Jag vill bygga en liten stödmur mellan tomtgränsen och gatan. Dels av estetiska skäl, men också för att kunna ha lite mindre lutning på gräsmattan. Det är inte frågan om några stora massor som behöver hållas upp, möjligtvis någon decimeter. Har tänkt bygga muren med 2-3 betongblock.
Gatan är asfalterad ända fram till tomten och första halvmetern av tomten består av stenhårt bärlager. Jag har grävt/hackat upp det så gott jag kan, till ett djup på 30 centimeter (och ca 70 cm brett). Har tänkt lägga markduk, ca 15 centimeter bärlager, sedan 3-4 centimeter sättsand/stenmjöl och sedan stenarna.
1. Jag antar att det inte är så viktigt att botten på min utgrävning blir jämn, utan jag kan jämna till det själv med mitt egna bärlager?
2. Det är väldigt svårt att få en rak kant på utgrävningen vid asfalten pga bärlagret under. Antingen sticker det ut stenar, vilket gör att jag måste flytta in muren en bit, eller så blir det "hål" in under asfalten om jag tar bort dem. Hur brukar man lösa detta? Vill sätta muren så nära gränsen det går.
3. Jag tänkte sätta staket precis bakom muren men vet inte riktigt hur jag ska fästa det. Om jag t.ex sätter plintar ovanpå mitt egna bärlager så hamnar de för högt. Men om jag sätter plintarna på större djup så vet jag inte riktigt hur jag ska komma till och padda bärlager/sättsand för muren.
Tips mottages tacksamt!
Gatan är asfalterad ända fram till tomten och första halvmetern av tomten består av stenhårt bärlager. Jag har grävt/hackat upp det så gott jag kan, till ett djup på 30 centimeter (och ca 70 cm brett). Har tänkt lägga markduk, ca 15 centimeter bärlager, sedan 3-4 centimeter sättsand/stenmjöl och sedan stenarna.
1. Jag antar att det inte är så viktigt att botten på min utgrävning blir jämn, utan jag kan jämna till det själv med mitt egna bärlager?
2. Det är väldigt svårt att få en rak kant på utgrävningen vid asfalten pga bärlagret under. Antingen sticker det ut stenar, vilket gör att jag måste flytta in muren en bit, eller så blir det "hål" in under asfalten om jag tar bort dem. Hur brukar man lösa detta? Vill sätta muren så nära gränsen det går.
3. Jag tänkte sätta staket precis bakom muren men vet inte riktigt hur jag ska fästa det. Om jag t.ex sätter plintar ovanpå mitt egna bärlager så hamnar de för högt. Men om jag sätter plintarna på större djup så vet jag inte riktigt hur jag ska komma till och padda bärlager/sättsand för muren.
Tips mottages tacksamt!
Skulle du inte kunna gjuta muren helt i betong? På så sätt skulle du kunna sätta framkanten på din form precis uppe på asfaltskanten. Eftersom din mur är så låg så blir det inga nämnvärda tryckande krafter mot formsidan ut mot gatan. Detta skulle också göra att du förhoppningsvis slipper ogräs i skarven mellan asfalt och muren ett bra tag framöver.
För staket skulle jag gjuta fast stolpskor direkt i muren.
För staket skulle jag gjuta fast stolpskor direkt i muren.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras: "ogräs"
Ogräsrensare Sweeder
Ergonomisk ogräsrensare
79 kr inkl moms
Läs mer
Jag tror inte jag har tillräcklig kompetens för att gjuta en mur, och har dessutom redan köpt lite material. Tycker dessutom det är snyggt med stenar.
Vinkelkap låter bra, vad kan en sådan kosta? Om det finns någon billig modell som klarar att kapa stenar från bärlager?
Passar även på att fråga, det blir ju 15-20 cm bärlager, går det bra att padda ett sådant med en lättare padda (säg 60-80 kilo) om man paddar i omgångar och vattnar?
Vinkelkap låter bra, vad kan en sådan kosta? Om det finns någon billig modell som klarar att kapa stenar från bärlager?
Passar även på att fråga, det blir ju 15-20 cm bärlager, går det bra att padda ett sådant med en lättare padda (säg 60-80 kilo) om man paddar i omgångar och vattnar?
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden