Byggahus.se

Seriekoppla vattenspridare

1. Keexet
    Medlem · Uppsala · 496 inlägg

Keexet

Medlem
    Jag har laborerat en hel del med bevattningen av min trädgård, för att effektivisera den på bästa sätt. I växthuset har jag timerstyrda droppslangar och i trädgården har jag flera olika sorters vattenspridare i odlingarna. Allt matat från ett pumphus med vatten från sjön. Från pumphuset går det 25mm-PEM-slangar ut till 5 vattenutkastare. Från dessa matar jag spridarna med vanlig halvtums trädgårdslang. trycket vid hydroforen är dryga 2 kilo, så det sprutar på bra i slangarna.

Men jag stöter på ett problem när jag vill koppla in flera spridare på samma lina, dvs i "serie", det blir ofta tryckfall, som leder till att det mest är den sista spridaren som snurrar. Hur löser man detta problem? Kan man driva fler än två spridare på en ledning?

Jag har laborerat med att grena ut vattenutkastaren till två slangar och driva spridarna parallellt, men det funkar bara ibland och spridarna går avsevärt långsammare än de ska när de väl snurrar. Min slutsats är att det är tappventilen som begränsar flödet.

Det jag tänker att man kanske får lov att göra, är att montera en kulventil direkt på PEM-slangen, för ett bättre flöde än ur en tappventil och sen mata spridaren direkt på kulventilen med en trädgårdsslang, är det rimligt att det hjälper tror ni eller är jag fel ute i mina antaganden?

En annan kanske långsökt idé jag har är om en "loop" av slangen skulle kunna lösa problemet, dvs att trycket över de två spridarna fördelas jämt genom att de båda matas från båda hållen? Eller är det ett feltänk från min sida?

Bör man gå upp till trekvarttumsslang om man vill kunna driva fler spridare?

2. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    För dåligt tryck på pumpen , vattnet räcker inte till , har du manometer så du kan se trycket ,
    när du kopplar in flera på samma ledning kommer trycket till varje objekt att sjunka

3. Keexet

Keexet

Medlem
    Ja jag förstår det, jag ska kontrollera trycket vid hydroforen nästa gång jag är på plats, men jag har för mig det är runt 2,4. Borde jag pumpa högre tryck?

Frågan är om tappventilerna är den begränsande faktorn i sammanhanget? Eller om det är omöjligt att driva flera spridare med det aktuella trycket i systemet?

4. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Det är för lågt , normalt min 3,5 till 5 bar , ev kan du ställa upp tryckströmbrytaren till högre tryck

5. Keexet

Keexet

Medlem
    Jag kan ju trycka i mer luft med kompressorn, men måste jag även ställa om tryckströmbrytaren för korrekt funktion? Lite rudis på det här med VVS.

6. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Trycket i kärlet tomt , ca 2,5 bar , du måste skruva upp tryckströmbrytaren till 4,5 bar , annars inget högre tryck

7. T
    Husägare · Stockholm · 623 inlägg

TreeView

Husägare
    Trycket är för lågt, dock hade jag även raskt gått över till såväl grövre slang som grövre ventiler. Det finns 3/4 tum slangkoppling från Gardena om man vill ha det, dock tycker jag att klokoppling är mer pålitligt vid högre tryck och att det står på 24/7 i slangen, men då har jag bevattningsdator som sköter av/på. Gardena har även grövre anslutningar att sätta på spridaren.

8. C
    Husägare · Västra Götaland · 2 511 inlägg

crazytok

Husägare
  9. Keexet

Keexet

Medlem
    De mer kostsamma och avancerade förslagen spar jag till framtiden, det är okej att vattna såsom det är nu, men man funderar alltid på små kostnadseffektiva förbättringar.

Ska kontrollera trycket i hydroforen och strömbrytarens inställning och se om jag kan åtgärda det. Ska även pröva med kulventiler istället för tappkranar. Tack för alla tips!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.