R
Robin Fröjd: Tack. yes det kan jag göra :cool:
63 svar · 22,5k läst
·
mattiasp
mattiasp: tan(alfa)=motstående katet/närliggande katet. ==> alfa=arcustangens(motstående/närliggande)=arctan(17/1600)= 0,609 grader
1 svar · 3,7k läst
MathiasS
MathiasS: Jag fortsätter min monolog. Gunnebo i original kan man köpa på Hornbach, priserna verkar rätt ok. I alternativ så kan man kontakta GPP Perimeter Protection, dom säljer hela sortimentet och lite till. En fördel med Gunnebo är att dom lagerför 600mm högt nät också, de flesta andra har 80, 100, 120 osv. Jag behöver 100 och 60cm
16 svar · 41,3k läst
B
b8q: Se den oklippta grässlänten som en tillgång istället för ett problem. Större artrikedom, lockar pollinerare, nyckelpigor och andra bra trädgårdsdjur.
11 svar · 3,6k läst
J
Jan Sandström: [citat] För många år sedan tog jag en sådan där automat som ser ut som en droppe, kapade av överdelen och förlängde med ett avloppsrör, längden får avgöra hur man fyller den. Jag var tvungen att ta ned och vända på den då fyllningshålet var i botten Tyvärr hade vi ekorrar i stugan då eller lyckligtvis men de var ena rackare på att tömma automaten. Till slut hängde jag upp den
12 svar · 9,8k läst
·
Vermilion
Vermilion: Fram sidan på mitt hus har en balkong som täcker hela fasaden så det regnar aldrig intill fasaden. Nu är det så att jag tycker det hade sett väldigt fint ut att ha en rabatt intill väggen här. Men eftersom det inte regnar där så måste jag ha en automatisk bevattning så gjorden hålls fuktig. Frågan är nu hur jag på bästa möjliga sätt bygger en rabatt som ändå inte påverkar
0 svar · 2,6k läst
Y
yeselectricity: För två veckor sedan fick jag hem 18 pallar med plattor att lägga till vår rätt stora uppfart. Efter att ha lagt ungefär hälften upptäckte jag att plattorna hade olika storlek. Nyansskillnaden trodde jag var tillfällig. 12 pallar har GENOMGÅENDE en mörkare nyans OCH är 348 mm. 6 pallar har GENOMGÅENDE en ljusare nyans OCH är 350 mm. Dessa plattor är inte heller lika släta. Bilden
0 svar · 1,9k läst
·
D
DeesL: Jag letar efter någon som vill sälja en huggkubbe i närheten av Bålsta, Uppsala, Enköpings trakten. Någon som har en över?
0 svar · 4,6k läst
R
Rolle85: ok, får toppa dem lite på bredden I helgen. Tänkte även montera en längsgående planka längs med boxen som är vinklad in mot jorden så att regnvatten rinner på plankan och rakt ner I jorden.
12 svar · 12,7k läst
·
k_per
k_per: Japp, det kan vara en tanke att såga ut i rören. Problemen är dock att det är riktigt "bastanta" rör...säkerligen 5mm godstjocklek :) Tackar för tipsen!
6 svar · 3,5k läst
M
Marcussjogren: [citat] Haha :D
4 svar · 15,9k läst
·
M
harry73
harry73: Om staketet står på din sida gränsen och den fina sida är mot dig, då är det tydligt att staketet är dit även om betongklackarna skulle inkräkta på grannens tomt. Är det dit staket, får grannen inte bara ta bort det, även om det för en liten del inkräktar på hans tomt.
11 svar · 8,4k läst
T
TuXy: Jag hade nog valt att såga asfalten så den blir helt rak och lagt stenen dikt an, annars får du ju olika färg på asfalten :) Men som utväg om det inte är möjligt att såga eller om det blir för mycket sågande, så hade jag i andra steget i så fall valt kallasfalt.
1 svar · 2,0k läst
Keexet
Keexet: Avemo: Ja det är knepigt att odla lök från frö. Jag tror dina "sättlökar" kommer gå i blom nästa år och då bli träiga och tråkiga att äta. Sättlöken man köper i affären är värmebehandlad och hindras på så vis från att gå i blom. Jordärtskockor odlar jag som perenner, dvs jag låter bli att skörda de första åren, sen har man ett bestånd som är så etablerat att det
3 svar · 1,6k läst
F
Flukeskywalker: Jag har samma här där jag bor. Har inte varit en bra sommar för gräsmattan :confused: bevattningsförbud stora delar av sommaren.
8 svar · 1,9k läst
Satsuki
Satsuki: Nögon form av blandhäck? Några vintergröna växter, några blommande, några som är fina på hösten etc. Lite olika höjder och former för en mer naturlig siluett. Passar dessutom in i landskapet, mot skogen. Tror det skulle se lite konstlat it med en strikt thuja-häck eller liknande där. En blandhäck hade smält in bättre mot skogen bakom!
