7 791 läst ·
36 svar
8k läst
36 svar
snöröjning och skafttomt?
Sida 1 av 3
Bor i villa sedan 3 år tillbaka och delar skaftväg med 4 andra hus. Mitt hus ligger närmast den kommunala vägen ca 30m.
Den första snutten är också min tomt och de andra hushållen har servitut för att nyttja vägen. Inget konstigt.
Mina grannar (utom en som är helt nyinflyttad) har bott i sina hus sedan skaftvägen bildades och det är nu ca 30 år sedan.
Vintern innan vi köpte, valde man att hyra ut snöröjningen på entreprenad vilket då dessa 5 hushåll delar på kostnaden för. Anledningen att man då valde att göra så är pga att i samtliga dessa 5 hushåll bodde då gamla människor/ handikappade och man orkade helt enkelt inte skotta själv längre samt att man av ren bekvämlighet under alla dessa 33 år valt att ha sin sophämtning in på skaftvägen (istället för att ställa ut soptunnorna längst ut).
Jag har tidigare gått med på detta för grannsämjans skull.
I år har entreprenören för snöröjningen höjt sitt pris med 60% för säsongen och både jag och den nyinflyttade grannen snett mittemot mig känner att vi inte längre vill hyra denna tjänst. Vi vill helt enkelt skotta vår del av skafttomten själva, vilket innebär att de sista 100 metrarna inte kommer plogas alls eftersom entreprenören inte går med på nåt avtal om han ej får hela vägen.
De övriga 3 gamlingarna är nu bittra såklart, men jag känner att varför ska jag sitta och betala massa pengar för snöröjning när jag lika gärna kan göra min del själv?
Hur gör ni andra med skaftväg?
Kan de övriga 3 grannarna verkligen bestämma detta? Jag äger ju min tomt och mitt hus (det finns ingen samfällighet).
Vi kommer jättebra överens med våra grannar annars.
Den första snutten är också min tomt och de andra hushållen har servitut för att nyttja vägen. Inget konstigt.
Mina grannar (utom en som är helt nyinflyttad) har bott i sina hus sedan skaftvägen bildades och det är nu ca 30 år sedan.
Vintern innan vi köpte, valde man att hyra ut snöröjningen på entreprenad vilket då dessa 5 hushåll delar på kostnaden för. Anledningen att man då valde att göra så är pga att i samtliga dessa 5 hushåll bodde då gamla människor/ handikappade och man orkade helt enkelt inte skotta själv längre samt att man av ren bekvämlighet under alla dessa 33 år valt att ha sin sophämtning in på skaftvägen (istället för att ställa ut soptunnorna längst ut).
Jag har tidigare gått med på detta för grannsämjans skull.
I år har entreprenören för snöröjningen höjt sitt pris med 60% för säsongen och både jag och den nyinflyttade grannen snett mittemot mig känner att vi inte längre vill hyra denna tjänst. Vi vill helt enkelt skotta vår del av skafttomten själva, vilket innebär att de sista 100 metrarna inte kommer plogas alls eftersom entreprenören inte går med på nåt avtal om han ej får hela vägen.
De övriga 3 gamlingarna är nu bittra såklart, men jag känner att varför ska jag sitta och betala massa pengar för snöröjning när jag lika gärna kan göra min del själv?
Hur gör ni andra med skaftväg?
Kan de övriga 3 grannarna verkligen bestämma detta? Jag äger ju min tomt och mitt hus (det finns ingen samfällighet).
Vi kommer jättebra överens med våra grannar annars.
Kan ni två som inte vill betala, erbjuda motsvarande tjänst för motsvarande kostnad för de övriga? Jag tycker att ni har en moraliskt skyldighet att de får en lösning som de klarar av. Även om det inte är en formell samfällighet så är ju en majoritet i den informella samfälligheten för att köpa in tjänsten.
Rent djuridiskt har ni sannolikt ingen skyldighet att lösa situationen. De övriga kan möjligen tvinga fram en sådan lösning. Men nu har ni inga formella skyldigheter.
Rent djuridiskt har ni sannolikt ingen skyldighet att lösa situationen. De övriga kan möjligen tvinga fram en sådan lösning. Men nu har ni inga formella skyldigheter.
Känner lite så att det är ju klart att man tycker synd om och förstår att de inte orkar skotta längre, men ska man bo kvar i hus då?
Varken jag eller den nyinflyttade grannen har tid eller lust att skotta deras del oxå (vilken är tämligen lång).
Varken jag eller den nyinflyttade grannen har tid eller lust att skotta deras del oxå (vilken är tämligen lång).
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
När det gäller formella samfälligheter sätter man ofta upp andelstal, där delägarna betalar i proportion till hur mycket nytta man har av tjänsten.
(Dock inte i alla samfälligheter, ibland får alla andelstalet 1)
Så ett förslag till lösning:
Mät hur långt varje fastighet har ut till allmän väg, och betala i proportion till detta.
Enkelt exempel, om man vore fyra: Om ni är 2 som använder 30 m och två 70 m, så betalar ni två med kortaste vägen 15% var och de andra två 35% av kostnaden var, tillsammans 100%.
Plus 5% provision till mig
(Dock inte i alla samfälligheter, ibland får alla andelstalet 1)
Så ett förslag till lösning:
Mät hur långt varje fastighet har ut till allmän väg, och betala i proportion till detta.
