

Jag köpte en fälla, modell mullvadskanon, här: http://www.jagamera.se/nyheter/sorkfallamullvadsfalla-licensfri

Den utlöste första natten jag hade den utsatt. Förmodligen tog den mullvaden. Jag ville inte gräva upp kadavret, det får ligga där androm till varnagel.

Sen kom det snö, så jag vet inte om det blivit fler högar sedan dess.

engs skrev:
[länk]
Hur vet du att det är en sork och inte en mullvad?

Har redan tagit två mullisar i år.
Den ena hos en granne i byn den 5/1, den andra hos oss den 2/2

En mullvad ligger på ett vitt underlag med texten "MALTE MULLVAD 71 GRAM D 2017-01-05".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

harry73 skrev:
KoW, får jag låna din kanon?
Självklart!

F.ö. finns de numera att köpa hos Gränsbygdens Köpcentrum i Markaryd, men kom du och låna.
Bor du i norra Skåne? Jag bor med utsikt över Hallandsåsen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.