Byggahus.se

Jord som jord ?

1. E
    Medlem · johanneshov · 95 inlägg

etnica

Medlem
    Hej,
    skall köpa gräsmattejord.

Det finns att välja på hasselfors jord för 256:-/ton eller återvunnen jord(blandad fyllnadsjord,sand och gödsel.Körd genom jordverk) 110:-/ton

Vad blir skillnaden egentligen, kommer det bli kaos om man köper billigare jord ? Då jag skall ha en del så blir det ganska rejäl prisskillnad.

priser är ex moms

2. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Kolla om det finns någon som köpt den billigare , det kan nog firman tala om , dom vill ju sälja
    referens sås

3. pacman42
    Medlem · Västra Götaland · 8 460 inlägg

pacman42

Medlem
    Tänk på att gräsmattejord till största delen är sand.

Jag hade definitivt gått på återvunnen jord, även om risken för ogräs är större. Ogräs får man ändå...

4. E

etnica

Medlem
    Hehe jo ogräs är det redan, hela tomten består redan nu av jordmassor från när plattan grävdes fram. Men behöver mer jord nu.

5. Nyfniken
    Medlem · Stockholms län · 11 475 inlägg

Nyfniken

Medlem
    Läs tråden om Parkslide först.

• Laddar…
  6. E

etnica

Medlem
    Jo jag har läst den tråden.
    Ok så du menar att Hasselfors jord inte innehåller parkslide ?
    Vet dock inte hur mycket parkslide det finns i Sthlm området verkar ju mest vara längre söderut.

7. Stefan N
    Verktygstokig · Stockholm Täby · 10 354 inlägg

Stefan N

Verktygstokig
    Det finns så det räcker här med......

8. Nyfniken
    Medlem · Stockholms län · 11 475 inlägg

Nyfniken

Medlem
    Nej, det gör jag inte. Jag menar att det inte är "jord som jord". Vem som har bäst jord vet jag inte.

9. F
    Medlem · Etelä Pohjanmaa · 2 021 inlägg

Finndjävel

Medlem
    Kör på det billigare. Gräs växer ju i vad fan som helst. Det är svårare att få det att inte växa där man inte vill ha det.

10. Johan Gunverth
    Diversearbetare · Göteborg · 8 344 inlägg

Johan Gunverth

Diversearbetare
    Strukturen och dräneringsförmågan kan ju skilja markant. Har en granne över gatan som köpte billig jord som innehöll mycket kompakt material. Inget växte på 3 år tills han fräste ner ordentligt med torvmull och sand. Då grodde det direkt.

Kolla upp om det finns någon kommunal komposteringsanläggning i närheten. Ibland säljer de jordprodukter som vanligtvis är av prima kvalitet och har mätbrev.

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.