2 550 läst ·
3 svar
3k läst
3 svar
StödMur på grovbetong
Nybörjare här och med husägandet.
Fråga: bygga stödmur, som det ser ut nu ska muren bygga längs med allmänna vägen. Där är en trottoarkant fast gjuten i cement. Den cementen har runnit in på min tomt så jag kan inte gräva djupare för att få ett dike för muren.
Började lägga mursten i murbruk men märker nu att marken lutar och resultatet blir att ju längre ner jag kommer ju mer murbruk behöver jag använda för att få det lodrätt.
Min fråga är kommer stödmuren på 25m lång och 1m hög stå kvar när det sen fylls upp med grus och jord När det inte finns någon kant att längst ner som stöd?
Eller klarar sig muren ändå med bara grovbetong där det blir högre?
Fråga: bygga stödmur, som det ser ut nu ska muren bygga längs med allmänna vägen. Där är en trottoarkant fast gjuten i cement. Den cementen har runnit in på min tomt så jag kan inte gräva djupare för att få ett dike för muren.
Började lägga mursten i murbruk men märker nu att marken lutar och resultatet blir att ju längre ner jag kommer ju mer murbruk behöver jag använda för att få det lodrätt.
Min fråga är kommer stödmuren på 25m lång och 1m hög stå kvar när det sen fylls upp med grus och jord När det inte finns någon kant att längst ner som stöd?
Eller klarar sig muren ändå med bara grovbetong där det blir högre?
Klicka här för att svara