24 306 läst ·
12 svar
24k läst
12 svar
Hur blir man av med revfingerört i gräsmattan?
Jag har fått in revfingerört i gräsmattan. Den sprider sig med sina revor något alldeles otroligt och nu har jag flera områden där det bara är dessa sågtandade blad och inget gräs...
Det funkar inte att dra upp dem för de har jättedjupa rötter och när man drar (speciellt i år med hårdtorkad mark) så går de av en bit ner i marken och sen har man snart nya plantor där.
Måste jag ta till Roundup och sedan återskapa gräsmattan på de döda områdena, eller finns det något annat mildare sätt?
Det funkar inte att dra upp dem för de har jättedjupa rötter och när man drar (speciellt i år med hårdtorkad mark) så går de av en bit ner i marken och sen har man snart nya plantor där.
Måste jag ta till Roundup och sedan återskapa gräsmattan på de döda områdena, eller finns det något annat mildare sätt?
Du kan köpa selektivt verkande ogräsmedel som sparar gräset. Du skall dock innan behandling se till att gräset är i god tillväxt för att minimera risk. Dessa ogräsmedel är just nu inte tillgängliga i Sverige, men går att importera. Man kan diskutera det ekologisk etiska i det, MEN om roundup är alternativet så lär det vara bättre att importera.
Sök här på forumet på ”MCPA” så får du reda på webbshoppar där du kan köpa tex dicotex.
Sök här på forumet på ”MCPA” så får du reda på webbshoppar där du kan köpa tex dicotex.
Jag har genom åren hållit ogräs (=maskrosor) borta med Stroller Kombi vid behov men när maskrosorna var borta har jag slutat med detta några år. Nu har jag i stället revfingerört som smugit sig in, i början obemärkt men nu desto värre.
Och nu verkar det som att Stroller Kombi inte längre får säljas!
Då kan man undra om det finns något motsvarande eller om en totalutrotning är det enda alternativet?
Direktimport som de talar om i denna MCPA-tråd från 2015? Funkar det fortfarande 2018 att importera själv?
Orkar inte bläddra igenom alla 44 sidorna och söker man efter MCPA så får man massor av hits på just denna tråd...
Roundup köpte jag en halvliter koncentrat av när jag var i USA förra hösten, skall spädas 1:20 så det är 10 l brukslösning. Kommer att räcka många år...
EDIT:
Kan detta på ebay vara något? Skickas tydligen från Litauen så då borde det inte bli problem med att posten skall tulla det som med kinesiska varor, eller hur? Hittar ingen detaljinfo om mängd etc, men flaskan är 100 ml.
Och nu verkar det som att Stroller Kombi inte längre får säljas!
Då kan man undra om det finns något motsvarande eller om en totalutrotning är det enda alternativet?
Direktimport som de talar om i denna MCPA-tråd från 2015? Funkar det fortfarande 2018 att importera själv?
Orkar inte bläddra igenom alla 44 sidorna och söker man efter MCPA så får man massor av hits på just denna tråd...
Roundup köpte jag en halvliter koncentrat av när jag var i USA förra hösten, skall spädas 1:20 så det är 10 l brukslösning. Kommer att räcka många år...
EDIT:
Kan detta på ebay vara något? Skickas tydligen från Litauen så då borde det inte bli problem med att posten skall tulla det som med kinesiska varor, eller hur? Hittar ingen detaljinfo om mängd etc, men flaskan är 100 ml.
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "ogräs"
Ogräsrensare Sweeder
Ergonomisk ogräsrensare
79 kr inkl moms
Läs mer
Jag fick bort mina med gott resultat i våras med Dicotex. Skillnaden på Dicotex och det preparatet du nämner ovan är att det innehåller 4st olika aktiva ingredienser ink. MCPA. Det kanske ger lite större chans att döda örten?
Vidare är det a och o att spruta under god tillväxt. Jag hade ett ogräs som inte dog på alla områden. Typ 10% klarade sig på några områden. Jag sprutade igen på dessa efter 6-7 veckor men de är i princip HELT opåverkade pga den torka som råder. När det växer dåligt så dör inget.
