C C.Lundin skrev:
Ja, den står fritt. Den står som sagt på hjul så vi flyttar runt den och nyttjar som vägg mellan loungegruppen och matsalsgruppen på sommaren.
Den välte en gång när det blåste mycket, men det är 50% lecakulor i vår låda så den är lite för lätt.
Det låter lovande. Jag ska ju fylla den med jord, och dessutom trycka ner ett par armeringsjärn i marken, så då borde det funka.

Hemmakatten
Den där spaljén på bilden i ett par inlägg tidigare bör man nog ha bygglov för. Bräderna ligger nästan tätt mot varandra och kan uppfattas som plank.

En spaljé är en lättare konstruktion med glesa, tunna reglar som kanske upptar bara 10-20 % av ytan.

• Gilla
Slunken
  • Laddar…
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Den där spaljén på bilden i ett par inlägg tidigare bör man nog ha bygglov för.
Ja, stämmer nog. Har för mig att bygglovsfria staket (och liknande) kräver 80% luft. Antar att det nog gäller "insynsskydd" också. Sen finns det nog någon kommunregel som säger hur högt det får vara. Kolla på kommunens hemsida - om du har illvilliga grannar :-)

Dock blir det nog 80% luft för TS enligt beskrivning av ribborna, men som sagt inte för den konstruktionen/bilden du hänvisar till. Den bilden visar dock en mobil möbel som rullas omkring, samt även verkar trivas bäst mot en vägg och där ser jag inte problemet med bygglov.

• Gilla
RJMS
  • Laddar…
Slunken Slunken skrev:
Ja, stämmer nog. Har för mig att bygglovsfria staket (och liknande) kräver 80% luft. Antar att det nog gäller "insynsskydd" också. Sen finns det nog någon kommunregel som säger hur högt det får vara. Kolla på kommunens hemsida - om du har illvilliga grannar :)

Dock blir det nog 80% luft för TS enligt beskrivning av ribborna, men som sagt inte för den konstruktionen/bilden du hänvisar till. Den bilden visar dock en mobil möbel som rullas omkring, samt även verkar trivas bäst mot en vägg och där ser jag inte problemet med bygglov.

OK, det måste jag kolla upp! Dock är jag omgiven av radhusgrannar på bägge sidor, som har staket av liknande ribbor som är 1,70 höga. Eftersom vi bor så tätt (jag ser rakt in i grannarnas vardagsrum mitt emot) så skulle jag vilja ha ett insynsskydd där, utan att direkt stänga in mig helt. Det här får mig ändå att fundera på om jag inte ska tänka om, och byta ut spaljéribborna mot armeringsmatta, som skulle bli luftigare och dessutom släppa igenom solen lite mer. Trädgården ligger i norrläge, så allt ljus är ju välkommet. Jag kan ju låta klätterväxter täcka så mycket som känns bra. Då kan det väl inte betraktas som staket? Så bra att få flera synvinklar på arrangemanget innan det har påbörjats. Tack för det!

C C.Lundin skrev:
Jag gjorde min såhär, den står på hjul istället. Mina tre ståndare är en del av ramen såsom du fick förslag om.
Ber er att inte överanalysera min, den blev väldigt hastigt ihopbyggd.
Får jag ställa en sista fråga: Hur hög är din odlingslåda, och gärna också hur hög spaljén är?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.