Byggahus.se

grus runt hus och stenkant

1. templar
    Medlem Nivå 5
    Hej.
    Är alldeles grön vad gäller marksten/trädgåprdsplanering mm.
    Har kommit på att jag vill ha en ganska markerad ca 1 meter bred "grusram"
    runt husets grund.
    Mellan gruset och gräsmattan en rejäl stenkant av något slag.

Vad skall man tänka på och hur går man tillväga med detta projekt.
    Vill att det skall vara ogräsfritt i gruset och mot grunden , och lätt att klippa gräset mot stenkanten.
    Jag tror även att det kan vara bra för grunden att inte ha jord/gräs alldeles inpå.

Huset är ca 10*10 meter

Tacksam för hjälp/tips/vad ni tror det kan kosta osv.

mvh Simon

2. M
    Medlem Nivå 3
    Du får gräva ur sådär 20-30 cm, lägga markduk och sedan singen på. Där du skall ha marksten får du ha 5 cm stenmjöl/sättsand på gruset, packa det sedan och sätt stenarna ca 1 cm över gräsmattenivå. Vill du ha singeln att gå på (trädgårdsgång) så lägger du istället stenmjöl som du bara toppar med lite singel, annars blir det tunggått ocg man sjunker ner i gruset. Grus och sand är rel billigt, det brukar vara frakten som kostar, kanske totalt 3000 för ett lass o har du en bra leverantör tar han bägge sorter på en gång, kantsten i betong kostar kanske det samma.

3. templar
    Medlem Nivå 5
    Tusen tack för bra svar.
    Precis sån info som jag behöver.

Tack :)

4. L
    Medlem Nivå 4
    Hum, hur går det med dräneringen om du lägger markduk ända emot grunden? Kan inte den föra vatten in mot grunden om den hamnar lite olämpligt?

5. mandus
    Medlem Nivå 6
    Så här gjorde vi:
    Grävde ur ca 15cm, täckte med markduk mot rotogräs, fyllde upp med 0/18mm i nivå med gräsmattan, paddade, lade ut ca 2-3cm singel.

Redigerat 24 maj 2009 08:48
    • Laddar…
  6. D
    Medlem Nivå 2
    Jag undrar det samma. Någon som vet nåt om detta?

7. H
    Medlem · Nivå 8
    Väldigt gammal tråd men hittar inget riktigt bra svar.
    Hur lägger man markduken mot grunden? Trycker den emot och fyller upp med grus/dekorsten eller hur gör man?

Är ungefär 50 cm som jag ska grusfylla ut från väggen.

8. T
    Husägare Nivå 1
    Jag funderar på precis samma sak! Det skulle se snyggare ut med en grusad yta närmast grunden, men hur djupt ska jag gräva, hur ska jag lägga markduken och inte minst av allt, finns det risk för nån form av fuktskador? Huset står på roffplatta med jord direkt mot grunden, både gräsmatta och gamla planteringar.

9. H
    Medlem · Nivå 8
    Ska du ha kantsten som avgränsning ut mot gräsmattan?

Gräv ut 10-15 cm

Lutning ut från väggen

Markduk från grund till gräsmatta

Fyll på grus

Njut

10. T
    Husägare Nivå 1
    Tack för svaret. Tänkte lägga bara grus.

11. H
    Medlem · Nivå 8
    Hur ska du göra med gräsklippningen? Antingen får du spara en gräskant mot gruset eller kommer gräsklipparen att skjuta småsten så det bara smäller om det :)

Kantsten, trallvirke (a-klassat), plåt eller annan avskärmning är smidigt.

12. T
    Husägare Nivå 1
    Ja det förstås... Å andra sidan tar åkgräsklipparen inte ända ut i ytterkanterna på klippaggregatet, så om jag lägger en kant kommer jag att ha ett par centimeter gräs längs den som måste tas för hand. Jag får fundera lite på saken.

13. P
    Medlem Nivå 5
    Hur gick det med detta projektet? Blev det något av det?