Vidare är det a och o att spruta under god tillväxt. Jag hade ett ogräs som inte dog på alla områden. Typ 10% klarade sig på några områden. Jag sprutade igen på dessa efter 6-7 veckor men de är i princip HELT opåverkade pga den torka som råder. När det växer dåligt så dör inget.
Verkar finnas många förpackningsvarianter av Dicotex liksom flera försäljare....
1 l "profi" koncentrat kan kosta EUR 25:95 till EUR 49:90 plus frakt 11:50-16:90.
Hur mycket betalade du (ink frakt) när du köpte och var/vilken storlek köpte du?
1 l "profi" koncentrat kan kosta EUR 25:95 till EUR 49:90 plus frakt 11:50-16:90.
Hur mycket betalade du (ink frakt) när du köpte och var/vilken storlek köpte du?
Det går åt 1dl per 100m2 om jag minns rätt. Jag köpte på https://agrarking.de/dicotex-rasen-unkraut-frei-profi-line-von-dr-staehler-1-l-flasche.html .B Bo Berglund skrev:
De står/stod att man var tvungen att skicka in något certifikat att man har licens att bruka det. Men det var inget jag behövde göra eller ens fick möjlighet att gör när jag genomförde själva köpet.
Jag ser att frakten från dem är ganska hög så det lönar sig dåligt att köpa en 100 ml flaska.
Får bli en 1l flaska, och på den produkten står det mycket riktigt en massa varningstext...
ACHTUNG WICHTIG: Für den Erwerb dieses Produkts benötigen wir die Kopie Ihres Sachkundenachweises sowie eine Kopie ihres Pass.
Bitte faxen Sie diese Daten an folgende Fax Nummer: 04447 98998509
Diese Personen benötigen den Sachkundenachweis:
Var det sånt här när du köpte också? Eller något mindre....
Får bli en 1l flaska, och på den produkten står det mycket riktigt en massa varningstext...
ACHTUNG WICHTIG: Für den Erwerb dieses Produkts benötigen wir die Kopie Ihres Sachkundenachweises sowie eine Kopie ihres Pass.
- Personen, die Pflanzenschutzmittel anwenden
- die zum Pflanzenschutz beraten
- andere nichtsachkundige Personen anleiten oder beaufsichtigen
- sowie Pflanzenschutzmittel in Verkehr bringen
MCPA, finns på eBay Tyskland, typ 500 kr per liter. Spädes 6cl till 1 liter, punktspraya på ogräset, fungerar garanterat
Köp en liter extra, miljömupparna lobbar stenhårt på att förbjuda MCPA inom EU
Varningstexter kan du ignorera, ingen kollar efter ditt pass eller andra krav, det finns bara där för att friskriva leverantörer.
Köp en liter extra, miljömupparna lobbar stenhårt på att förbjuda MCPA inom EU
Varningstexter kan du ignorera, ingen kollar efter ditt pass eller andra krav, det finns bara där för att friskriva leverantörer.
Redigerat:
Jag köpte faktiskt 2x1L. Jag har gjort slut på nästan 1. Jag tänkte att jag säkert behöver en även nästa år då gamla frön kanske gror. Resterna kan jag nyttja för punktbehandlingar.B Bo Berglund skrev:Jag ser att frakten från dem är ganska hög så det lönar sig dåligt att köpa en 100 ml flaska.
Var det sånt här när du köpte också? Eller något mindre....
- Personen, die Pflanzenschutzmittel anwenden
- die zum Pflanzenschutz beraten
- andere nichtsachkundige Personen anleiten oder beaufsichtigen
- sowie Pflanzenschutzmittel in Verkehr bringen
Jag vill minnas att det kostade ca 600kr med frakt via DHL.
Det där med att faxa bevis tror jag bara är för att det ska se bra ut för myndigheterna. Det var inga problem att handla.
Med Dicotexen följde jag bara anvisningarna. 1dl till 10L per 100m2. Dvd 1cl per liter vatten. Det var egentligen bara jordrevan eller viktorian jag inte fick full effekt på vilket även infobladet sa att det endast hade "bra" effekt på.(Om jag fick tyskan rättJohn Smith skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden