Hej!

Har en lång kortsida som ser ut enligt bilden (pågående husbygge). Skulle önska att få ytan så användbar som möjligt (ändå 3,5 meter brett) men undrar hur man bäst får den plan?

Stödmur finns vid tomtgränsen, den svarta som syns till höger i bilden.

Pågående husbygge med ojämn grushög längs en kortsida och svart stödmur till höger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Hur stor är höjdskillnaden?

Går ju alltid att bygga en stödmur för att kunna plana till det, men det beror lite på hur hög en sådan mur blivit. Grannen kanske inte är så sugen på att ha 1.5m stödmur vid tomtgräns men en 50-70cm går fint... Går inte riktigt att svara på ni eftersom man inte vet förutsättningarna :thinking:
 
Det är en stödmur i tomtgränsen (den svarta till höger på bilden) men den är ju lägre än högstanivån på marken intill huset. Har inte exakt höjdskillnad men kanske 1,20 meter?
 
Nu vet jag inte hur resten av tomten ser ut men kommer ni verkligen va där? Ser inte ut som de trevligaste stället och hänga på.En gång längs med huset och sen en sluttande plantering skulle jag satsa på
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Aha okej!
Då hade jag gjort såhär.

Anlagt en "rabatt" med makadam el sjösten mot huset ca 50cm brett. Sen en stödmur 2-3 block hög. Sen en gång ca 120-140cm bred och bredvid den en rabatt med växter med lutning ner mot den befintliga stödmuren.
 
Nej, det är ju inte en tomtens finare sidor. Tänkte mer att man vill kunna gå där och att barnen kanske kan ha lite springorytor om de kör lekar etc. Men då skulle det vara bra om den är hyfsat plan. Kan man fylla upp och sen köra brantare slänt ner till stödmuren eller behöver stödmuren i så fall höjas?
 
J Jarlsgård skrev:
Aha okej!
Då hade jag gjort såhär.

Anlagt en "rabatt" med makadam el sjösten mot huset ca 50cm brett. Sen en stödmur 2-3 block hög. Sen en gång ca 120-140cm bred och bredvid den en rabatt med växter med lutning ner mot den befintliga stödmuren.
Tack för superkonkret tips
 
Om det till höger är en stödmur så kan väl inte höjdskillnad bli så stor till huset om ni fyller upp?
 
Fadai
Beställ några lass med jord, fyll upp mot huset och låt sista biten slutta ned mot stödmuren. I den sluttningen kan du, beroende på smak o väderstreck plantera häck el någon bra marktäckande perenn om du vill.
 
P-plats P-plats skrev:
Om det till höger är en stödmur så kan väl inte höjdskillnad bli så stor till huset om ni fyller upp?
Nej sant. Byggarens tanke var nog att fylla ut och låta hela partiet slutta den resterande höjdskillnaden men för mig blir det lite oanvändbart då.
 
T Täppan22 skrev:
Nej sant. Byggarens tanke var nog att fylla ut och låta hela partiet slutta den resterande höjdskillnaden men för mig blir det lite oanvändbart då.
Min första tanke blir då två avsatter, en i höjd med huset och en med befintlig stödmur.
Kanske det räcker med en gång uppe vid huset på ca 1m och då får du 2.5m på den nedre
 
BirgitS
Tänk på att det kan behövas marklov när man ändrar markhöjden mer än 50 cm och likaså när man bygger murar.
 
R
BirgitS BirgitS skrev:
Tänk på att det kan behövas marklov när man ändrar markhöjden mer än 50 cm och likaså när man bygger murar.
Lagen säger avsevärd ändring av markhöjden.
10 cm kan vara för mycket på en tomt som ligger på på plan mark. 1 m kan vara ok på kuperad mark osv.
Om åtgärden är en försämring för grannarna då är det inte bra.
Hör med kommunen.

Du skall också ta hand om regnvattnet på din tomt du får inte skicka in det till grannen.
 
Redigerat:
P-plats P-plats skrev:
Min första tanke blir då två avsatter, en i höjd med huset och en med befintlig stödmur.
Kanske det räcker med en gång uppe vid huset på ca 1m och då får du 2.5m på den nedre
Smart idé. Tänkte inte på att man kunde köra avsatser även på denna lilla remsa.


BirgitS BirgitS skrev:
Tänk på att det kan behövas marklov när man ändrar markhöjden mer än 50 cm och likaså när man bygger murar.
R RapidSledge skrev:
Lagen säger avsevärd ändring av markhöjden.
10 cm kan vara för mycket på en tomt som ligger på på plan mark. 1 m kan vara ok på kuperad mark osv.
Om åtgärden är en försämring för grannarna då är det inte bra.
Hör med kommunen.

Du skall också ta hand om regnvattnet på din tomt du får inte skicka in det till grannen.
Det är ett företag som bygger och som har hand om alla bygg/marklov etc så de har förhoppningsvis koll på det. Kanske också sånt som gör att de själva tänker sig en enklare slänt istället för en rakare variant som jag vill ha. (Vi kommer alltså skriva avtal på men det överlåts först när det är färdigt.)
 
  • Gilla
P-plats
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.