Hej.

Vi ska byta ut vårt staket som angränsar mot grannens tomt. Vi har en höjdskillnad på ca 30-40 cm (vi är högre upp) och i dagsläget ligger det en rutten slipers med staketstolpar på...

Min tanke är att bygga någon slags minimur upp till vår nivå och där fästa stolparna till ett nytt staket men behöver hjälp med tankarna..

Hur långt bör man gräva ner?
Hur tjocks lager med makadam/sten/grus?
Finns det några smarta/billiga block att bygga med?

Och den som jag tycker är knepigast..
Hur fäster man staketstolpar på en mur så att de klarar av klättrande barn på staketen?

Stort tack för all input!

Mvh

John

Jag vet iallafall hur man INTE gör. Cyklade förbi ett nybyggt område en stormig dag, och ser hur det skakar rejält i glasräcket på en tomt. De hade byggt en meterhög svängd mur av "rustikblock", och satt fast stolparna i, innanför uppfyllt och så var det en stenlagd altan. Men stenarna var ju inte gjutna i varandra, utan bara staplade.
(http://www.alltisten.se/produkt/block-rustik-normalblock/).

När jag kom tillbaka en halvtimme senare låg hela räcket i spillror på stengången nedanför och de förtvivlade husägarna och alla grannar gick och plockade glasflis. Hela muren var intakt utom de 8-10 stenar som hade en stolpe.
Fotograferade det någon dag senare som minne, men vill inte gärna lägga ut det, av hänsyn till dem som bor där ;-)

Alltså: om staketet ska hålla för barn måste staketstolparna fästa nere i marken, framför, bakom eller genom muren, inte uppe på muren.

Ja, det lät ju inte allt för kul, stackare..

Jag hade en tanke då jag sett att det finns block med större hål i som man ska fylla med grus att kanske använda sådana, då skulle man kunna sätta stolpen genom dessa ner i marken.. men som sagt, ge mig förslag hur ni gjort! Vill inte göra om det efter nästa "Gudrun"

Anna_H skrev:
Jag vet iallafall hur man INTE gör. Cyklade förbi ett nybyggt område en stormig dag, och ser hur det skakar rejält i glasräcket på en tomt. De hade byggt en meterhög svängd mur av "rustikblock", och satt fast stolparna i, innanför uppfyllt och så var det en stenlagd altan. Men stenarna var ju inte gjutna i varandra, utan bara staplade.
([länk]).

När jag kom tillbaka en halvtimme senare låg hela räcket i spillror på stengången nedanför och de förtvivlade husägarna och alla grannar gick och plockade glasflis. Hela muren var intakt utom de 8-10 stenar som hade en stolpe.
Fotograferade det någon dag senare som minne, men vill inte gärna lägga ut det, av hänsyn till dem som bor där ;-)

Alltså: om staketet ska hålla för barn måste staketstolparna fästa nere i marken, framför, bakom eller genom muren, inte uppe på muren.

Vad vill du ha för mur? L-stöd kan du fästa i.

Bygger du en blockmur hade jag velat sätta en plint för staketet som gick bra mycket djupare än muren.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.