Jag har gått och köpt mig en begagnad flaggstång av okänt märke. Denna hade tyvärr en ganska så tilltuktad kula så tänkte att jag skulle försöka få av den och laga den. Problemet är att jag inte får av den, den ruckar sig inte en mm och jag vet inte riktigt hur mycket kraft jag måste ta till - vill inte förstöra något.

Någon som har en aning eller kanske något tips på att få ut bucklor utan att ta av kulan?

Hälsningar
Linda

• Deformead kula på en flaggstång med synliga bucklor och repor.
  • Flaggstångskula med bucklor på en vit flaggstång mot bakgrund av gräs.
R
Toppen ser ut att vara avtagbar ( delbar ) , om det går nu efter alla år kan vara vanskligt , säker en bult rakt uppifrån ner i stången , kanske t.o.m ett helt kit för linrulle och knopp

Försökte precis känna runt med med ett stämjärn men det tar inte emot på någon kant vilket gör att jag kan bända upp den. Har försökt leta runt lite på olika sidor, men har inte hittat någon som verkar ha delats så.

Jag tror min kan vara en sådan här : och frågan är då om den har delats eller bara "tryckts" ner i stången. Men isf, vad håller den fast?

R
Tusenkronorsfråga ?

• Gilla
Pindus
  • Laddar…
Jo, men måste få av den gamla först ;)

Krilleman
Allt går med tigersåg och vinkelslip! :love:

P Pindus skrev:
Jo, men måste få av den gamla först ;)
Det ser väl ut som att kulans fäste är instucket i flaggstången. Inga låsskruvar eller nitar på sidan?
Borde gå att knacka upp/ut den, men då blir den förstås helt förstörd.

Vad är flaggstången gjord i för material?

Är det hål i plåten på knoppen? Det ser nästan ut så på bilden.

Jag hade ett problem med en plasttallrik, som min dotter hade lyckat trycka ner i en liten rostfri kastrull. Det gick inte att greppa tallriken på något sätt, eftersom passade perfekt på insidan av kastrullen. Jag fick en idé, som jag bara var tvungen att testa. Det gick nämligen att få in vatten under tallriken i kastrullen och som alla vet expanderar vatten, när det fryser till is. Jag stoppade in kastrullen i frysen och tallriken ploppade loss, när isen tryckte på underifrån.

Det är kanske en metod, som går att använda här, förutsatt att kraften, som håller fast kulan är lägre, än vad som behövs för att trycka ut plåten i kulan.

Det kan ju vara något av en utmaning att få in en flaggstång i frysen.

• Gilla
volvo51 och 2 till
  • Laddar…
Men för att vara seriös så tror jag likt @rävlyan att knoppen är delbar och att den nedre halvan är fastskruvad i stången.

Jag tror att den är pressad i stången. Sedan gör rosten att den sitter hårt. Det var liknande på min begagnade stång.

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det kan ju vara något av en utmaning att få in en flaggstång i frysen.
Man hade kunnat använda kolsyresnö, om man inte orkar vänta på att att det blir tillräckligt kallt ute.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Det enklaste kanske är att såga av några cm av flaggstången.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.