Hoppas jag postar detta rätt.
Vi lider av små svärmande myggor/flugor på uteplatser och altaner. De dör i drivor på fönsterbleck och annat som är vitmålat.
De har två vingar och liknar en liten mygga, men de bits inte och bakkroppen ser lite mer långsmal ut.
Någon som vad de kallas?
Hur blir man enklast av med dem?
Tacksam för alla tips!

• Vit och röd husvägg med små svärmande insekter och döda insekter på fönsterblecket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Döda svärmande små insekter på ett vitmålat fönsterbleck.
    Skapa konto
BirgitS
De försvinner av sig själva när de har svärmat klart om någon vecka eller så.

• Gilla
Abies koreana
  • Laddar…
Vill minnas från ifjol att de fanns här mer eller mindre hela sommaren, de kanske hinner kläckas i flera omgångar/kullar?

Jag undrar dels om man kan sätta ut ngt de inte gillar så kanske de håller sig på gräsmattan istället för altanen?

Sen undrar jag om det finns nån fälla som fungerar på dessa? Jag tror inte de dras till koldioxid så som myggor??

Vad tror ni det är för sorts flygfä?

BirgitS
Det mest effektiva man kan göra är att sätta upp några fågelholkar för den svartvita flugsnapparen. Bättre medhjälpare finns inte och så hjälper man denna lilla flygare som kommer till oss från andra sidan klotet för att föröka sig. De är i stort behov av holkar för sin reproduktion, det är dåligt med ihåliga träd i vår natur numera.

• Gilla
yonna och 1 till
  • Laddar…
Jag har en mosquito magnet, och den är sjukt effektiv. Dock tar den bara bitande/blodsugande insekter så den hjälper nog inte TS.

• Gilla
mg765
  • Laddar…
Om man ska stoppa dem från ev pölar/blöta områden...är det diskmedel som funkar bäst?

Lyfter tråden igen med en liten närbild. Någon som ser vad det är? Och kanske vet hur man får dem att trivas lite sämre..?
Närbild av en insekt med vita vingar på en rödmålad träyta.
Skapa konto

BirgitS
Har du kontaktat jourhavande biolog som du fick tips om i inlägg 4?

Har du satt upp fågelholkar för insektsätande fåglar under de två åren som gått?

• Gilla
Abies koreana
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.