8 211 läst ·
11 svar
8k läst
11 svar
Vilka dimensioner består detta staket av?
https://pin.it/n63n26vtiqsqi2
Ska försöka att bygga ett men behöver lite råd. Tänkte bygga i tryckimpregnerat och låta stå ett till två år och sedan ska jag måla det
Ska försöka att bygga ett men behöver lite råd. Tänkte bygga i tryckimpregnerat och låta stå ett till två år och sedan ska jag måla det
Kan det vara
34x34 i de stående pinnarna, hittar inte tryckt..
De grova stolparna ser ut som 150x150, finns det som tryckt? Måste väl vara limträ?
De horisontellt liggande bräderna, kan det vara 28x95?
Hur gör man om man väljer 150x150ish i stolpen, fräser man ur för betongplintens stolpskor? Eller ska man gjuta med stolpskor? På bilden verkar de ha gjutit stolpen rakt ner i marken...
34x34 i de stående pinnarna, hittar inte tryckt..
De grova stolparna ser ut som 150x150, finns det som tryckt? Måste väl vara limträ?
De horisontellt liggande bräderna, kan det vara 28x95?
Hur gör man om man väljer 150x150ish i stolpen, fräser man ur för betongplintens stolpskor? Eller ska man gjuta med stolpskor? På bilden verkar de ha gjutit stolpen rakt ner i marken...
Har nu klurat ut följande dimensioner
Allt tryckimpregnerat virke
Ribbor 34x45 alt 28x45 16st per sektion 1.1m långa
Tvärgående 45x95 2st per sektion 1.8m långa
Stolpe 95x95 höjd 1.2m
Tror detta kommer att bli snyggt, kommer nog köra alla ribbor jämnlånga
Frågan är om jag klara mig från bygglov....
Allt tryckimpregnerat virke
Ribbor 34x45 alt 28x45 16st per sektion 1.1m långa
Tvärgående 45x95 2st per sektion 1.8m långa
Stolpe 95x95 höjd 1.2m
Tror detta kommer att bli snyggt, kommer nog köra alla ribbor jämnlånga
Frågan är om jag klara mig från bygglov....
Beror på vad din kommun säger. Hos mig är det 1,1 meter som är gränsen.S Shiraz skrev:
Efter en liten Googling verkar det som att kommunerna använder den här definitionen:
"Höjden på staket, murar och plank räknas alltid från marknivå upp till den totala högsta nivån på konstruktionen."
Då är ju nästa fråga vad som är marknivå, men det kanske är enkelt att svara på i ditt fall...
"Höjden på staket, murar och plank räknas alltid från marknivå upp till den totala högsta nivån på konstruktionen."
Då är ju nästa fråga vad som är marknivå, men det kanske är enkelt att svara på i ditt fall...
Klicka här för att svara