Trädgård allmänt
ecb182: Vi har en sån här. http://ehandel.demerx.se/sunny-20-utomhusdusch/119-0 Kostade ca 1500 kr. Om du har både varm och kallvatten uttag tillgängligt måste det ju gå utmärkt att sätta en inomhusdusch. Se till att den går att ta in på vintern om du sätter en vanlig blandare. Varianten ovan måste också skruvas bort och ta in.
svartöra: Jag tycker också det ser ut som kirskål och tar man med blomställningarna i de 50 cm så är det rimligt. Tur det inte var parkslide i alla fall.
harry73: Det känns som att muren trycks lite upp av rötterna. Men det kan likväl vara buskens rötter
Åsa Lund: Har inga erfarenheter av sånt här men tror spontant att stenarna kommer spricka av bilens tyngd. Dock gillar jag idén och tror det kan bli jättesnyggt! Använd stenarna till en snygg entré till huset eller en berså eller uteplats eller...
Thomas_Blekinge: Om du gräver ned en regntunna med avskuren botten, fylla med singel (men inte ned till fraktion 0) så borde det gå bra.
Peter2400: Har du inget annat att måla? känns lite tråkigt att lägga energi och pengar på. Jag tror att grenrörsfärg skulle funka bra,http://uscarparts.nu/sv/13-grenrorsfarg
Marsman80: Detta kanske kan vara ett alternativ. Snygg design iaf
Yrrol: Tänkte grusa (2 olika lager) vid huset och uppfarten samt göra det lite fint i trädgården. Mina härligt giftiga slipers från förr har nu multnat bort och hade tänkt köpt nya snäll-impregnerade slipers och måla dom svarta sen med någon olja eller så och ha som kantlinje mellan grus och gräs/rabatt. Men så sa en att det är så dumt att ha, för att myror bosätter sig i dessa? Gör
Nerre: Såhär började jag i alla fall. Fick borra en del extra med 13 mm-borren, det största problemet är att när man bryter loss bitar så sitter de ihop nertill, och det är så avlångt att det är svårt att få upp dem.... Men jag har fått bort det mesta nu. Allt är inte borta för efter en stund var det så fullt med sågspån att man inte såg vad man gör. Har spolat ur med vatten nu och
yonna: Jag har nyligen "någonstans" läst att "man" funderar på att få ett regelverk som skall göra det lättare för en granne att begära borttag av alltför skrymmande och störande träd. Hur lång tid detta kan ta innan det blir en ändring vet vi ju. Idag kan du/granne inte göra något. Björk ka tex bli ett ett otyg i en liten villatomt. Det enda du idag kan göra är att diskutera problemet
Fel av Åke: [citat] Ja, då stabiliserar det ju bättre. Men jag tycker ändå att trådskaparens eget förslag är bättre eller det förslag som Peter2400 kom med. Detta för att staketstolpen får bättre stöd.
Herr Hysteres: Hittade en enkel och mycket bra lösning: 10-pack tältspikar hos Classe för 59kr. Klart!
axll: Hej! Jag behöver lite tips om hur vi ska fixa till området mellan gräsmattan (nu bara jordmatta) och garageuppfarten med betongplattor, se bild. Består idag av stenar som jag antar håller betongplattorna på plats, vilket inte har funkat genom åren, utan plattorna, som står i lutning eftersom uppfarten lutar, har glidit mot kommande gräsmattan med mycket mellanrum mellan plattorna som
Tegheim: Nu är jag tillbaka. Staketet vet jag ungefär hur jag vill ha det. Men hur gör man bäst med stolparna? Vi har sammanlagt 100meter runt trådgården. Det blir MÅNGA stolpar, och jag vill självklart göra det så enkelt, men stabilt som möjligt. Staketet kommer bli 60-80cm högt. Vertikala spjälor likt bilden ovan. Hittar inget bra projekt här på forumet om stolp-bygge/gjutning.
teamswix: Heda residence, compact? Benders megawall mm Hedas system med glasfiberpluppar verkar mest flexibelt. Ska inte behövas speciella stenar för böjar 875/kvm verkar inte helt fel. Nån som har lagt heda och kan inputta nåt?
Mikael K.: [citat] Finns i grönt och en snygg grå.
svartöra: Det funkar i tjocka lager (minst 3 cm). Tunnare lager håller inte ihop och stoppar inte för ogräs. Nu vet jag inte hur dina sprickor ser ut men du kanske ska skära kanterna med vinkelslip och diamantklinga så att de blir raka och rena. Sedan i med asfalten och packa så hårt som möjligt, t ex med träbit och klubba. Det är möjligt att någon slags lättflytande kallasfalt (egentligen
Daniel__s: syftade på [citat] men han kanske inte är aktiv här längre :)
BirgitS: Då får vi hoppas att det snart är en ny kull på gång.
Pagno: Om du får tag i rätt längder trall, tänk på att de ofta är lite spruckna och dåliga kapsnitt. Trallen kan behövas geras lite i båda ändar om du vill ha finare skarvar ( inte ett måste ) mest bara en notering om du väljer att gera om bitarna, då behövs cc mellan stolparna korrigeras. 9 stolpar var en felskrivning av mig, korrigerade det senare till 7 stolpar. byggnad har 3600 av
Anonymiserad 22996: Är ute efter samma sak till en bevattningspump. Den från Conrad ser helt klart intressant ut då man inte behöver dra något i brunnen. Finns det fler liknande produkter?
harry73: Det kommer att fungera utmärkt. Skulle matjorden hamna direkt på dräneringsgruset, kan man lägga geotextil mellan gruset och jorden
thomas33: Här är en beskrivning som ni kan följa: http://www.flisbybloggen.se/guide-sa-lagger-du-plattor.html Fiberduk, dränerande bärlager, stenmjöl, plattor, fogsand
holetaker: [citat] Det verkar som att du har helt rätt efter vad jag kan se på googles bildsök. Tack så mycket
HasseTeknik: Jordgubbar ? Sprider sig extremt lätt och är dessutom goda att äta.
Hammarfall: Hade tänkt mig denna slang, vet inte vad det är föe slang men tror inte att den sväller speciellt mycket. Och fästa den här