prototypen
prototypen: Hur har du tänkt att fylla på lådan? När du ska använda sanden hur ska du få ut den? Mitt förslag är att du tar plastlådor som rymmer 15 liter, kommer att väga sådär en 25 kg fulla med sand och ställer in i ett skåp med hyllor. för att fylla på tar du med lådorna till sandtaget. När det ska användas tar du med lådan ut på gångvägen. Blir minst spill och minst omlastning.
3 svar · 5,8k läst
P
purrfect: Hej! Kanske sent men vill tacka för alla synpunkter. Nu är kryp-enen borta. Slänten är inte helt utfylld än, tänker ta det när den fyllnad jag lagt har satt sig. Poängen är att att det blev mycket renare och snyggare så här. Såhär i efterhand känns det som "varför blev det här inte gjort för länge sen..."
4 svar · 3,2k läst
Anna_H
Anna_H: Som sagt, ta det lite lugnt första året, rensa och röj försiktigt, ta foton och lägg ut här (eller på odla.nu) och fråga om det är saker du inte vet vad det är, elelr hur de ska skötas.
3 svar · 1,1k läst
F
Fazzer: Okej, ja, det har du så rätt i :)
15 svar · 37,5k läst
R
Räknenisse: Det är väsentlig skillnad om servitutet ger dig rätt att disponera grannens mark (för att ha din väg på) eller att disponera grannens väg (för att transportera dig på) Vanliga vägservitut innebär att du får anlägga och underhålla en väg som ligger på annans mark. Även när det i gamla formuleringar bara står "rätt att taga väg". (om det inte är uppenbart av situationen i
74 svar · 24,9k läst
·
GoForIt
GoForIt: En vanlig väg är ju att man anlägger en låg mur som man sedan motfyller på insidan och planar ut gräsmattan. Sedan kan man ju sätta ett staket med samma höjd.
1 svar · 1,8k läst
K
Kane: [citat] Inte du, riktat mot TS.
4 svar · 1,1k läst
Oldboy
Oldboy: Borde kunna fungera ok. Om man sätter grova armeringsjärn på både in- och utsida av plankorna så minskar kanske risken att de tippar utåt (mot häcken) med tiden.
2 svar · 5,3k läst
·
R
Ruskenstam: Har letat på nätet och det förefaller inte vara en produkt jag ska köpa och använda. Så därför kan ämnet avslutas.
3 svar · 3,6k läst
KnockOnWood
KnockOnWood: [citat] Enkla svaret: Katt :thumbup:
2 svar · 1,3k läst
F
frimson: Tack för svar och tips. Jag funderade på armeringsnät ett tag, men jag ser vad blåregnet har gjort med mina träspaljéer efter bara några år, så jag tar och försöker få tag på en smed/svetsare ändå.
5 svar · 1,7k läst
T
thomasx: Vad säger de själva om det? Det kommer ta dem 3-5 dagar att utföra stensättningen, antar jag? Det kommer inte hinna frysa någon tjäle på den tiden. Men om det är fruset i sättsanden på morgnarna kommer de inte att kunna jobba, eller i alla fall inte utan en del extra besvär, innan det har tinat. Kanske de anpassar arbetstiden och startar först på förmiddagen när det tinat. Men som
1 svar · 1,7k läst
Johan Gunverth
Johan Gunverth: Jag provkörde med riktiga dagsljusrör för grafisk industri (Just 6500K Ra99), men måste ändå säga att Osrams Floura var bättre i och med att växterma satte nya blad med dessa. Ljuset är "rosatonat" och inte särskilt trevligt att vistas i.
