2 278 läst ·
5 svar
2k läst
5 svar
Rotsystem från träd - Förstör?
Hej
Bor i en Brf mitt i en större stad vi har ett stort träd på innegården som säkert är 24 m högt.
Trädet är belägget endast 3-4 meter från fasaden.
Huset pålat.
Ni som är duktiga på träd hur växer rotsystem?
vad är risken att de förstör pålarna?
vad är risken att de skapar sättningar i huset?
andra problem?
Bor i en Brf mitt i en större stad vi har ett stort träd på innegården som säkert är 24 m högt.
Trädet är belägget endast 3-4 meter från fasaden.
Huset pålat.
Ni som är duktiga på träd hur växer rotsystem?
vad är risken att de förstör pålarna?
vad är risken att de skapar sättningar i huset?
andra problem?
Finns det några skador nu? Om det är 24 år borde kronan vara ganska rejäl och rötterna med. Tänker att skador borde redan har uppstått.
Vad är det för träd? Har styrelsen haft en diskussion om detta eller hur uppstod frågan?
Vad är det för träd? Har styrelsen haft en diskussion om detta eller hur uppstod frågan?
trädet är äldre än 24 år de är 24 meter minst.A andhak2802 skrev:
är ej hemma nu så kan inte svara vilket träd de är, för dåligt minne för att komma ihåg.
Huset är över 100år gammalt och med de så finns massvis med problem men frågan är om något går att hänföra till trädet.
huset har satt sig mycket, finns sprickor i fasad etc.
Risken att rötterna förstör pålarna är nog försvinnande liten. Det kan vara problem att rötterna letar sig in i dräneringsrör och täpper till. Och så kan det förstöra asfalt. Hur är huset byggt? Om det är en 100 år gammal källare till ett flervåningshus i stan tror jag inte att det är mycket att oroas för.
Klicka här för att svara