När allt gräs är brunt och björkarna gula kan man passa på och titta efter det som faktiskt trivs bra i torkan. Av vedartade i min trädgård är smällspirean och rosenripsen finast. Snöbär och norsk spirea verkar klara sig bra också. Runtom på ön ser jag fantastiska rosor, särskilt klätterrosor vid lagårdsväggar men också många buskrosor.

Vad för iakttagelser har ni gjort?

Jag har en grön grässmatta. :)

• Gilla
Lostmoose och 4 till
  • Laddar…
Det enda jag inte behöver vattna är ytorna mellan odlingarna. Jag fascineras över hur vacker en gräsmatta kan vara om man låter bli att klippa och vattna den!:surprised:

Många av mina odlingar vattnas främst för att säkra avkastningen, att en flerårig planta klarar sig i torkan är jag mindre oroad över. Blomsterplantorna får ytterst lite vatten, de har ju inget resultat att prestera, dessutom blommar många växter mer när man tuktar dem!

Rosen har klarat sig i sommarvärmen, den har jag helt glömt bort att vattna. Trampnarven klarar sig bra, men eftersom plantorna är nya för i år har jag stödvattnat dem. Det är så skönt att gräset inte växer som vanligt, jag hinner göra annat i trädgården. Ändå är gräset mestadels grönt, så jag behöver inte måla om gräset ;)

En blommande röd ros med gröna blad, ovanpå en gammal blomma, i en trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det enda som är riktigt grönt här nere på bonnlandet är majsfälten.
De är mörkgröna och växer högt och fint.
Majsen kanske är van vid varma, torra somrar :thinking:

• Gilla
TottoGBG
  • Laddar…
Majs har inte minst ett annat sätt att sköta fotosyntesen på som är anpassad till ett soligt klimat.

• Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Har varit hemifrån i två veckor och kom hem idag. Det mesta hade klarat sig okej tack vare vattningshjälp, men minikiwin hänger betänkligt, speciellt lille Oscar som bara är tre år gammal.:surprised:

Men desto större överraskning var då Gojin (Bocktörne)! Visst såg den hängig ut och har fällt en del blad, men jag har aldrig varit med om en så riklig skörd! Glömde knäppa bild innan jag plockade, men jag ägnade närmare två timmar åt att länsa plantan och här är resultatet!

Tre behållare fyllda med röda mogna gojibär på en vit och grön köksyta.
Skapa konto

Detta är på EN buske och andra skörden för i år även om den första var betydligt blygsammare. Stödvattnad med vattenkanna och det kan nog fortsätta komma bär beroende på hur vattningen sköts, den blommar alltjämt. Normalt sett skördar jag från slutet av juli till sent oktober. Nu ska jag se om jag hittar några roliga recept, vanligtvis torkar jag dem, men med denna mängd är jag sugen på att göra något annat, marmelad kanske? :geek:

• Gilla
Pagno och 3 till
  • Laddar…
Här är knastertorrt, björk och asp gulnar och fäller löven men ask, lönn, oxel, ek är fina och fågelbär och andra fruktträd ganska.
Många kryddväxter håller stilen, kransblommiga som kungsmynta (oregano), timjan, lavendel, isop, äkta kattmynta, temynta. Även pepparmynta mfl myntor som gärna vill ha lite mer fukt verkar klara sig bra. Koriander och kummin, mörkt och vanligt kungsljus, strålöga och ringblomma, blodnäva och väddar är fina. Parkstånds och bolltistel är hälften så höga som vanligt.

Men hurra!
Idag har det kommit 5 mm regn.
Jag fick ha paraply när jag gick ut och vattnade potatisen :)

• Gilla
yonna och 1 till
  • Laddar…
Här gulnar oxlarna och jag har sett rätt många syrener som är helt bruna. Kungsljusen är minivarianter men stäppsalvia och lavendel ser fina ut.

Maskrosorna är de enda gröna fläckarna i gräsmattan.... I rabatterna verkar lavendeln trivas bra i torkan.

Här ska investeras i vattentunnor som tar takvattnet! Monterade igår en stupränna med spannar och det blev mycket mycket vatten trots mindre än 2 mm från himlen.

Gräsmattan vackert rågfärgad. Bok-och avenbokshäckarna klarat sig mycket bra (vi har inte haft rejält regnväder sedan april). Buxbomshäckarna mår utmärkt liksom thuja Smaragd; den senare har ändå handvattnas enstaka gånger då den lätt dör om torkan är för långvarig som nu. Dahliorna i stora byttor (pga tidigare ymnigt med mördarsniglar) har handvattnats och blommar härligt. De 4 olika stora bambusorterna överlever visserligen men bladen ser ut som nålar. De reser på sig direkt efter någon mm regn. Klematis Summersnow har trots torkan sänt ut 4-5 m långa rankor och är vackert grön men snålar på blomningen. Eftersom jag mest satsat på grönska och inte perenna blommor har min trädgård ändå klarat sig bra denna sommar. Som tidigare skrivits klarar sig klängrosor bra i torka och det skall jag tänka på till hösten.

Vårplanterade häckar har gått dåligt, som jag skrivit tidigare, och måste kompletteras för någon tusenlapp eller två. Kunde varit värre.

J
Mina medelhavsväxter trivs ju förstås ok, även om dom också måste vattnas i bland. En bra sak med torkan är att takmossan verkar vantrivas och släpper från underlaget. Har aldrig tidigare sett så mycket nedfallen mossa från taket på gräsmattan och balkongen!

• Gilla
yonna
  • Laddar…
Vinrankor, citronträd trivs bra i friska/varma luften.

Vinrankor med gröna druvklasar mot en klarblå himmel, stöttade av en trästake.
Skapa konto

Skyddade mellan växthusen och behövs inte vattnas mer än ett par liter/ vecka.

Lummig växtlighet med blandning av smultronplantor och andra gröna växter i soligt utomhusmiljö.
Skapa konto

Ungt björnbärsris som växer upp genom ett täcke av träflis på marken.
Skapa konto

Smultron och björnbär stortrivs i värmen.

Landskapsbild som visar en bäck med låg vattenstånd omgiven av grönska och träd i en trädgårdsmiljö.
Skapa konto

Bäcken som är drygt en meter under normal nivå klarar att fukta marken och många fruktträd.

Ungt valnötsträd nära mark med ytlig bevattning, grönska i bakgrunden och en blå bil.
Skapa konto

Valnötsträden står nära bäcken, 5 - 15 meter bort, pålroten klarar att hämta vatten själv, vi stödvattnar med 50 - 60 liter åt gången varannan vecka, träden är små fortfarande.

Hand håller en ung vinranka med grönska och träd i bakgrunden.
Skapa konto

Utan våra intilliggande sjöar och bäckar hade vi också haft gulnande träd.

Mvh P-A

• Gilla
Naturliv och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.