Hej
Jag är ute efter lite tips och synpunkter.
Skall bygga ett staket ut mot vägen. Marken är plan och vägen är rak. 4,5 meter från husvägg till trottoar. Området däremellan ligger på skuggsidan och kommer ej att användas till nåt speciellt. Parkera cykel och några blomkrukor och/eller mindre träd för att få lite grönt.
Jag skall köpa granitstolpar 30x30x170 cm och ha ett vitt träräcke mellan varje stolpe. 9 stolpar med ca ca 2,8 meter mellan varje (kanske ett stag till mark på mitten för att det inte skall hänga). Grindhålet mitt i blir ca 3,5 meter.
Hur högt tycker ni granitstolparna skall sticka upp och hur högt över mark brukar ett sånt räcke vara? Skall grindstolparna sticka upp längre än övriga stolpar tycker ni?
Tacksam för input!
Jag är ute efter lite tips och synpunkter.
Skall bygga ett staket ut mot vägen. Marken är plan och vägen är rak. 4,5 meter från husvägg till trottoar. Området däremellan ligger på skuggsidan och kommer ej att användas till nåt speciellt. Parkera cykel och några blomkrukor och/eller mindre träd för att få lite grönt.
Jag skall köpa granitstolpar 30x30x170 cm och ha ett vitt träräcke mellan varje stolpe. 9 stolpar med ca ca 2,8 meter mellan varje (kanske ett stag till mark på mitten för att det inte skall hänga). Grindhålet mitt i blir ca 3,5 meter.
Hur högt tycker ni granitstolparna skall sticka upp och hur högt över mark brukar ett sånt räcke vara? Skall grindstolparna sticka upp längre än övriga stolpar tycker ni?
Tacksam för input!
Jag hade satt 2 st 145mm reglar mellan varje granitstolpe och sedan stående staketribbor som är kortare än granitstolparna. Exakt hur högt man får bygga kan man ju kolla på boverket och kommunen. Jag hade satt det så pass lågt att man kan komma åt under med en trimmer.
Det kan vara vettigt att hålla nere höjden så att en hund inte kan gräva sig ut under på ett enkelt sätt.
Det kan vara vettigt att hålla nere höjden så att en hund inte kan gräva sig ut under på ett enkelt sätt.
Intresserad då mina betongstolpar är på väg att ge upp.
Hur fäster du träreglarna i stenen? Borrar du ett hål igenom och kör med bult? Eller köper du stolpar som redan har hål?
Jag kan tycka det är snyggt när grindstolparna är lite högre.
Hur fäster du träreglarna i stenen? Borrar du ett hål igenom och kör med bult? Eller köper du stolpar som redan har hål?
Jag kan tycka det är snyggt när grindstolparna är lite högre.
Jag tänker mig kanske att staketstolparna sticker upp 120 cm och räcket 110 cm ovan mark. Tror ni på det? Blir det för högt? Många tomt-räcken är ju ganska låga.
Men pelpet, jag håller med, nåt sånt jag har tänkt mig också.
Jag tänkte borra hål i stenen och köra med expander av nåt slag. Eller kem-ankare kanske.
Men pelpet, jag håller med, nåt sånt jag har tänkt mig också.
Jag tänkte borra hål i stenen och köra med expander av nåt slag. Eller kem-ankare kanske.
Uppochnedvända vinkeljärn borde väl funka? Borra 3-4 hål i stolpen, i med plugg och fäst in med ankarskruv för utomhusbruk. Sedan skruva järnet underifrån i regeln. Det är ju inga jättekrafter i ett staket
Jag tycker 110cm är alldeles lagom för att hindra onödigt spring. Då får man både funktionen "gränsmarkering" och "barriär".
Jag tycker 110cm är alldeles lagom för att hindra onödigt spring. Då får man både funktionen "gränsmarkering" och "barriär".
Produkter som diskuteras: "ankarskruv"
Ankarskruv 4,8 x 40 mm A4 rostfri C5 utomhus 250-pack FAST
För infästning av byggbeslag mot träunderlag
319 kr inkl moms
Läs mer
Klicka här för att svara
