R
S Snickerick skrev:
Rent strikt är det väl deras väg på deras mark, och deras snö, och dessutom faktiskt deras skyldighet att hålla vägen farbar, till din förmån. Vill minnas att det är så servitut fungerar.
? Du har nog fått ett och annat om bakfoten.
 
Haha ja då blir nog grannsämjan på topp om jag kommer å kräver att dom ska skotta vägen :rofl:
 
  • Haha
Mikael_L
  • Laddar…
R
"Tjänande och härskande fastigheter
Fastigheterna som ingår i servitutsförhållandet kallas

tjänande fastighet (fastigheten som har belastningen)

härskande fastighet (fastigheten som har rättigheten).

Underhåll
Bara om parterna är överens om det, får servitutet innehålla en skyldighet för den tjänande fastigheten att underhålla en väg, en byggnad eller någon annan anläggning som ingår i servitutet. Normalt är det den härskande fastigheten som ska stå för underhållet.

Exempel på servitut
Exempel på servitut är rätten att

gräva ner och använda en vattenledning på någon annans tomt
använda någon annans väg
ta vatten från grannens brunn
använda en brygga, ledning, badstrand, parkeringsplats eller något annat på den tjänande fastigheten
ta ved i någon annans skog
ta sig fram över tomtmark där ingen väg finns."
 
S
R RapidSledge skrev:
? Du har nog fått ett och annat om bakfoten.
Kanske snarare inte minns allt helt rätt, det är väl i så fall sista biten som beror på vad servitutet säger. Men det ska väl också finnas en bredd angiven för servitutet, inom den kan man inte anklagas för att ha skottat snö.
 
R
S Snickerick skrev:
Kanske snarare inte minns allt helt rätt, det är väl i så fall sista biten som beror på vad servitutet säger. Men det ska väl också finnas en bredd angiven för servitutet, inom den kan man inte anklagas för att ha skottat snö.
Hade en dialog angående vägbredd med lantmäteriet för några år sedan. Officialservitut är det vanligaste formen av servitut och då står det oftast "Rätt att ta väg över planområde till allmänn väg, eller Rätt att ta väg över stamfastighet till allmän väg osv. Vägbredden reflekterar den normala vägbredden som gällde då servitutet skrevs för en liknande väg. Dvs. för en enskild väg 2.5 m sen får man hålla rent 4.5 meter upp och 1.5 m från vägkanten. Snöröjning faller under vägunderhåll.
Det är ett sent påfund att servitut kan innehålla vägbredd.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
S
Ja, i vilket fall så kan nino skotta vägen utan att oroa sig, så länge inte snön skickas långt in på någons hus eller liknande. Men det förändrar inte TS fall och grannens egenmäktiga förfarande!
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Hej!
Inget kul relation.
Men som redan sagts får han inte lämna snö på din tomt, man får inte heller lämna gräsklipp eller ställa upp sin bil på din tomt utan tillåtelse.

Men gör som vi gjorde.
Vår granne har inte så stor tomt.
Vi erbjöd honom att tippa snö på vår.
I gengäld skottar han ibland vår tomt.
 
  • Gilla
Tomture61
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.