8 592 läst ·
20 svar
9k läst
20 svar
odlingslåda med spaljé
Det låter lovande. Jag ska ju fylla den med jord, och dessutom trycka ner ett par armeringsjärn i marken, så då borde det funka.C C.Lundin skrev:
Den där spaljén på bilden i ett par inlägg tidigare bör man nog ha bygglov för. Bräderna ligger nästan tätt mot varandra och kan uppfattas som plank.
En spaljé är en lättare konstruktion med glesa, tunna reglar som kanske upptar bara 10-20 % av ytan.
En spaljé är en lättare konstruktion med glesa, tunna reglar som kanske upptar bara 10-20 % av ytan.
Ja, stämmer nog. Har för mig att bygglovsfria staket (och liknande) kräver 80% luft. Antar att det nog gäller "insynsskydd" också. Sen finns det nog någon kommunregel som säger hur högt det får vara. Kolla på kommunens hemsida - om du har illvilliga grannarHemmakatten skrev:
Dock blir det nog 80% luft för TS enligt beskrivning av ribborna, men som sagt inte för den konstruktionen/bilden du hänvisar till. Den bilden visar dock en mobil möbel som rullas omkring, samt även verkar trivas bäst mot en vägg och där ser jag inte problemet med bygglov.
Slunken skrev:
Ja, stämmer nog. Har för mig att bygglovsfria staket (och liknande) kräver 80% luft. Antar att det nog gäller "insynsskydd" också. Sen finns det nog någon kommunregel som säger hur högt det får vara. Kolla på kommunens hemsida - om du har illvilliga grannar
Dock blir det nog 80% luft för TS enligt beskrivning av ribborna, men som sagt inte för den konstruktionen/bilden du hänvisar till. Den bilden visar dock en mobil möbel som rullas omkring, samt även verkar trivas bäst mot en vägg och där ser jag inte problemet med bygglov.
OK, det måste jag kolla upp! Dock är jag omgiven av radhusgrannar på bägge sidor, som har staket av liknande ribbor som är 1,70 höga. Eftersom vi bor så tätt (jag ser rakt in i grannarnas vardagsrum mitt emot) så skulle jag vilja ha ett insynsskydd där, utan att direkt stänga in mig helt. Det här får mig ändå att fundera på om jag inte ska tänka om, och byta ut spaljéribborna mot armeringsmatta, som skulle bli luftigare och dessutom släppa igenom solen lite mer. Trädgården ligger i norrläge, så allt ljus är ju välkommet. Jag kan ju låta klätterväxter täcka så mycket som känns bra. Då kan det väl inte betraktas som staket? Så bra att få flera synvinklar på arrangemanget innan det har påbörjats. Tack för det!
Finns ganska goda möjligheter att fixa lite vad man vill utan ens bygganmälan, om rätt förutsättningar råder https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...ningsplikt/bygglovbefriade-atgarder/Skarmtak/
Klicka här för att svara