Jag planerar att höja marken på ett ställe, då jag inte har någon riktig trädgård att tala om.
Ytan är ca 20 meter lång, 6 meter bred och höjningen är 1,5 meter.

På ena sidan vill jag ha stenmur och ut mot vägen vill jag ha gabioner, som ni ser på bilden.

Vad tror ni ett sådant arbete skulle kosta och har ni någon entreprenör att rekommendera?

• Vy av ett sluttande grönområde intill en väg, markerat för höjning med gabioner planerade längs kanten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vy över en framtida trädgård, markerad yta för höjning med gabioner ut mot vägen.
    Skapa konto
  • Gabionmur längs vägkanten med fyllda stenkorgar och en stödmur på sidan.
    Skapa konto
Innan du undersöker vad det kostar så kan det vara värt att undersöka om du får göra detta överhuvudtaget. 0,5m är det enda du får ändra höjden på tomten utan marklov. Jag har dock gjort mer än så, men jag var orolig innan preskriptionstiden gick ut...

Rörande kostnaderna så beror det helt på vad du får tag i för firma och vad de har för känningar. Jag fyllde ut 200m2 med drygt en meter fyllnadsjord och fick denna mark planerad också för mindre än 10000kr, men då tog jag chansen när den öppnade sig (fick fyllet levererat gratis och ett bra pris på grävmaskinen då den redan var hos grannen).

• Gilla
rockin_john
  • Laddar…
Tack för svar!

Hur lång är preskriptionstiden? :thinking:

10 år...

• Gilla
rockin_john
  • Laddar…
Claes Sörmland
Finns detaljplan så krävs marklov men vanligen inte annars. Kommunen kan dock ha hittat på områdesbestämmelser även för icke detaljplanerade områden som ger ett krav på marklov.

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
En offert har inkommit. 349 000:-
Det låter väldigt mycket i mina öron... Vad säger ni?

Inget tips på bra entreprenör i Göteborgstrakten?

Intressant.

Platsgjuta betong ist?

Typ L-stöd fast på plats?

Ta in offerter på L-stöd och platsgjuta betong.

Det är knappast konstrutionen som är dyr. Håll fast vid gabioner om det är vad du vill ha och ta in fler offerter.

• Gilla
rockin_john
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.