Sitter och försöker hitta någon info kring huruvida vinbergssnäckan är en revirhävdande art eller inte.

Jag har nämligen hört att pantersnigeln ska vara revirhävdande och en bra biologisk grundförutsättning mot etablering av den spanska skogssnigeln, men jag undrar huruvida det är ett generellt drag hos sniglar/snäckor eller om det bara är några få som har denna karaktär.

Annars verkar det råda lite tveksamheter kring Vinbergssnäckans nyttighet i naturen, men min fulla övertygelse är att de är nyttiga för odlingarna då de främst äter dött organiskt material och på så vis har en liknande roll som daggmasken. Jag har fullt av Vinbergssnäckor i min trädgård, aldrig sett dem angripa mina växter, däremot stormtrivs de bland löv och döda kvistar och i närheten av komposten.

Jag har inte sett en enda spansk skogssnigel i trakterna kring huset ej heller hört om någon annan granne som haft problem med dem. Man blir ju lite fundersam om det helt enkelt beror på att den aldrig introducerats på platsen, eller om de får svårt att få fäste på grund av redan etablerade snigelarter/predatorer.

Det vore ett lite för enkelt knep kan tyckas om det bara vore att odla/introducera andra snigelarter på en plats med problem med "mördarsnigeln", men än har jag inte hört detta tas upp i dessa sammanhang.

Nematoder och handgripligen avklippning av sniglar som fångats för hand eller via fällor har vi redan många trådar om, så dessa metoder lämnar jag därhän.

L
Äter du sniglar ?? med skirat smör , smakar bra och är dyrt på krogen , du har färskvara i trädgården , vinbärssnäcka är fullt ätlig , ska gå i karantän utan mat en vecka
( i en bur med torra kvistar ) svårt att bli av med sniglar om man vill det ,
Tror inte att det går att få någon snigalsort att konkurera ut andra , mördarsnigeln däremot äter allt , även sina kompisar

BirgitS
Hur är det tänkt att pantersnigeln, eller andra snigelarter för den delen, ska göra för att hävda sitt revir?
De kan ju inte precis slåss eller på något annat sätt jaga iväg någon.

Det som jag hittar på nätet är att pantersniglar kan äta andra snigelarters ägg men det gör även mördarsniglarna enligt https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=93&artikel=5227932 .

Vi har massor av sniglar, trädgårdssniglar, åkersniglar, vinbergssnäckor, svarta skogssniglar, samt sedan några år tillbaka även den spanska skogssnigeln. Så uppenbarligen hjälper det inte med massor av andra sniglar. Den spanska skogssnigeln kommer ändå, och trivs förträffligt.

När jag var liten hade jag och en kompis snigelrace med vanliga svarta skogssniglar som vi lockade med salladsblad. Ofta lade de en sträng efter sig.

Om man betänker att varje snigel med jämna mellanrum lämnar sådana strängar efter sig, (det som munchas in ska ju ut också), så blir det väääldigt mycket humus. Så, precis som daggisen är trädgårdsmästarens bästa vän under mark, så måste ju sniggen vara det ovan mark. :)

Jag är inte så lockad av att äta sniglarna, det finns tydligen en viss risk för att man kan få i sig parasiter. Går säkert komma runt det problemet också, men det är inte mitt intresse.

Jag var snarast ute efter mer information i ämnet då det har varit lite svårhittat på nätet. Kanske på grund av att det inte finns något fog för tesen. Jag har ingen aning om HUR detta skulle gå till om det nu fanns, men jag tyckte ändå att man skulle kunna få ställa frågan.

Att dom däremot är nyttiga för kretsloppet är jag övertygad om.

Tack för svaren!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.