A ochej, det visste/hört inte!Heij83 skrev:
Man ska alltid undvika att jobba med svärsspetsen då, oavsett?
Ursäkta om du tycker att jag verkar jobbig/frågvis...
Anledningen till det är att jag inte har någon erfarenhet, visst den skaffar man sig med tiden.
Innan dess, Bättre fråga en gång för mycket, än att man gör det första och kanske även det sista misstaget! För man fråga en gång för lite.
Heij83
Lösvirkesbyggare
· Västra Götaland
· 1 037 inlägg
Heij83
Lösvirkesbyggare
- Västra Götaland
- 1 037 inlägg
C Calliba skrev:A ochej, det visste/hört inte!
Man ska alltid undvika att jobba med svärsspetsen då, oavsett?
Ursäkta om du tycker att jag verkar jobbig/frågvis...
Anledningen till det är att jag inte har någon erfarenhet, visst den skaffar man sig med tiden.
Innan dess, Bättre fråga en gång för mycket, än att man gör det första och kanske även det sista misstaget! För man fråga en gång för lite.[/QUOT]
Det är ingen fara.
Nej undvik att använda svärdsspetsen, tänk på att kedjan snurrat framåt (från dig) på ovansidan.
Sätter du spetsen rakt in i en stubbe så kommer den vilja tvinga sågen nedåt med samma fart som kedjan, du får då ett kast mot dina ben.
Så använd alltid ”långsidan” på svärdet, vill du göra ett instick så vinkla sågen så att inte spetsen är det första som träffar, kommer man bara in en liten bit i virket så kan man köra sågen in med spetsen.
Men det kanske inte är så aktuellt om du bara ska kapa ved.
Heij83
Lösvirkesbyggare
· Västra Götaland
· 1 037 inlägg
Heij83
Lösvirkesbyggare
- Västra Götaland
- 1 037 inlägg
Det är ingen fara.
Nej undvik att använda svärdsspetsen, tänk på att kedjan snurrat framåt (från dig) på ovansidan.
Sätter du spetsen rakt in i en stubbe så kommer den vilja tvinga sågen nedåt med samma fart som kedjan, du får då ett kast mot dina ben.
Så använd alltid ”långsidan” på svärdet, vill du göra ett instick så vinkla sågen så att inte spetsen är det första som träffar, kommer man bara in en liten bit i virket så kan man köra sågen in med spetsen.
Men det kanske inte är så aktuellt om du bara ska kapa ved.
Nej undvik att använda svärdsspetsen, tänk på att kedjan snurrat framåt (från dig) på ovansidan.
Sätter du spetsen rakt in i en stubbe så kommer den vilja tvinga sågen nedåt med samma fart som kedjan, du får då ett kast mot dina ben.
Så använd alltid ”långsidan” på svärdet, vill du göra ett instick så vinkla sågen så att inte spetsen är det första som träffar, kommer man bara in en liten bit i virket så kan man köra sågen in med spetsen.
Men det kanske inte är så aktuellt om du bara ska kapa ved.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
