X
Hej!
Efter att ha varit borta hela dagen så kom jag hem och såg att en stor gren har brutits av på ett av våra äppelträd.

Har ingen kunskap om äppelträd och vet inte heller vilken sort det är. Nyligen flyttat hit och då fanns träden (4st) på gården.

Är det vanligt att detta händer eller kan det finnas en anledning? Trädet och grenen såg pigga ut igår, hängde inte ens eller något. För övrigt så har vi inte haft några starka vindar eller liknande, dock är det som större delen av Sverige väldigt varmt idag.

Det som jag i huvudsak undrar över är hur man ska hantera detta. Jag tänkte såga av grenen så långt in som möjligt eller ska man kanske lämna en bit?

Har vi några "experter" som kan ge mig lite tips?
Bilder finns nedan.

Stor avbruten gren på ett äppelträd fylld med omogna frukter, friskt grönt gräs syns under trädet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Avbruten gren på äppelträd med omogna frukter i soligt trädgårdslandskap.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ser murken ut i brottet.

• Gilla
T0bb3tr0llkarl
  • Laddar…
X
A AndersS skrev:
Ser murken ut i brottet.
Tänkte inte på det men ser nu att det är lite mörkare där. Grenen och brottet känns dock väldigt "hårt".

Har du någon rekommendation angående sågning? Såga av så långt in som möjligt eller lämna en bit?

Ta den 5-10mm från där den växte ut, men gör det bästa av det.

• Gilla
Xole
  • Laddar…
Såga av så nära förgreningen som möjligt utan att skada grenkragen.

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
X
Tack för alla svar! Ska läsa igenom länken och sen blir det att börja såga. (..så fort jag köpt en)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.