13 svar · 12,8k läst
S
Sweekvall: Hej. Vi håller på att bygga ett enplans hus på en tomt med lite mer lutning än normalt och skulle vilja ha tips på bra program för att planera utformningen. Gärna ett program man kan importera dwg fil till. Är sketchup ett bra alternativ ? Kan tänka mig betala en liten slant för det också. Gärna ett program med olika vänligheter och möjlighet att rita stödmur osv. Hälsningar Tobias
0 svar · 2,5k läst
13th Marine
13th Marine: Tanken är att ge dem en rejäl rotblöta nu när vi precis satt dem. Sen får den skånska mellan-höst-och-vår perioden sköta bevattningen ;)
17 svar · 8,3k läst
I
ItWasntMe: ingaproblem det är så man gör. Han har gjort rätt och även gjort det billigare för er. Annars hade han köpt in mer sten och fyllt med först.
2 svar · 2,2k läst
A
AddeGrrrr: [citat] Att ploga går fin fint så länge man inte har en plog som sitter långt ut på traktorn. Då kan plogen vika sig. Det kan även beropå hur mycket snö det är. Om det är 5 cm snö så är det bra att man plogar annars blir det för tungt. Men man kan även sätta på kedjor på hjulen då kan det bli bättre men det beror på hur man har plogat. Vi plogar 2 parkeringar och en gång
16 svar · 44,5k läst
N
Nerre: Ta en titt på min tråd om hydroponisk odling, inte riktigt vad du tänkt dig kanske men den kan ge lite inspiration. https://www.byggahus.se/forum/vaxthus/270066-hydroponisk-odling.html Belysning ger rätt mycket värme, beroende på vad man använder. Om växterna får nån form av "tält" så får man ett rätt bra klimat tror jag. Jag har ju klätt mina skåp med "rymdfilt" för att
24 svar · 13,4k läst
·
M
martinradbo: Vi behöver beställa en prefab betongtrappa och skulle vilja ha rekommendationer. Det är en rak, enkel trappa ner till en källardörr, jag tänker mig att den levereras som två vangstycken samt lösa steg som vi själva lägger på plats och limmar fast. Tips mottages tacksam. //Martin
0 svar · 1,6k läst
Korvgubbe
Korvgubbe: Plockade in den för en vecka sedan, tyckte det räckte då. Men sen kom regnet och gräset tog fart igen så när jag krattade lite löv idag så inser jag att det kommer behövas en klippning till, men det får vänta tills alla löven är nere.
52 svar · 18,6k läst
·
C
corre: Spola ut aska och annat, måla på lite linolja på botten. ställ den sen uppochned, på sniskan, så vatten rinner av.
2 svar · 1,7k läst
MathiasS
MathiasS: [citat] Ta med riset-annonserna skippar man direkt. Kapa upp i kubbar, rada upp i en fin hög där det är enkelt att hämta, då blir man av med det direkt.
11 svar · 21,6k läst
hsd
hsd: :wow:
21 svar · 90,0k läst
·
mexitegel
mexitegel: Fast det där tror vi på först när vi får se en bild ;) Pics, or it didn't happen lixom.... :D
15 svar · 9,0k läst
Anna_H
Anna_H: Vart tar vattnet vägen idag?
6 svar · 4,7k läst
J
Joukko: Räcker det inte att eventuellt lägga ett rör på något sätt runt kabeln? Det kanske går att lägga kabeln mer åt sidan så den hamnar utanför muren. Hur stort rör ska man lägga ner för vattnet?
3 svar · 4,0k läst
·
R
Robin Fröjd: Tack. yes det kan jag göra :cool:
63 svar · 22,5k läst
·
mattiasp
mattiasp: tan(alfa)=motstående katet/närliggande katet. ==> alfa=arcustangens(motstående/närliggande)=arctan(17/1600)= 0,609 grader
1 svar · 3,7k läst
MathiasS
MathiasS: Jag fortsätter min monolog. Gunnebo i original kan man köpa på Hornbach, priserna verkar rätt ok. I alternativ så kan man kontakta GPP Perimeter Protection, dom säljer hela sortimentet och lite till. En fördel med Gunnebo är att dom lagerför 600mm högt nät också, de flesta andra har 80, 100, 120 osv. Jag behöver 100 och 60cm
16 svar · 41,3k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.