12 svar · 3,3k läst
·
L
ljhnilsson: [citat] Jag hårdgjorde min uppfart i våras. Grävde ur 65m2 ca 400 mm och körde bort samt fyllde med 350mm 0-100, 50mm 0-40 och toppade med stenmjöl. Tog 7h med grävare 15 tons hjulare, 900kr/H Lastbil med släp 950kr/H 7 h Material totalt 10kkr ca. Totalt ca 25kkr inkl tippavgifter för matjorden jag tog bort.
1 svar · 1,6k läst
G
ganooo: Jag ber om ursäkt blev lite fler bilder. Och dom går inte bort! Jag undrar vart man kan köpa nya glaskupor till min utebelsyning. Dom 2 sista bilderna är relaterade till ämnet... Är ni uttråkade kan ni kolla på dom andra. :D mvh ganooo
0 svar · 1,0k läst
·
Hemmakatten
Hemmakatten: Sätt en snedsträva i vinkkeln.
1 svar · 801 läst
G
ganooo: Hej ber om ursäkt om jag postat fel. Men min fråga är om någon vet en bra mygglampa till inomhus bruk. Har köpt en på teknikmagasinet för 200kr. Den är sådär vill jag säga. För något år sedan hade jag en stor med fläkt i som sög in myggorna till *gallert*. Har någon något förslag på en bra mygglampa? Mvh ganooo
0 svar · 973 läst
S
slerker: Bra input, jag kör på att bara ta ur hälften då. Och helt sant med att gå från andra hållet Protte, att jag inte tänkte på det! Stort tack, Erik
3 svar · 1,5k läst
H
heimlaga: Då jag var liten höll byborna på och körde hundratals kubikmeter sand på var över isen till sina sommarstugor och anlade sandstränder. Med facit i hand är det bara en av sandstränderna som har hållit ens någotsånär och den är på en plats där det hade funnits en liten naturlig sandstrand förr i världen. Glöm det där om du inte har en naturlig sandstrand att börja från!
7 svar · 6,0k läst
R
Robin Täby: Hur gick det med sandstranden? Gjort några lärdomar som du vill dela med dig av? :)
19 svar · 20,1k läst
Moving
Moving: [citat] Man ska absolut inte hota med något, bara säga som det är att det verkar praktiskt, man ser deras stig dit, påtala risken och hur vi tänkt lösa vårt. Så kan vi prata pool också :) Det är eldningsvecka igen i höst på egen tomt, men är lite pyssligt att göra rätt, ett år hamnade en eldningstunna för nära huset så jag tog ut slangen och släckte. Enklast verkar vara att
19 svar · 6,3k läst
KnockOnWood
KnockOnWood: [citat] Nej, själva stubben är naturligtvis inte miljöfarlig, den är ju, eller har varit, en del av naturen själv. Men stubbar är besvärliga att flisa, då rotsystemet ofta har en massa sten i sig, vilket förstör flismaskinerna. Därför undviker man att skicka ner stubbar med deras rotsystem i en flistugg. Ett alternativ är alltså att fräsa ner ovanjordsdelen, och låta
13 svar · 9,8k läst
S
snowballtwo: Hej! De ska göra om vägen utanför oss (villaområde) och idag är det ca en meter från min tomtgräns till asfalten som det ligger grus på. I detta grus växer det såklart massa ogräs, därför tänkte jag få snubbarna att lägga på lite extra asfalt, fram till min tomtgräns. Jag funderar på att lägga en mursten (st Eriks rustik) som de kan asfaltera mot, räcker det med att gräva ur
0 svar · 2,0k läst
Dalbotant
Dalbotant: Prova denna tråden.
1 svar · 2,1k läst
P
Per_Eriksson: Surfa lite först på obi.pl eller leroymerlin.pl Går bra att köra via google translate eller bara gå på bilderna. Typiska staket/skärmsektioner som finns på alla byggvaruhus här är typ halva priset där som så mycket annat. Sten billigt också, nackdelen är väl att det blir tungt om man ska fara efter. Jag har köpt pvcfönster direkt av tillverkare i polen för under halva priset mot
2 svar · 9,0k läst
·
E
Erik_X: Ja det var ganska mycket jobb men den har hållit i 5 år utan att spricka. Fav se andra som gjort i leka där det spruckit och ser fult ut innan 5 år.
5 svar · 5,8k läst
osiris
osiris: Haha, man kan ju tänka sig att välja en stil som är från när huset fick el eller så... Jag behöver lite inspiration (så inte främst produktbilder på vit bakgrund)
2 svar · 2,0k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.