Enkelt exempel, om man vore fyra: Om ni är 2 som använder 30 m och två 70 m, så betalar ni två med kortaste vägen 15% var och de andra två 35% av kostnaden var, tillsammans 100%.
Plus 5% provision till mig
Medlem
· Stockholm
· 4 633 inlägg
Köp en bra snöröjningsmaskin och få betalt.
Hur manga kvadrat skall snöröjas?
Hur manga kvadrat skall snöröjas?
Moderator
· Stockholm
· 57 821 inlägg
Som sagt, i nuläget har du och grannen ingen formell skyldighet att vara med och betala snöröjning. De kvarvarande äldre hare en möjlighet att fortsätta med entreprenören, och betala allt själva, då kommer även eran del att röjas, gratis för er två.
Men jag tror att om de äldre gaddar sig samman så kan de begära att lantmäteriet skapar en samfällighetsförening, där ni alla 5 obligatoriskt blir medlemmar, förrättningen kostar typ 20 - 50 000. Sedan beslutar styrelsen för samfälligheten hur snöröjningen skall organiseras. Beslutet kan då inte vara att låta bli att röja, i så fall sköter inte föreningen sina skyldigheter mot medlemmarna.
Så jag tycker nog att en enklare lösning är att ni som inte vill vara med, ändå är med nu frivilligt, så ni slipper skapa samfälligheten. Däremot så kanske det är läge att diskutera om kostnadsfördelningen skall fördelas om, så att de olika fastigheterna får betala efter utnyttjande. Hör med lantmäteriet om vilka principer för andelstal de brukar följa i ett läge som det här, bilda "föreningen" frivilligt (blir då inte obligatoriskt medlemskap), men efter samma principer som i det formella fallet.
EN tänkbar fördel med att låta det bli en samfällighet, är att då har man för all framtid löst problemen med underhåll av vägen. Underhåll och snöröjning beslutas demokratiskt och ingen kan vägra vara med och betala.
Men jag tror att om de äldre gaddar sig samman så kan de begära att lantmäteriet skapar en samfällighetsförening, där ni alla 5 obligatoriskt blir medlemmar, förrättningen kostar typ 20 - 50 000. Sedan beslutar styrelsen för samfälligheten hur snöröjningen skall organiseras. Beslutet kan då inte vara att låta bli att röja, i så fall sköter inte föreningen sina skyldigheter mot medlemmarna.
Så jag tycker nog att en enklare lösning är att ni som inte vill vara med, ändå är med nu frivilligt, så ni slipper skapa samfälligheten. Däremot så kanske det är läge att diskutera om kostnadsfördelningen skall fördelas om, så att de olika fastigheterna får betala efter utnyttjande. Hör med lantmäteriet om vilka principer för andelstal de brukar följa i ett läge som det här, bilda "föreningen" frivilligt (blir då inte obligatoriskt medlemskap), men efter samma principer som i det formella fallet.
EN tänkbar fördel med att låta det bli en samfällighet, är att då har man för all framtid löst problemen med underhåll av vägen. Underhåll och snöröjning beslutas demokratiskt och ingen kan vägra vara med och betala.
Ingen av oss 5 är intresserade av att bilda någon samfällighet.
Mitt hus ligger 30 meter från allmän väg.
Hus 2 (den nyinflyttade grannen): 40 m
Hus 3-5 (de äldres hus): ligger längst in på skaftvägen. Alltså 90 m.
Kan man Lantmäteriet verkligen tvinga 5 olika hushåll som helt äger Sina tomter att bilda en samfällighet bara för att några vill det? Låter ju jättemärkligt.
De första 30 metrarna är ju MIN tomt som jag har köpt. Grannarna har bara servitut att de får nyttja vägen osv
Mitt hus ligger 30 meter från allmän väg.
Hus 2 (den nyinflyttade grannen): 40 m
Hus 3-5 (de äldres hus): ligger längst in på skaftvägen. Alltså 90 m.
Kan man Lantmäteriet verkligen tvinga 5 olika hushåll som helt äger Sina tomter att bilda en samfällighet bara för att några vill det? Låter ju jättemärkligt.
De första 30 metrarna är ju MIN tomt som jag har köpt. Grannarna har bara servitut att de får nyttja vägen osv
Japp det kan de. Ni har ju haft en typ av samfällighet ävensom den inte varit formell. Villni inte bli intvingade i en samfällighet får ni se till att lösa det i samförstånd.
Medlem
· Blekinge
· 12 229 inlägg
Vad pratar vi om för pengar? Tänk på att om de andra längst bort har servitut för genomfart på din tomt så kan du vara skyldig att snöröja din del så att de andra kan passera fritt. Försummar du din skyldighet t ex om du är bortrest, så kan dom som bor längre bort kräva skadestånd.
De har sannolikt rätt att använda vägen. Men det är sannolikt inte reglerat att tomtägaren ska hålla den farbar.
Ja.C Cross skrev:
Servitutet gäller oavsett vem som äger marken det ligger på.C Cross skrev:
Om du väljer att hoppa av den överenskommelse ni har nu så ta med i besparingskalkylen de kostnader som bildandet av en gemensamhetsanläggning för med sig för det kommer förr eller senare att bli resultatet.
8000kr/vinter för varje hushåll.T Thomas_Blekinge skrev:
Har ingen sådan skyldighet i servitutet.
