Byggahus.se
Funderar starkt på att under våren fixa solpaneler till taket på villan.

Dock har jag i ena hörnet av tomten en en och en tall som är 5-6 meter höga och under en tid under dagen kommer skymma en bit av taket.

Nu undrar jag om man kan trimma dessa båda? Eller helt enkelt kapa dem typ 2 meter, på nåt snyggt sätt.
Jag vill alltså inte fälla ner dem helt.
Dödar man träden genom att kapa 2 m från toppen?

Nån som har erfarenhet, är kunnig och vet något om detta?

/Matte

Kapar man två meter på ett träd så kommer det dö. Det tar dock många år. Förutom att det blir väldigt fult då.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Det är lite olika hur tåliga träden är. Vissa träd går att kapa ner ordentligt utan att de dör. Men jag tror inte att tall hör dit. Jag tror att det måste finnas ett visst mått av grenar kvar på den del du lämnar för att den skall överleva. Och jag tror inte att det blir snyggt. Den kommer att fortsätta att växa på höjden så det blir ett löpande underhåll att hindra den från att växa sig hög igen.

En en växer på ett annat sätt och har många grenar som utgår nerifrån. Antagligen är det större chans att den klarar sig. Men det verkar inte snyggt med en kapad en.

5 - 6 meter låter som en ganska liten tall under det att det låter som en mycket stor en.

Hemmakatten
Både enen och tallen kommer att bli ofantligt fula efter beskärning. Antingen har du träden kvar eller kapar de längs med marken.

• Gilla
Abies koreana
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.