Trädgård allmänt
Kristina J: [citat] Åh de är så fina, men tyvärr blir den alltför stor i den här rabatten. Jag har annars två vidjehortensior som är så mäktiga just nu.
crazytok: Börja med att hitta den grind ni vill ha, och en återförsäljare till denna. Är övertygad om att det företaget som säljer grinden kan hjälpa er med en helhetslösning och ta hand om allt! Hade verkligen själv velat ha en sådan grind. Tycker det är så snyggt! (y) Men det passar inte överallt... hoppas ni delger lite bilder när det är klart! :)
Keexet: Blanda inte ihop begreppen gallra och beskära bara. Gallra kan du inte göra på vintern då det syftar på att man tar bort delar av plantans frukt. Sk "kartgallring" är i regel ett bra tilltag för att öka kvalitén på skörden och i vissa fall även skona växten. Beskärning är lämplig så fort plantan tappat alla (de flesta) av sina blad. Jag ska beskära för första gången i
Mangan13: [citat] Jag hade valt NCC. Men kontakta dom tre stora och någon mindre för offert och skiljer det inte för mycket hade jag valt den som ger bäst bemötande och kommer på utsatt tid etc. Just det kan skilja väldigt mycket...
Trrttsch: Nu har jag letat runt lite efter inspiration och hittat denna. Utsikten kanske inte blir roligare men utrymmet blir iaf använt till nåt och jag behöver en ny torkställning och en plats att hänga hängmattan. :-) [bild] https://gds.se/tradgaarden/stallning-for-tvattlinor-gunga-hangmatta-och-vaxter
Anna_H: Pil eller Björk kan fungera. De dricker ju väldigt mycket.
Exostor: [citat] Se upp, gummiunderlag för lekplatser tillverkas av nedmalda bildäck och kan innehålla både giftiga tungmetaller, cancerogena- och hormonstörande ämnen. https://m.naturskyddsforeningen.se/sveriges-natur/2016-2/farliga-fallskydd https://stud.epsilon.slu.se/4168/1/gabert_k_120502_2.pdf
Peter2400: Jag lyser upp vår baksida med en sådan här 10W. Nästan gratis, det kan ju vara värt att börja/prova med. Behöver du fjärr, det borde väl räcka att styra efter solen eller med ljussensor? https://www.biltema.se/bygg/belysning/utomhusbelysning/stralkastare/led-stralkastare-2000036587 Styra med Plejd kanske, du får nog gå lite närmre trädet, men 50m borde den gå utomhus.
yonna: Det är ovanligt med förgiftningsfall i trädgårdar. Jag har, sedan min nya trädgård anlades, fått 5 barnbarn. Dessa tillbringar merparten av tiden hos mig i trädgården. Det är självklart att jag håller koll på dem från krypåldern. Därefter lära dem att tex fingerborgsblomman är farlig, att jag varit extra noga med att klippa taxusens bär (även barren är ju farliga men inte så
slerker: Hej! Byggde 2016 en L-formad stödmur med skalblock framför vårt hus. Första gången för mig, men var noggrann och försökte verkligen göra enligt konstens alla regler. Nu, två år senare, är det en glipa på cirka 3cm mellan delen som går längst med huset och den som går in mot huset, enligt bilder nedan: [bild] [bild] [bild] Min fråga som lekman - finns det någon chans att muren
Pytt: [citat] Det här tror jag också på, vet att mitt ex mamma gick en sådan kortare utbildning och sedan hade sin egen trädgård som projektarbete i slutet, men det lär ju inte alla ha tillgång till. Men det är klart, jag är en utav dem som tycker det är jättekul att komma med synpunkter på sådant här, så om du klarar dig med lite mindre kvalificerad hjälp är det ju kul om du lägger
erlerl: Till slut blev det 4 50cm plintjärn per stolpe. Ned i plinten 23-28 cm. Fäste med 5cm fransk träskruv men har även satt paren på olika höjd så jag kan byta till genomgående om det behövs. Detta sitter som berget. Visst är det liiite svikt om man trycker på stolparna högst upp, men det kommer inte från infästningen - mest från att det behöver packas hårdare runt plinten och att
RulleBulle: [citat] Hej. Ja det stämmer! Skickar en länk på en tråd jag skapade här med lite bilder. https://www.byggahus.se/forum/threads/baddamm-projekt.343007/
Nötegårdsgubben: Jag gjorde en liknande lösning för dusch i bastun på landet. En bit prisolrör genom väggen med klämkopplingar till väggbrickor på var sida och sen gardenakopplingar på det. Inte superviktigt att det blir 100 % tätt där, men verkar funka. Borde köpt vinklade kopplingar till båda sidor, men det är lätt bytt. Liksom att gräva ner en vattenslang från utkastet på huset, och...
