Hej.
Denna sommar har vår gräsmatta blivit full av dessa växter / skott. Någon som kan tala om vad det är för växt / träd och hur man kan bli av med dem? Kan det vara asp, lind, björk?
Det verkar vara jättelånga hårda rötter lite här och var under gräsmattan och jag tror dessa växter kommer från de rötterna. Rötterna har funnits där för men det har aldrig vuxit upp så mycket som det gjort i år från rötterna. Beror det på den extrema värmen? Jättetacksam för svar!
Denna sommar har vår gräsmatta blivit full av dessa växter / skott. Någon som kan tala om vad det är för växt / träd och hur man kan bli av med dem? Kan det vara asp, lind, björk?
Det verkar vara jättelånga hårda rötter lite här och var under gräsmattan och jag tror dessa växter kommer från de rötterna. Rötterna har funnits där för men det har aldrig vuxit upp så mycket som det gjort i år från rötterna. Beror det på den extrema värmen? Jättetacksam för svar!
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 099 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 099 inlägg
Jaså kan det vara så?? Det stämmer att vi knappt klippt gräsmattan alls denna sommar pga värmen. Vi tänkte att gräsmattan skulle bli för torr då. Så då kommer det alltså upp fler växtskott? Vet du vilken växt det är?BirgitS skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 099 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 099 inlägg
Jag tycker inte att det ser ut som början på något träd utan som något vanligt ogräs, t.ex. svinmålla. Träd brukar få en kraftigare brunaktig stam fort.
Det kommer väl upp lika mycket andra år men när alla skott och allt uppstickande ogräs klipps av på en gång får de ju ingen chans att växa till sig. De flesta växter tål inte att klippas hela tiden.
Om ni har en grästrimmer och det är mycket som kommit upp skulle ni kunna klippa ogräset med trimmern. Eller om det går att ställa in gräsklipparen väldigt högt (så att gräset inte klipps) så kan ni ta den. Om det inte är väldigt mycket kan man ju klippa med en sax eller häcksax.
Det kommer väl upp lika mycket andra år men när alla skott och allt uppstickande ogräs klipps av på en gång får de ju ingen chans att växa till sig. De flesta växter tål inte att klippas hela tiden.
Om ni har en grästrimmer och det är mycket som kommit upp skulle ni kunna klippa ogräset med trimmern. Eller om det går att ställa in gräsklipparen väldigt högt (så att gräset inte klipps) så kan ni ta den. Om det inte är väldigt mycket kan man ju klippa med en sax eller häcksax.
Produkter som diskuteras: "ogräs"
Ogräsrensare Sweeder
Ergonomisk ogräsrensare
79 kr inkl moms
Läs mer
Tack snälla för all information. Det var någon annan som tyckte att det såg ut som asp men då är det kanske förhoppningvis inte det. Så om jag håller efter hela tiden och klipper så fort det kommer upp nytt så kanske det tillslut minskar? När jag gräver lite under gräset så ser man att skotten / ogräset växer från långa ca 1 - 2 cm tjocka rötter. Men kan det alltså ändå vara annat än träd även fast rötterna är kraftiga?BirgitS skrev:
Jag tycker inte att det ser ut som början på något träd utan som något vanligt ogräs, t.ex. svinmålla. Träd brukar få en kraftigare brunaktig stam fort.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 174 inlägg
Ser ut som de sälgskott jag har fått nedanför tomten. Rotskott från en moderplanta.
Hej igen. Jag måste bara fråga, du skrev att de flesta växter inte tål att klippas hela tiden. Gäller det även asp? (om det nu trots allt är asp) Tycker inte aspens rötter heller om att man hela tiden klipper bort skotten som växer upp och att det då minskar så småningom?BirgitS skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 099 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 099 inlägg
Asplöv är runda och dallrar för minsta vindpust eftersom deras bladskaft är långa, tunna och tillplattade: https://sv.wikipedia.org/wiki/Asp_(träd)
Jag tycker inget av det stämmer in på vad dina bilder visar i alla fall.
På Wikipedia kan du slå upp lind och björk för att se hur deras blad ser ut. Liksom förstås sälg som Johan G. föreslår. Dessutom är pil och olika vide-arter nära släkt med sälg. Sett till några videkissar på vårvintern i närheten?
Just de trädarter du nämner har jag inte så stor erfarenhet av men jag har dragit upp många frösådda plantor av ek och lönn, och de får på en gång hårda stjälkar så att man enkelt kan ta tag i dem och dra upp plantan utan att tro att stjälken ska gå av.
På Wikipedia kan du slå upp lind och björk för att se hur deras blad ser ut. Liksom förstås sälg som Johan G. föreslår. Dessutom är pil och olika vide-arter nära släkt med sälg. Sett till några videkissar på vårvintern i närheten?
Just de trädarter du nämner har jag inte så stor erfarenhet av men jag har dragit upp många frösådda plantor av ek och lönn, och de får på en gång hårda stjälkar så att man enkelt kan ta tag i dem och dra upp plantan utan att tro att stjälken ska gå av.
Jo precis, jag googlade också på hur bladen ser ut. Men det står att de är runda på stora träd men hjärtformade på små aspar/ skott. Se bild. Men när jag känner på detta ogräs som jag har så tycker jag att löven är lite ludna, framför allt på undersidan. Även stjälken är lite luden. Är aspens löv ludna när aspen är ung?BirgitS skrev:
Asplöv är runda och dallrar för minsta vindpust eftersom deras bladskaft är långa, tunna och tillplattade: [länk]
Johan Gunverth skrev:
När jag googlar på sälg så tycker jag inte riktigt att ogräset ser ut så.
J Jossan81 skrev:Jo precis, jag googlade också på hur bladen ser ut. Men det står att de är runda på stora träd men hjärtformade på små aspar/ skott. Se bild. Men när jag känner på detta ogräs som jag har så tycker jag att löven är lite ludna, framför allt på undersidan. Även stjälken är lite luden. Är aspens löv ludna när aspen är ung?
När jag googlar på sälg så tycker jag inte riktigt att ogräset ser ut så.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tror nog på asp. Har du någon asp i närheten. Det kan vara något annat tröd också. Anledningen till att du ser dem i år är att du inte klippt av dem. I vanliga fall klipper man av dem innan man märker dem.
Ja vi har inte klippt gräsmattan många gånger i år. Men om jag fortsättningsvis klipper bort skotten så fort de ploppar upp så borde de väl inte kunna ta över hela gräsmattan?D Daniel 109 skrev: