Hej

Jag har länge gått i tankarna att fylla ut vid huset så att vi får en gräsmatta och carport i anslutning till huset. Har via en massbytarsite fått kontakt med ett stort företag som vill leverera utfyllnad kostnadsfritt. Vi ska försöka styra ihop ett möte i veckan men börjar få kalla fötter, har jag tänkt på allt?

Det är en stor utfyllnad, 500-1000kvm som ska höjas i snitt 3,5m. Tomten är stor och det är långt till närmaste granne men ska prata med vederbörande granne innan något skrivs. Det är inte stadsplanerat och enligt byggnadsnämnden är det grönt.

Vad mer bör jag tänka på och är det någon som fått sin tomt utfylld via en massbytasite?

wildeside
Se till så det inte är lerschakt dom kommer med. Självklart skulle iaf jag prata med grannen.
Kan bli sura miner om det plötsligt börjar rulla lastbil efter lastbil på vägen och igen har talat om vad som är i görningen.
Det främjar för en god relation grannar i mellan att informera..

Tänk på potentiella miljögifter etc.

AndersPS skrev:
Tänk på potentiella miljögifter etc.
Och var det är för fyllnadsmassor inte så roligt med stort bråte som inte är skapt av naturen.
stadigare material där ni vill bygga utfyllnad med lera är det inte så stadigt att bygga på

Har du skaffat marklov? Behövs om man ändrar höjden med mer än 50 cm.

• Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Har du räknat ut hur många billass det är och om vägen pallar för det?

F
Du skall eller bör få se ett papper på att massorna inte är giftiga. Finns olika klasser på det och det har alla som behöver köra bort massor.

Anna_H skrev:
Har du skaffat marklov? Behövs om man ändrar höjden med mer än 50 cm.
Inte om det är utomplans.

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Kontraktet ska skrivas med reservation för miljögifter och att massorna måste vara giftfria och att företaget tar på sig ansvaret om förorenade massor körs dit mitt ansvar ligger på att jag inte låter någon annan köra dit under kontrakt tiden. Marklov behövs inte eftersom det är en skogsbruksfasttighet.

harry73
Var kommer massorna ifrån och vilka växter fanns där? det finns flera invasiva växter som du inte vill ha i din trädgård.

• Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Nu är projektet igång.

Det beräknas bli 20 000 ton i första skedet :eek:!

Vart också kollat vart massorna kommer ifrån och allt ser mycket bra ut. För säkerhets skull har avtal om gifter ECT tecknats. Massorna består av lera/jord.

Första 30 lastbilarna kom idag. Kanske har man gräsmatta till midsommar :wow:

• Gilla
AndersPS och 1 till
  • Laddar…
Bygger på fortare än väntat. Blev 35 last till idag.

Nu blir det uppehåll för helg och i helgen ska jag fälla de träd som nu står ivägen.

Du har inga bilder att dela med dig av? Kan vara mer spännande än man tror att se en jordhög växa!

20 000 ton, vi talar alltså dryga tusen lass...

• Gilla
KalleKe
  • Laddar…
gusvo085 skrev:
20 000 ton, vi talar alltså dryga tusen lass...
Ja något sånt blir det. Nästa vecka blir der 200-250 lass.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.