AntonAnimalen: [citat] Definitionen på ogräs är väl en icke önskvärd växt. Allt kan vara ogräs om man vill bli av med det, medan samma växt för andra är helt underbar.
Hemmakatten: Har på terrassen ett "bonsai"olivträd. Måste klippas varje månad för att behålla formen. Från golvet är det nästan 2,5 m högt. Tycker mycket om trädet, är som en skulptur, men så många oliver blir det inte. Bor i Portugal, här är det varmt och soligt och alla växter, buskar och träd har automatisk bevattning. Alla, både privata och offentliga planteringar har automatisk
klaskarlsson: Hej, jag har ett antal ställen på tomten där fällda träd och ris från dessa tyvärr legat ett par år. Nu håller jag på att rensa och tar bord kubbar/ris, men självklart är gräs/växtligheten under död. Men en av högarna tog jag bort för 2 år sen, och ändå har inte ngt grönskat där. Det borde ju vara välgöfelat tycker jag då jag krattat runt gammal myllad bark osv där Vad
Derbyboy: Jag har ett träd/buske (tror det kan vara hägg) som står vid altanen. Min första tanke var att först gjuta ett underlag/grund för att sedan mura och putsa en mur. Betongfundamentet döljs av altan på en sidan. Jag har berg på två sidor och jord på en sida. Jag har nu tänkt om och funderar istället att gjuta hela muren runt busken. Vad finns det för problem med en massiv betongmur?
Joacimz: Hur dét ser ut nu spelar inte så stor roll. Oavsett om du ska lägga plattor eller asfalt kommer du behöva gräva ur ungefär lika mycket.
ViktoriaK: Vi har idag en gräsmatta som växer på ca 15 cm jordmån, under detta är det makadam/grus. Eftersom gräsmattan inte nyttjas av oss (ligger mitt i sikttriangeln pga hörntomt) vore det skönt att slippa klippa den (och se allt ogräs o svampar...). Vi funderar därför på att förvandla denna yta till en grusträdgård! Det vi funderar på är om jorden/grässvålen måste tas bort, eller
sir_daniel: Hängsle och livrem var mitt resonemang :) Men varför inte skicka in ett vattenprov?
Abies koreana: Jamen så bra då, bara att tacka och ta emot denna fantastiska tjänst som naturen bjuder på. Symbiosen mellan svamp och rötter är en av många samspel i vår natur, svampar kan inte bedriva fotosyntes men behöver kolhydrater, som tack för detta levererar svampen vatten och närsalter till växternas rotsystem. En bra redogörelse finns beskriven här;
Zixten: Vänta tills efter midsommar, så hinner gräset inte växa så mycket så man behöver slå två gånger.... Är det bara för att förhindra att slyet växer sig för stort kan man ta det när som helst...
Derbyboy: Hej, Tänkte gräva ner en bevattningstank i glasfiber på 3 m3. Ska jag ha vattenlås på breddavloppet? Behövs det avluftningsrör? Jag antar att svaret är JA på ovanstående. Är det bara att borra hål sätta dit ett orange markrör och sen pensla på glasfuberremsor och polytyen?
andhak2802: [citat] Jag misstror dig inte men hur vet du det? Hur jag än letar och söker hittar jag bara art dom kallas så för de är kannibaler. Andra sniglar äter sniglar men endast mördarsniglar är kannibaler.
80-talshus: Jag testade bilden i appen Plantnet (som ofta funkar jättebra) och hamnade också på en Phytolacca. Tydligen en giftig växt men ganska dekorativ.
hsd: Det har varit i media om invasionen av tvesjärtar , inte här -det är mycket mindre än normalt Men små jäkla myror har dykt upp överallt, i gräsmattan utmed grusgångarna under plattorna, bits gör dom och det känns utav bara den och svider länge Sniglar finns i överflöd , någon som vill ha ;), plockar varje kväll/natt litervis (går mycke batterier till ficklampor)