Hej!

Vi har en stor Avenbokshäck som är ca 30 meter lång och två meter djup. Min fråga är om jag borde räfsa bort löven som ligger under häcken nu på våren eller är det bättre dessa ligger kvar för att undvika en massa ogräs? Eller får jag lika mycket ogräs oavsett? :)

Lång Avenbokshäck med bruna löv i en trädgård, plattform i förgrunden med en lampa och kruka.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

BirgitS
Hej och välkommen till forumet!

Det påverkar nog inte ogräsmängden så mycket men när löven förmultnar kommer de att ge en del näring till jorden och därmed häcken. Det kan ju vara lite svårare för ogräsfrön att komma åt jorden när den är täckt med löv men frösådda ogräs brukar ha svårt att etablera sig i mörkret under en häck i alla fall och rotogräs bryr sig inte om lite löv.

Jag låter löven ligga kvar under vintern men ser till att gräsmattan är relativt lövfri (vinden brukar lösa detta). När våren kommer rensar jag bort en del av dessa, om det är nödvändigt. Löven bidrar till jordförbättringen och hindrar en del, om inte all nödvändig ogräsbekämpning. Din pampiga häck behöver inte mer näring än vad den själv producerar med sina blad. Löven bidrar också med att behålla markfukten. När häcken klipps tas dock det nya klippet bort.

• Gilla
mg765 och 1 till
  • Laddar…
engs
Håller med övriga men med brasklappen att om man har problem med mördarsniglar kan det vara idé att kratta ur för att skapa en mindre gynnsam miljö för dem.

Tidigare krattade jag in löv och gräs under häckar och dylikt men undviker det numera i vilket fall i det hörn de oftast kommer krypande från.

harry73
Bok brukar konkurrera ut andra växter genom sitt tjocka lövtäcke på marken + att den försurar marken eller på något annat sätt gör marken ogynnsammare för andra växter. Jag vet inte om det också gäller för avenbok, men jag skulle inte ha kvar löv på gräsmattan.

Tack för era svar!

På gräsmattan tar jag bort dem men då behåller jag nog löven under häcken :)

• Gilla
Jujja
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.