Trädgård allmänt
Modig: Här kär en matig men lättläst pdf: http://www.boverket.se/globalassets/publikationer/dokument/2000/barnsakra_brunnar.pdf
qvintus4: http://www.plantagen.se/klatter-buskros-golden-shower-100043039-se In köpt på plantagen i dag enligt killen där är den här väldigt tålig och kräver minimalt jobb så det blir så bra så bra
thomas33: Tyvärr, är dessa stolpskor du har bäst då man kan regla, så även sidokrafter får stöd. Pinnen är för vek och ditt staket kommer att luta efter ett tag.
Danii KD: Krauta har nu en kampanj på gasolgrillar och märket Cello har väldigt bra priser. Någon som testat/har en som kan ge ett utlåtnade? https://www.k-rauta.se/byggvaruhus/fritid-och-utemilj%C3%B6/grillar-och-r%C3%B6kar/gasolgrill-cello-gourmet-411
harry73: [citat] Innan man börjar förstärka med 10 cm 0-32 är det bra att veta hur gammal vägen är och när ni senast grusade vägen. Hur ofta hyvlar ni vägen? Det är såklart inte fel att lägga på så mycket extra men kanske inte nödvändigt
Johan Gunverth: [citat] Runt 35.000:-. 2h frakt och avlastning (skopning) per 10 ton. Jorden kostade 189:-/ton vid tillfället 2008. Osar moget = det är förmultnande matrester som blir jord. Luktar mindre numera vad jag har förstått. Inte stå och tjafsa = det är ingen butik eller så. Man betalar i kassan med kort och sedan gäller att åka och ställa sig med släpet på rätt plats och veta vad man vill.
Oldboy: [citat] Den har växt från ca 2 m till ca 8 m på 16 år, så det är väl rätt normal tillväxt jämfört med övriga träd här. Kastanjerna går att äta. De är små men goda enl min bättre hälft. Ju längre och varmare säsong, desto större blir de. Normal storlek är att själva taggbollen (yttre skalet) är stor som en valnöt, och innehåller 4 kastanjenötter.
Satsuki: Börja med att kolla om skotten har egna rötter, om inte kan de inte försörja sig och kan alltå inte separeras. Vissa palmer växer på det sättet med flera stammar från en rot, vet inte om sidostammarna kan/ska delas, men för att det ÖHT ska vara praktiskt möjligt måste de alltså ha rötter....
Millox: Jodå, jag har ett gäng över, jag har köpt från både T&M och från Impecta. Kolla med fromedposten.se som jag köpte från. Är du nedåt mot Båstad nångång kan du få komma och hämta, du kan t.o.m. få med dig en planta. Vi tog de första glasrabarberna i söndags, fantastiskt gott :D
yonna: Ös på singel och plantera lavendel om där är soligt. Lavendel trivs ypperligt i sand/singel/sol och förökar sig villigt i sådan miljö.
Jonatan79: Därför lägger man kabel i ett sk skyddsrör under marken och försöker kommer ihåg att inte gräva där i onödan :)
nicmarxp: [citat] Nä.. då kan det inte vara speciellt viktigt :)
offlarjon: Hej! Klart det är bra att stenarna utgör en stabil grund i sig men de sticker ändå upp såpass mkt att jag måste få bort dessa "toppar" för att skapa en jämn yta att placera muren på. Får gräva ut lite till & sedan testa med spräckkilar. Tack för era svar! Lars
JohannesHenry: Tack! Första våren i hus, och när vi pysslade lite i trädgårdslandet hittade vi denna, fast då var den i princip bara en rot. Flyttade den något för att kunna rensa och nu börjar det ju faktiskt se ur som något. Men jo, riktigt ynklig :D
Riverground: Hej tack för svar, tror jag faktiskt gör så att jag lägger singel istället, det kommer bli så mycket jobb med andra projekt :x
ricebridge: Kirskål framkallar omedelbara tankar på napalm hos mig. Troligen skulle kålen sannolikt emellertid överleva även den behandlingen. Vår stora självodlade kirskålskoloni i den f d gräsmattan när vi flyttade in för sju år sen har inte synts till sen vi lät hyvla av toppskiktet jord, låta nytt gräs sprida sig, samt klippa gräset regelbundet. Men skulle vi sluta med det kommer den
AndersS: Fina gamla träd ska man vara rädd om, de kan ha funnits där människor levat i generationer och finnas kvar i generationer. Det kan ta hundratals år för att bli så stora, men vi kan på några minuter förstöra det bara för att någon tanke dyker upp att de är i vägen.
KnockOnWood: Prova här: http://www.stopminpost.com/ Eller här: http://gds.se/tradgaarden/utemobler/enkel-hammock-paa-nytt-satt
Lennart Lind: Det är en stuga så tänkte det är smidigare köpa en roll Up slippa en del bök! Ser även Gardena har en roll Up Li med batteri, trycker på en knapp så rullas slangen upp.. men men denna manuella så åker väll hela slangen in genom att dra en gång i slangen! Vad är vitsen med batteri princip samma funktion?
Peter2400: Vi har kanter av liggande tryckta reglar 45x195 som jag har målat svarta med slipersolja. Håller bra, ser bra ut och går snabbt att få på plats.
HasseTeknik: Att klippa lite och ofta ( 2ggr/vecka) och låta klippet ligga kvar ( bra med robot) förvandlade min skuggiga mossmatta till prydlig gräsmatta på mindre än en sommar. Har gödslat (NPK) 2 ggr under säsongen de senaste 35 åren och även provat några gånger med Stroller och järn-preparat, men inte förrän klipparroboten köptes försvann mossan.
Anna_H: Vinbär och krusbär skär man bara bort gamla, fula grenar på, ända nerifrån. Det kommer nya grenar nerifrån.
Dalbotant: [citat] Två stora blad som varje är större än en handflata har jag läst någonstans i nån giftinformationsskrift. Själv tycker jag fingerborgsblommor är otroligt fina och har dem lite här och där i trädgården. Sällan där jag tänkt att de skall vara. :) Älskar att se bakkroppen på en lycklig humla skuffa runt inne i klockan. Klipper inte ner överblommade växter, möjligtvis kan
Farfalle: Jo det finns ju färdiga sådana stenar men de kostar därefter och så går det ändå inte att få till mjuka former. Nu blir det vanliga kantstenar 50*20*5 cm så vi har planerat om rabatterna lite för att det ändå ska fungera hyfsat smidigt.
Satsuki: Pumpen suger invatten i ena änden, genom ett filter (som grovrenar det, räcker inte om man har fisk), och pumpar sedan ut det. Bara rörelsen i vattnet hjälper till med syresättning och förhindrar att vattnet fryser. Huruvida man ska/vill ha fontän är personligt, men tänk på att anpassa fontänen till storleken på dammen - jag råkade oavsiktligt tömma en damm när jag satte på ett
frav: Man kommer nog inte ifrån att det stänker när man kör HT-tvätt. Har man något känsligt så är det till att skärma av först & spola rent med duschmunstycke efteråt. Jag vattnar ut en natriumhydroxid/kaustiksoda-blandning med vattenkanna. Blandning efter behag & behov. Gärna ljummet till varmt vatten för bättre effekt. Detta löser nedfall/smuts, alger & mossa riktigt bra. Sen