Medlem
· västra götaland
· 401 inlägg
Jag planerar att höja marken på ett ställe, då jag inte har någon riktig trädgård att tala om.
Ytan är ca 20 meter lång, 6 meter bred och höjningen är 1,5 meter.
På ena sidan vill jag ha stenmur och ut mot vägen vill jag ha gabioner, som ni ser på bilden.
Vad tror ni ett sådant arbete skulle kosta och har ni någon entreprenör att rekommendera?
Ytan är ca 20 meter lång, 6 meter bred och höjningen är 1,5 meter.
På ena sidan vill jag ha stenmur och ut mot vägen vill jag ha gabioner, som ni ser på bilden.
Vad tror ni ett sådant arbete skulle kosta och har ni någon entreprenör att rekommendera?
Innan du undersöker vad det kostar så kan det vara värt att undersöka om du får göra detta överhuvudtaget. 0,5m är det enda du får ändra höjden på tomten utan marklov. Jag har dock gjort mer än så, men jag var orolig innan preskriptionstiden gick ut...
Rörande kostnaderna så beror det helt på vad du får tag i för firma och vad de har för känningar. Jag fyllde ut 200m2 med drygt en meter fyllnadsjord och fick denna mark planerad också för mindre än 10000kr, men då tog jag chansen när den öppnade sig (fick fyllet levererat gratis och ett bra pris på grävmaskinen då den redan var hos grannen).
Rörande kostnaderna så beror det helt på vad du får tag i för firma och vad de har för känningar. Jag fyllde ut 200m2 med drygt en meter fyllnadsjord och fick denna mark planerad också för mindre än 10000kr, men då tog jag chansen när den öppnade sig (fick fyllet levererat gratis och ett bra pris på grävmaskinen då den redan var hos grannen).
Medlem
· västra götaland
· 401 inlägg
Tack för svar!
Hur lång är preskriptionstiden?
Hur lång är preskriptionstiden?
Medlem
· västra götaland
· 401 inlägg
En offert har inkommit. 349 000:-
Det låter väldigt mycket i mina öron... Vad säger ni?
Inget tips på bra entreprenör i Göteborgstrakten?
Det låter väldigt mycket i mina öron... Vad säger ni?
Inget tips på bra entreprenör i Göteborgstrakten?
Medlem
· västra götaland
· 401 inlägg
Typ L-stöd fast på plats?
Du bör nog fundera på utformningen och placering av muren också så att du inte hamnar för nära vägen, om du inte gjort det redan dvs. En mur lär tex inte deformeras om en bil åker av och krockar med den.
Se här tex. https://www.trafikverket.se/for-dig...gar/sakerhetsavstand-vid-byggande-intill-vag/
Se här tex. https://www.trafikverket.se/for-dig...gar/sakerhetsavstand-vid-byggande-intill-vag/
Klicka här för att svara