Bygger ett staket med stående spjälor, 70x70 stolpar och 45x95 reglar.
Min fråga är om stolparna räcker för tyngden på en grind?
Jag använder färdiga plintar på 50cm.

Grinden kommer bli på ca 2m.

Den stolpe som grinden hänger på tänkte jag gjuta runt botten på plinten och 10cm längre bort så kommer en plint till då staketet vänder 90grader, så den borde stärka upp ytterligare.

Vad tror ni, funkar det eller krävs större stolpar alt hjul under grind?
 
Du har alltså 2st 70x70 stolpar cc ca 20cm som är ihopkopplade? Då borde det hålla.
 
Lite tveksamt om stolpen kommer att hålla vid helt öppen grind, på 2 meter blir det en bra tyngd som kommer att fresta på stolpen rätt bra, du bör gå upp i dim min 125 mm och gjuta ner en stor klump och djupt, min 70 cm för brytning i mark ska hålla, samt snedsträvor minst en meter från stolpen. Du kan sätta stolp först och komplitera med strävor när ser hur det blir. Hur har det tänkt med stolpen, gjuta in den sämst , eller någon form av metallfäste bäst med 2 st stolpjärn
 
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Du har alltså 2st 70x70 stolpar cc ca 20cm som är ihopkopplade? Då borde det hålla.
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Du har alltså 2st 70x70 stolpar cc ca 20cm som är ihopkopplade? Då borde det hålla.
Ja det stämmer.
Tycker med det borde räcka med men frågan är som Jonaerik säger om det blir klent när grinden är helt öppen, då hjälper inte riktigt nästgående stolpe något..
Tänker dock mer att grunden är mer avgörande än tjockare virke på stolpen
 
J jonaserik skrev:
Lite tveksamt om stolpen kommer att hålla vid helt öppen grind, på 2 meter blir det en bra tyngd som kommer att fresta på stolpen rätt bra, du bör gå upp i dim min 125 mm och gjuta ner en stor klump och djupt, min 70 cm för brytning i mark ska hålla, samt snedsträvor minst en meter från stolpen. Du kan sätta stolp först och komplitera med strävor när ser hur det blir. Hur har det tänkt med stolpen, gjuta in den sämst , eller någon form av metallfäste bäst med 2 st stolpjärn
Okej, du tror inte marken ger sig innan själva stolpen?
Funderar dock på att dela upp grinden i en del på 40cm och en på 160cm. Då borde det säkert funka, så kan man öppna den lilla delen när det krävs bara. Sätta ett lås som går ner i stengången. Vad tror ni om det?
 
Beror väl lite på hur grinden används. Är det ofta och att man bara typ springer igenom skulle jag föredra en enkel 1m grind så man kommer igenom med en cykel också. Och skippa de där fjädrarna som en del har, drygt när man ska ställa upp den för skottkärran
 
Inte säker på att det håller, det finns en sak till, vad ska du göra grinden av troligtvis trä, jag har ett par grindar i trä och 1 meters, dom har hängt sig ca 4 cm, har strävat upp dom men hjälper inte, för att inte hänga sig måste dom ha ett stöd mot mark eller annat, gärdsgårdsgrindar hänger på låssidan och kan inte sjunka.
 
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Beror väl lite på hur grinden används. Är det ofta och att man bara typ springer igenom skulle jag föredra en enkel 1m grind så man kommer igenom med en cykel också. Och skippa de där fjädrarna som en del har, drygt när man ska ställa upp den för skottkärran
Det hade jag gärna gjort med men jag har precis byggt en stengång som är 180cm...
Vi kommer springa med barnvagn titt som tätt.
Men vad tror du om min idé om att dela upp grinden 40/160?
 
J jonaserik skrev:
Inte säker på att det håller, det finns en sak till, vad ska du göra grinden av troligtvis trä, jag har ett par grindar i trä och 1 meters, dom har hängt sig ca 4 cm, har strävat upp dom men hjälper inte, för att inte hänga sig måste dom ha ett stöd mot mark eller annat, gärdsgårdsgrindar hänger på låssidan och kan inte sjunka.
Men sätter man ett lås som håller upp grinden när den är stängd så påfrestas ju grinden endast när den står öppen, på så vis borde den väl inte hänga sig lika lätt?
 
Jag tänker typ 2st 1m grindar, en åt varje håll och ett hål i mitten där en pinne i ena går ner.

Annars kan man väl sätta en avfasad sten i stängt respektive öppet läge där grinden kan vila så den inte hänger sig.

Vad är det för mark? Är det hård yta kan man ju sätta ett hjul på grinden
 
Vill du ha det bra med den sortens upphäng så får du göra den väldigt läääät , jag har skjutreglar men hängde sig ändå, nu är dom färdighängda, sitter lite snett men kan leva med det
 
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Jag tänker typ 2st 1m grindar, en åt varje håll och ett hål i mitten där en pinne i ena går ner.

Annars kan man väl sätta en avfasad sten i stängt respektive öppet läge där grinden kan vila så den inte hänger sig.

Vad är det för mark? Är det hård yta kan man ju sätta ett hjul på grinden
Ah okej, ja men så som du beskriver funderar jag på att göra men med 1/3 resp 2/3 grindar.

Hjul är jag inne på med, men då behöver man väl ett fjäderbaserat på någotvis då underlaget inte är helt jämt. Mindre stenplattor, jämt för ögat men inte med passet.
 
J jonaserik skrev:
Vill du ha det bra med den sortens upphäng så får du göra den väldigt läääät , jag har skjutreglar men hängde sig ändå, nu är dom färdighängda, sitter lite snett men kan leva med det
Ja det var skjutreglar jag tänkte på.
Ja men så länge skiten inte brakar ihop kan jag tänka mig leva med lite häng med.
Kan man inte komplettera med vantskruv
 
Räcker ju att gångjärnet har lite glapp i höjdled så kan det säkert ta bulorna.

Blir inte en 40cm grind lite väl liten?
 
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Räcker ju att gångjärnet har lite glapp i höjdled så kan det säkert ta bulorna.

Blir inte en 40cm grind lite väl liten?
Den tänker jag mest man kan öppna om man behöver ta in något större någongång.
Hade gärna haft en stor grind endast men är rädd för att den ska bli för tung

Men om underlaget faller istället, då hjälper ju inte att gångjärnen kan pendla uppåt
 
Redigerat:
  • Gilla
Rabbithole
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.