Hej,

Någon mer här som spolar en is/hockeyplan i trädgården?
Hur har det gått för er isåfall och hur gjorde ni?

Det var några år sedan sist. Men jag har spolat några år. Jag spolade på en gräsmatta.

Det funkade bäst att börja om det är lite snö, inte mycket. Sedan får man lägga många tunna lager så att det fryser innan det hinner ner i backen. När man fått till ett täckande skikt på hela planen, och lite kant på den så vill man ha planen slät också. Då använde jag en tunna som jag fyllde med typ 200l vatten. Sedan väntadejag till det började få is hinna. Då vippade jag ut allt på planen.

Det funkade rätt bra.

Håller på att fylla nu. Upplever att isen klumpar/fryser samtidigt som den spolas. bör jag avbryta och lägga på ytliggare lager imorgon?

Många tunnare lager är lämpligt.

K
Byggde precis en bana i trädgården. La ut 4 reglar i en ram, drog en pressning över. Har en del hål i den. Verkar inte läcka speciellt mycket iaf. Är det något man ska oroa sig över?

Har ju inte minusgrader här i Skåne än, men kanske blir det kallt till helgen .. Perfekt vab-projekt

• Gilla
Ganescha
  • Laddar…
Spolar på en sjö i närheten för att få bättre yta. Borrar hål och pumpar upp vatten med en pump. Resultatet har varit blandat. Med så kallt vatten så tycker jag det blir bäst om jag vräker på såpass att det flyter ut innan det fryser. Är det det minsta snö på isen så blir det mest skit genom att det kalla vattnet inte förmår smälta snön innan det snösörjan fryser.

Rent tekniskt är nog tunna lager varmt vatten bättre för att få slät is. Det är ju så en ismaskin fungerar om jag förstått det hela rätt.

Det handlar om mängd. På en isbana vill man inte bygga tjocklek, då är varmt vatten bäst. När jag spolade gräsmattan tappade jag upp kallvatten i en tunna som fick stå tills den börjadefrysa lite, då hällde jag ut allt. Då blir det så pass mycket att det kan flyta ut bra. Om man spolat med slang hinner det börja frysa medan det rinner ut, vilket leder till svallis.

Riktigt kallt vatten kan även bygga upp tjockare lager i svackor utan att smälta hål på underlaget innan det fryser. Jag körde utan tätskikt i botten.

K
Tänker att man först vill bygga upp så att det blir plant. Vår gräsmatta diffar ca 15 cm. Från högsta till lägsta punkt.

Tyvärr verkar det vara mer hål i min presenning än jag föreställt mig så i princip allt vatten hade runnit ut nu när vi fått ett par minusgrader. Fyllde på knappt 100 liter som jag hoppas kan frysa till under natten.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.